سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار بین الملل

طرح های مهاجرتی جدید ایتالیا؛ اولین میزبان مهاجران غیرقانونی مدیترانه

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که ایتالیا با رد سیاست های مهاجرتی اروپا، پیشنهاد اصلاحات اساسی در سیاست های مهاجرتی این قاره را به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا داده است. وی همزمان تایید کرد کشورش در زمینه مبارزه با بحران مهاجرت راه درستی را در پیش گرفته است.

320x180_cmsv2_8f2f0e5f-d5b9-53bf-957e-1a073ba36d13-3191063

بواسطه ابتکار عمل ماتئو ساولینی، وزیر کشور ایتالیا در دو هفته اخیر دو کشتی حامل پناهجویان نتوانسته اند در بنادر ایتالیا پهلو بگیرند و این کشور با انتقادات فراوانی از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه مواجه شده است.

جوزپه کونته که در نشست یک روزه رهبران اروپایی در بروکسل با محوریت بحران مهاجرت شرکت کرده بود در بازگشت به رم اعلام کرد که طرح های «رادیکال ایتالیا برای تغییر سیاست های کلی مهاجرتی اروپا در نشست مهم هفته آینده سران اروپایی مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد.»

جوزپه کونته، به عنوان نخست وزیر کشوری که در میان سه کشور میزبان مهاجران غیرقانونی اتحادیه اروپا به همراه یونان و اسپانیا قرار دارد اعلام کرد که تصمیم گیری های یک طرفه شرکایی چون فرانسه و بریتانیا که با مشکل حضورتوده وار پناهجویان دست و پنجه نرم نمی کنند «جوابگوی نیازهای اتحادیه اروپا نبوده است و باید عوض شوند.»

پروژه جدید نخست وزیر ایتالیا ده ماده دارد. مهم ترین هدف این طرح قانونی کردن سریع وضع اغلب مهاجرانی است که ماه ها در کشورهایی چون ایتالیا و یونان مقیم هستند و همزمان تشدید مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی است.

در نشست شانزده کشور اروپایی که با محوریت بحران مهاجرت برگزار شد اختلاف میان وزاری کشور کشورها اجازه نداد تا این نشست با نتیجه ای مثبت همراه باشد. با این حال قرار شده است رهبران شانزده کشور اروپایی که در پایان هفته جاری در نشست دو روزه ای در بروکسل حاضر خواهند شد دوباره درباره این بحران تصمیم گیری کنند.

بن بست اتحادیه اروپا برای حل بحران مهاجرت

پس از گدشت ۳ سال از آغاز بحران پناهجویان،‌ اتحادیه اروپا هنوز موفق نشده است که سیاست واحد و منسجمی را در این زمینه اجرا کند. اختلافات سیاسی و موانع بوروکراتیک، اجرای سیاستی منسجم در زمینه مهاجرت را ناممکن کرده است. اروپا باید در این زمینه به حسن نیت و یا عدم حسن نیت کشورهای عضو متکی باشد.

از سال ۲۰۱۵ که تعداد پناهجویان به اوج رسید، تا کنون آلمان بخش عمده پناهجویان را به کشور راه داده است در حالیکه لهستان و مجارستان حتی حاضر نشده اند سهمیه ای را که اتحادیه اروپا برای آنها تعیین کرده بپذیرند.

ایتالیا و یونان شکایت می‌کنند که این دو کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی‌شان درگاه ورود پناهجویانی شده‌اند که به دنبال آینده ای بهتر می خواهند به اروپا بیایند. کشورهای دیگری مثل فرانسه در یافتن جایی برای پناهجویانی که از ایتالیا و یونان می آیند کمتر از انتظار، عمل کرده است.

از سوی دیگر بحث مفصلی هم در باره تفاوت بین پناهجوی سیاسی و پناهجوی اقتصادی در جریان است،‌ و اروپا باید برای مواجهه با پدیده جدیدی به نام «مهاجران اقلیمی»‌ نیز خود را آماده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا