سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار اجتماعی

چرا چین تدریس خصوصی را محدود می‌کند؟

[ad_1]

دولت چین به منظور کنترل فعالیت بر بازار تدریس خصوصی خارج از ساعات مدرسه، اعلام کرده که برای تنظیم این گونه فعالیت ها که اکنون به صورت کسب و کار پرسودی درآمده، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده است.

به گزارش ایسنا، چین می‌گوید که برای “کاهش هزینه‌های زندگی” و ترغیب فرزندآوری، آموزش خصوصی “انتفاعی” را در این کشور ممنوع می‌کند.

هدف اصلی، کاهش فشار وارد به شاگردان مدارس و نیز فشار مالی بر خانواده هاست که پایین آمدن نرخ موالید در چین به این موضوع ارتباط داده شده است. ولی ممنوعیت درس خصوصی خارج از ساعات مدرسه با هدف سود مالی، به ارزش سهام شرکت‌های چینی تدریس خصوصی حاضر در بازار بورس اوراق بهادار آمریکا، صدمه زیادی زده و موجب نگرانی رسانه های بین المللی شده است.

چه اتفاقی افتاده است؟

در ماه ژوئیه، اداره عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست و اداره عمومی شورای دولتی، و کابینه چین برای “تخفیف فشار اضافی آموزش اجباری برای شاگردان مدرسه و کاهش فشار تکلیف منزل و درس خصوصی خارج از مدرسه” اتخاذ سیاستی را مشترکا اعلام و برای اصلاح بخش آموزش خصوصی، ۳۰ پیشنهاد را مطرح کردند.

از جمله اصلاحات پیشنهادی، کاهش میزان تکلیف در خانه و نیز تدریس خصوصی برای دانش آموزانی است که دوره ۹ ساله تحصیل اجباری رایگان را که شامل ۶ سال دوره ابتدایی و سه سال دوره راهنمایی است، می گذرانند.

شرکت های تدریس خصوصی، در طول تعطیلات و از ساعت ۹ شب به بعد نمی توانند به ارائه این خدمات بپردازند. کلاس درس نباید بیش از ۳۰ دقیقه و زنگ تنفس بین دو کلاس درس نباید کمتر از ۱۰دقیقه باشد.

تبلیغ تدریس خصوصی در رسانه های اصلی و شبکه‌های اجتماعی و اماکن عمومی ممنوع است.

این برنامه ابتدا به صورت آزمایشی در شهرهای پکن، شانگهای، شنینگ، گوآنگژو، چنگژو، چنگژی، ویهای و نانتونگ به اجرا گذاشته می شود.

ولی بحث انگیزترین تصمیم، ممنوعیت شرکتها از بهره مالی از تدریس درس های اصلی مدرسه و کسب درآمد از طریق فروش اولیه سهام این گونه شرکت ها یا دریافت سرمایه گذاری های خارجی است. همچنین ثبت شرکت های جدید تدریس خصوصی، ممنوع خواهد شد.

علاوه بر این، سرمایه گذاری یا ارائه سایر خدمات آموزشی برای شرکت هایی که هم اکنون اسمشان در فهرست دیده می شود، ممنوع خواهد شد.

در تاریخ ۲۶ ژوئیه، رسانه بازرگانی خصوصی سیشین، گزارش داد که مقامات چین قبل از کنترل این گونه شرکت ها، چندین بار با نمایندگان شرکت های آموزشی خصوصی مهم ملاقات و درباره آینده این شرکت ها گفتگو کرده بودند.

ولی قبل از اعلام این تصمیمات، انتشار یک سند تایید نشده درباره این مقررات در شبکه های اجتماعی سبب شد که در ۲۳ ژوئیه ارزش سهام شرکت های تدریس خصوصی آنلاین چین، که در خاک اصلی چین، هنگ‌کنگ و آمریکا به عنوان اوراق بهادار در بازار بورس پذیرفته شده بود، سقوط کند.

بهای سهام شرکت های عمده فن آوری و رسانه های اجتماعی مانند غول بازرگانی الکترونیکی علی بابا هم که از آگهی های تبلیغاتی بخش تدریس خصوصی سود زیادی می برد، کاهش یافت.

علت تصمیم کنترل شرکت های تدریس خصوصی چه بود؟

به نظر می رسد، هدف اصلی از بین بردن نابرابری از برخورداری از آموزش، کاهش فشار وارد به شاگردان و نیز کم کردن فشار مالی خانواده هاست که پایین آمدن نرخ موالید در چین به آن ارتباط داده شده است.

در ماه مارس امسال، رسانه بازرگانی خصوصی سیشن به نقل از روزنامه آموزش و پرورش چین، که از حمایت دولت برخوردار است نوشت که نتیجه صحبت با ۴ هزار نفر از والدین نشان می دهد که ۹۲ درصد خانواده ها فرزندانشان را در کلاس های خصوصی فوق برنامه نام نویسی کرده اند و نیمی از خانواده ها هر سال بیش از ۱۰ هزار یوآن (معادل ۱۵۰۰ دلار) هزینه این گونه کلاس ها را پرداخته اند.

سال هاست که دولت چین خواستار کنترل بخش تدریس خصوصی است اما برای مهار این فعالیت پررونق، اقدامی صورت نگرفته است.

ولی شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در کنفرانسی درباره سلامت کودکان در بخش آموزش و پرورش، صنعت تدریس خصوصی پس از مدرسه را یک “بیماری سرسخت” خواند. حاصل اجلاس سالانه قانونگذاری چین، مقررات متعددی بود که هدفش جایگزین کردن تعلیم و تربیت با سود مالی بود.

در تازه ترین اقدام، وزارت آموزش و پرورش چین در ۲۸ ژوئیه اعلام کرد که به مدت ۹ ماه آموزگارانی را که به تدریس خصوصی خارج از مدرسه اشتغال داشته و از والدین پول نقد یا هدیه دریافت می کنند سرسختانه و بدون اغماض تنبیه می کند.

به گزارش بی بی سی،‌ در واکنش به این تصمیم دولت چین و رسانه های دولتی از این سختگیری دفاع کرده و در صدد رفع نگرانی های سرمایه گذاران برآمده اند.

در تاریخ ۲۸ ژوئیه چهار روزنامه دولتی ویژه اوراق بهادار نوشتند که واکنش سرمایه گذاران به سختگیری ها بیش از حد بوده و فروش کلی سهام فن آوری آموزشی چینی در بازار سهام داخلی و خارج را موقتی و برای منفعت بلند مدت جامعه چین لازم دانستند.

خبرگزاری رسمی شینهوآ در تفسیر روز ۲۸ ژوئیه اطمینان داد که بازارهای سرمایه چین همچنان “ثابت” باقی مانده‌اند. این خبرگزاری همچنین تاکید کرد که سرمایه گذاری عظیم و فروش و آگهی های بیش از حد در بخش آموزشی آنلاین، سبب شده بود که “جوهر تعلیم و تربیت تغییر پیدا کند و رفاه عمومی و محیط آموزشِ عادی آسیب ببیند.”

واکنش والدین در رسانه های اجتماعی متفاوت بوده است. برخی از آنان از این که فشار کمتری به شاگردان مدرسه وارد خواهد شد استقبال کرده اند ولی شماری از والدین نیز گفته اند برای موفقیت در سیستم آموزشی چین که بر اساس امتحانات بی نهایت رقابتی است، درس خصوصی خارج از مدرسه حیاتی است و به همین جهت معلم خصوصی استخدام خواهند کرد و یا تدریس خصوصی گروهی به فرزندانشان را که گران هم خواهد بود ترتیب خواهند داد.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هم اکنون رسانه ها از بیکاری شمار زیادی از معلمان و کارمندان شرکت‌های تدریس خصوصی، خبر می دهند.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز، در شماره مورخ ۲۵ ژوئیه نوشت شرکت های تدریس خصوصی که سال گذشته به دلیل رونق سرمایه گذاری در آموزش آنلاین که ناشی از اجبار کودکان چینی به تحصیل در منزل به دلیل اپیدمی کرونا و پیش بینی دریافت شهریه گزاف از دانشجویان بود، مبلغ هنگفتی صرف تبلیغات و بازاریابی کرده بودند، ممکن است با مشکلات مالی مواجه شوند.

در حال حاضر این گونه شرکت ها برای بهره ثانوی و ادامه سودِ سرمایه گذاران، به ارائه خدمات دیگری متوسل شده اند مانند تدریس درس های غیرآکادمیک برای کودکان یا بزرگسالان و آموزش های حرفه ای که مشمول ممنوعیت ها نیستند از قبیل رشته های مالی، علوم رایج و همگانی، کُدنویسی، ورزش، موسیقی، هنر و حتی مهد کودک.

با این حال این ممنوعیت شامل درس خصوصی برای شاگردان دبیرستان، آمادگی برای امتحانات ورودی دانشگاه های چین، تِست برای اجازه تحصیل در خارج یا آموزش انگلیسی به بزرگسالان نمی شود و به همین جهت انتظار می رود تعداد تقاضاها برای درس خصوصی کاهش نیابد.

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا