سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار سینماسینمای جهان

بیانیه دیمین شزل (Damien Chazelle) به منتقدان فیلم اولین انسان (First Man) : هیچ تصمیم سیاسی در کار نبود

فیلم “اولین انسان” (First Man) به کارگردانی دیمین شزل (Damien Chazelle) که داستان سفر به ماه نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) را روایت می کند، این هفته برای اولین بار در فستیول فیلم ونیز اکران شد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد. اما این تمام ماجرا نبود و بسیاری از افرادی که فیلم را دیدند، از اینکه چرا در فیلم هیچ تصویری از پرچم زدن آرمسترانگ در ماه وجود ندارد، ناراضی بوده اند.

first-man-

پرچم آمریکا در طی فیلم بارها نمایش داده می شود اما اینکه چرا در فیلم برافراشته شدن پرچم آمریکا بر روی کره ماه توسط آرمسترانگ (با بازی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling)) نمایش داده نمی شود، سوالیست که بسیاری از بینندگان از عوامل سازنده دارند و اعتقاد دارند این یک تصمیم سیاسی بوده است و عوامل سازنده، نقش آمریکا در این ماموریت را کوچک کرده اند.

اکنون شزل با انتشار بیانیه ای، اعلام کرده که تصمیم گرفته فیلم را حول اتفاقات و وقایعی از آن ماموریت بسازد که اکثر افراد از آن خبر نداشته اند و این تصمیم به هیچ عنوان سیاسی نبوده است..

بیانیه شزل به شرح زیر است:

در “اولین مرد”، تصویر برافراشته شدن پرچم آمریکا بر روی کره ماه را نشان دادیم. اما نحوه انجام شدن اینکار، یکی از چیزهایی بود که تصمیم گرفتیم روی آن تمرکز نکنیم. در جواب به این سوال که آیا اینکار یه اقدام سیاسی بوده است، جواب منفی است. موضوع این است که من تصمیم گرفتم که در این فیلم به اتفاقات دیده نشده و کمتر گفته شده از این ماموریت آمریکا و بخصوص شخص خود نیل بپردازم. اینکه وی در آن ساعات و لحظات معروف، به چه چیزی فکر میکرده است و چه احساسی داشته است.

تصمیم گرفتم در آن سکانس، تمرکز بر روی خود نیل باشد. دیدگاه وی وقتی که برای اولین بار پا بر روی ماه می گذاشت. اینکه در آن لحظه چه خاطراتی را با خودش مرور می کرده است. آن قدم ها، فراتر از حد تصور ماست. حقیقتا که یک قدم بزرگ برای بشریت بوده اند (اشاره به جمله معروف آرمسترانگ). این فیلم درباره یکی از بزرگترین دستواردهای نه تنها کشور آمریکا بلکه تاریخ بشریت است. امید من از ساخت این فیلم این است که با کنار زدن لایه هایی ابتدایی و نگاهمان به آرمسترانگ به عنوان یک انسان، بتوانیم واقعا متوجه شویم که کار وی چقدر شجاعانه، سخت و البته قهرمانانه بوده است.

علاوه برای شیزل، پسران آرمسترانگ نیز با انتشار بیانه ایه، ضمن حمایت از فیلم، نبودن تصویر برافراشته شدن پرچم آمریکا را یک انتخاب سیاسی ندانسته و از آن دفاع کرده اند. این بیانیه به شرح زیر است:

نظرات زیادی رو درباره فیلم مشاهده کردیم و بخش عمده ای از اونها مربوط به بحث پرچم بوده است. البته این بحث بیشتر از سمت کسانی بوده است که فیلم را ندیده اند و به عنوان کسانی که بارها فیلم را مشاهده کرده ایم، تصمیم گرفتیم نظر خود را با شما در میان بگذاریم.

این فیلم، فیلمی درباره چیزهایی از نیل آرمسترانگ است که از آنها اطلاعی ندارید. این فیلم فیلمی درباره چیزهایی از ماموریت و ماجراجویی نیل به ماه است که یا آنها را نمی دانید و یا آنها را بیاد نمی آورید. عوامل سازنده سال ها در تلاش بودند تا بتواند تصویر واقعی نیل را روایت کنند. اینکه در پشت داستان معروف سفر به ماه، چه اتفاقی رخ داد. فیلم دیدگاه هایی تازه و جدید را درباره خانواده نیل به شما می دهد. درباره قهرمانان آمریکایی چون الیون سی (Elliot See) و اد وایت (Ed White). این یک فیلم بسیار شخصی درباره ماجراجویی پدر ما از دید خود وی است.

داستان فیلم، یک داستان مربوط به انسان ها و البته با بعدی جهانیست. البته که این یک دستاورد آمریکاییست. ولی در کنار آن و همانطور که روی لوحه به جا مانده بر روی ماه گفته شده است، این یک دستاورد برای کل بشریت نیز می باشد. این داستانی درباره یک انسان معمولیست که از خودگذشتگی غیرقابل تصوری کرده و چیزهای بسیاری از دست می دهد تا بتواند غیرممکن را ممکن کند.

نیل یک قهرمان آمریکایی بود گرچه خودش هرگز اینچنین به خودش نگاه نمی کرد. وی همچنین یک مهندس، یک خلبان، یک پدر و یک دوست بود که در خلوت خود سختی های بسیار کشید اما با صبر با آنها مقابله کرد. برای همین بود که عوامل سازنده تصمیم گرفتند به جای نشان دادن نحوه برافراشته شدن پرچم آمریکا بر روی سطح ماه، تمرکزشان را روی نگاه نیل به زمین و دیدگاه و تجربیات منحصر به فرد وی در حین انجام این ماجراجویی بگذارند. ماجراجویی که پستی و بلندی های بسیار زیاده داشت.

بصورت خلاصه، به هیچ عنوان احساس نمی کنیم که این فیلم یک فیلم ضد آمریکایی باشد. بلکه کامل برعکس است. اما نیاز نیست حرف ما را باور کنید. همه شما رو تشویق می کنیم تا به تماشای این فیلم فوق العاده بروید و خودتان قضاوت کنید.

لازم به ذکر است که شزل که اصلیتی فرانسوی دارد، ۲ سال قبل برای ساخت فیلم بسیار موفق “لالالند” (La La Land) توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند. در آن فیلم نیز رایان گاسلینگ به عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت و اکنون این دو بعد از یک تجربه موفق، امیدوارند با این فیلم نیز بتوانند به موفقیت برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا