سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایینقد و بررسی فیلم

نقد و بررسی فیلم A Star Is Born (ستاره ای متولد شده است)

img_1029-1

عشق و احساسات زیادی در بازسازی سرگرم کننده بردلی کوپر (Bradley Cooper) یعنی A Star is Bornوجود دارد، شامل نمایش قانع کننده‌ی یک خواننده راک همیشه مست در صحنه های هیجان انگیز کنسرت، و اولین حضور لیدی گاگا (Lady Gaga) در نقش اصلی یک فیلم به عنوان یک خواننده – ترانه سرا که مشهور شدنش، محبوبیت شخصیت Cooper را تحت الشعاع  قرار می دهد. ریتم اولین کارگردانی Cooper می توانست بهتر باشد و طولانی بودن فیلم باعث می شود انرژی و جذابیت صحنه های آغازین فیلم تا پایان حفظ نشود. این فیلم داستانی درباره عشق، شهرت عجولانه و تراژدی شکست است که با روشی متفاوت برای نسل جدید بازگو می شود.

یک تریلر عالی و احتمال وجود چندین ترانه اریجینال در فیلم، که خواننده ها در همان زمان فیلمبرداری ضبط کرده اند، باعث می شود A Star Is Born در ماه اکتبر سود زیادی نصیب Warner Bros کند، مخصوصا وقتی طرفداران پروپا قرص Gaga به شدت مشتاق دیدن او در نقش اصلی یک فیلم هستند.

https_2F2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com2Fuploads2Fcard2Fimage2F8382682F1bb377a2-a0a6-4d37-a18d-ded5a5883f16-650x365

آغاز تولید A Star Is Born به سال ۲۰۱۱ برمی گردد، وقتی کلینت ایستوود (Clint Eastwood) برای کارگردانی آن و بیانسه (Beyonce) برای بازی در نقش اصلی انتخاب شده بود و نام های زیادی برای بازی در نقش مکمل او در نظر گرفته شده بودند. به نظر می آید Cooper کاملا مناسب این نقش است، با روشی موثر و سرراست برای انجام وظایف کارگردانی و غریزه خوب بازیگری برای ارتباط با شخصیت مقابلش. جذابیت ذاتی Cooper به او این اجازه را می دهد تا خیلی خوب اثرات خودتخریبی خواننده کهنه کار Jackson Maine را به نمایش بگذارد؛ نمایش انسانیتی که شهرت، شیاطین درون و الکل و مواد مخدر نتوانسته اند آن را از بین ببرند. گرمی و صمیمیت خاصی در شیمی بین او و Gaga وجود دارد که برقراری ارتباط فوری این دو را قابل باور می کند.

این سکانس ها جزء بهترین لحظات فیلم هستند، مخصوصا به این دلیل که Gaga آن شخصیت مشهور خودش را فراموش کرده و یک شخصیت تازه، با جذبه و با تعادل ماهرانه ای بین سرسختی و آسیب پذیری در نقش Ally به نمایش می گذارد، یک موسیقیدان که شغل اصلی‌اش گارسونی است. این ویژگی ها این فیلم را از تله ای که بازسازی قبلی در آن افتاد نجات می دهد. بازسازی سال ۱۹۷۶ با بازی Barbra Streisand داستان را از هالیوود به صنعت موسیقی منتقل کرد و باعث شد این بازسازی جدید شکل بگیرد. Cooper شباهت هایی به نقش مکمل Streisand یعنی Kris Kristofferson دارد، اما تلخی آن شخصیت را خیلی کمتر کرده است.

maxresdefault-650x366

برخی از سکانس های کنسرت فیلم در جشنواره های موسیقی مثل Coachella فیلمبرداری شده اند،‌ و موجی از هیجان در لحظه ای وجود دارد که Jackson در حال تنظیم گیتارش برای به وجد آوردن جمعیت است، که به خواندن ترانه ای منجر می شود که موضوع آن تمایل به تغییر است. Jackson پس از کنسرت و در حالی که در صندلی پشتی ماشین، نوشیدنی الکلی را سرمی کشد، از راننده اش می خواهد به صورت شانسی جلوی یک بار او را پیاده کند.

با اشاره ای به وضعیت کنونی Gaga به عنوان نماد موسیقی پاپ، Ally که قبلا گارسون این بار بود، حالا مکان مخصوصی به عنوان مهمان در اختیار دارد. او قطعه ای از ترجمه شعر La Vie en Rose را می خواند و با Jack ارتباط چشمی برقرار می کند. Jack توسط Ramon دوست صمیمی Ally ترغیب می شود تا بعد از مراسم در آن جا بماند تا با Ally صحبت کند. فیلم در این سکانس می خواهد منظوری را درباره رفتار جدید Gaga به ما برساند،‌ وقتی Jack یکی از ابروهای مصنوعی Ally را می کند و از او می خواهد که خود واقعی‌اش را به او نشان دهد.

maxresdefault-650x366

همین طور که آن ها شب را با هم می گذرانند، Jack می فهمد واکنش های بد به ظاهر Ally باعث شده او ترانه های سروده خودش را اجرا نکند، در حالی که Ally هم می فهمد هدف Jack چیز دیگری است. Jack با فرستادن یک هواپیمای شخصی برای رساندن Ally به کنسرتش توجه او را جلب می کند، و در آن جا بدون هیچ آمادگی او را به بالای صحنه می برد تا با هم یکی از ترانه های او را همخوانی کنند. این که او این قدر برای اجرای ترانه آماده است خیلی قابل باور نیست، اما خب اشکالی ندارد، این فقط یک فیلم است. احساسات زیاد در صدای Ally او را به یک همکار عالی برای Jackson تبدیل می کند،‌ و باعث می شود طرفدارانش بیشتر از Ally خوششان بیاید.

پیشرفت آن ها به سمت عشق و ازدواج خیلی سریع اتفاق می افتد، مخصوصا اینکه Jack پس از مست کردن با دوستش Noodles تصمیم به ازدواج می گیرد. در این سکانس های کوتاه یک تازگی وجود دارد، مانند هدایت Jack توسط Ally که از طرفی به او فضا می دهد تا کارهایی که دوست دارد را انجام دهد، اما از طرفی به او یادآوری می کند که تا ابد نمی تواند او را در این مسیر تاریک همراهی کند. مشکلات Jack وقتی بدتر می شود که از Bobby مدیر برنامه هایش که برادر بزرگترش نیز هست به طرز بدی جدا می شود.

MV5BNTRkNmRjYmItYWRiZi00ZWI4LTk2YjQtNTNiMjUyYWU4MTA0XkEyXkFqcGdeQXVyNzYwMDY0Njk@._V1_SY1000_CR0014121000_AL_-650x460

جایی که A Star Is Born کمی ضعیف می شود زمان ستاره شدن Ally است. خیلی ناامید کننده است که او از اعتبارش می گذرد تا به یک ستاره تبدیل شود. او توسط Rez ستاره ساز انگلیسی چهره ای جدید با موهای قرمز، لباس های جذاب تر و یک تیم رقصنده مخصوص خودش به دست می آورد. البته این کار از جذابیت شخصیت او می کاهد.

این دگرگونی وقتی کامل می شود که Ally مهمان برنامه Saturday Night Live (با حضور افتخاری Alec Baldwinبه عنوان مجری) می شود، و ترانه ای خیلی مسخره را می خواند که شخصیت خودش را زیر سوال می برد. در حالی که Jackson این کار را باعث شرمساری می داند، اما Ally هیچ مقاومتی نشان نمی دهد به جز اینکه سرکش شده و قرار رقصنده ها را برای کنسرت کنسل می کند. چندی بعد Rez منفعت طلب با اشاره به لغزش های Jackson در ترک الکل، او را باعث آسیب رسیدن به حرفه Ally می داند. اما حفره ای در فیلم درباره برخورد Rez و Ally وجود دارد.

در فیلم پتانسیل استعاره خوبی در این باره وجود دارد که از بانوان در موسیقی به صورت ابزار استفاده می شود و اینکه وضعیت موسیقی پاپ امروزی چگونه است. اما فیلمنامه‌ی Eric Roth، Cooper و Will Fetters این مسیر را طی نمی کند و این موقعیت خوب را از دست می دهد. Jack به جز یک بار عصبانی شدن و حسودی اجتناب ناپذیر نسبت به Ally، همیشه از او حمایت می کند. اما Ally مجبور می شود اگر می خواهد همیشه مشهور بماند روحیاتش را تغییر دهد.

gagacooper-606dc4-0@1x

درون مایه اصلی درام A Star Is Born از طریق تحقیر، تمجید، تراژدی، دل شکستن و درنهایت تایید عمومی عشق Ally به Jackson کاملا جالب و تخریب ناپذیر است، حتی اگر وقت تلف کردن های فیلم تاثیر این احساسات را کاهش دهد. در سکانس پایانی است که می بینیم مهارت Gaga در بازیگری اصلا در حد و اندازه های صدای بی عیب و نقصش نیست. با اینکه قرار نیست این بازسازی جای فیلم اصلی سال ۱۹۳۷ با بازیJanet Gaynor-Fredric March یا بازسازی سال ۱۹۵۴ با بازی Judy Garland-James Mason را بگیرد، اما رویکرد تازه‌ی Cooper در A Star Is Born هنوز هم حرفی برای گفتن دارد. همچنین جذابیت خاصی در سکانس هایAndrew Dice Clay در نقش پدر Ally وجود دارد، یک راننده لیموزین که رویاهای خودش را برای ستاره شدن دارد.

Matthew Libatique فیلمبردار فیلم که در کارهایش با Darren Aronofsky نماهای زیبایی را به نمایش می دهد، هر وقت لازم باشد شات های پرزرق و برق یا تاریک را به تصویر می کشد، که زیبایی این کارش در سکانس های پویا بهتر نمایان می شود. Karen Murphy طراح تولید و Erin Benach طراح لباس سهم زیادی در تعریف شخصیت ها دارند. اما باارزش ترین بخش A Star Is Born موسیقی آن است، که محدوده وسیعی از ترانه های جذاب را شامل می شود، و با همکاری Cooper و Gaga با هنرمندانی مثل Lukas Nelson, Jason Isbell, Mark Ronson نوشته شده اند. Cooper خوانندگی ترانه های خودش را با اعتماد به نفسی ناپایدار انجام می دهد که در همه کارهای دیگرش نیز مشهود است.

842893_2ea38e2be13e3413e81899aff57cf99f ASTAR_VERT_INTL_LADY_GAGA_2764x4096_master-rev-1-540x800

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا