سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
دانستنی و اطلاعات عمومیمجله پزشکی و سلامت

قطره سیپروفلوکساسین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

هر کدام از ما انسان‌ها ممکن است در هر زمانی به عفونت مبتلا شویم. زمانی که سیستم دفاعی بدن نتواند به خوبی در برابر باکتری‌ها مقابله کند دچار این عارضه می‌شویم. عفونت در هر جایی از بدن ممکن است بروز کند. چشم و گوش هم به عنوان دو عضو حساس بدن از این قاعده مستثنی نیستند. حتی ایجاد یک سوزش و التهاب در چشم هم درمان خاص خود را می‌طلبد؛ چرا که چشم عضو بسیار حساسی است و باید به محض بروز هر گونه سوزش یا التهاب درصدد برطرف کردن آن باشیم. در واقع اگر به علائم مربوط به ناراحتی‌های چشمی بی‌اهمیت باشیم ممکن است به دیگر بیماری‌های جدی چشم مثل عفونت چشمی یا عفونت قرنیه چشم مبتلا شویم. خوشبختانه درمان‌های دارویی مختلفی برای برطرف کردن این التهاب و ناراحتی وجود دارد. قطره جنتامایسین و قطره سیپروفلوکساسین دو نمونه از داروهای مورد استفاده در این زمینه هستند که در ادامه قصد داریم با مورد دوم بیشتر آشنا شویم.

187003_979

قطره سیپروفلوکساسین چیست؟

قطره سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) از داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد باکتری است که به منظور برطرف شدن التهابات چشم و گوش مثل انواع عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای درمان زخم شبکیه و التهاب ملتحمه باکتریایی تجویز می‌شود. از قطره سیپروفلوکساسین برای برطرف کردن برخی از مشکلات و التهابات گوش هم استفاده می‌شود.

طی تحقیقاتی که در ارتباط با این دارو صورت گرفته است و با توجه به میزان موفقیت درمان، عوارض کمتر و حساسیت بیشتر باکتری‌ها به قطره سیپروفلوکساسین می‌توان گفت این دارو می‌تواند جایگزین مناسبی برای قطره‌های تقویت‌شده سفازولین یا جنتامایسین باشد. البته در مواردی که میزان التهاب شدید باشد آنتی‌بیوتیک خوراکی هم به درمان افزوده می‌شود.


نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری  Cipro , Cipro XR , Proquin XR
 موارد مصرف  رفع التهابات چشم و گوش
 عوارض  سوزش یا ناراحتی موضعی، رسوب کریستال‌های سفید، احساس وجود جسم خارجی در چشم، خارش، پرخونی ملتحمه و احساس طعم بد بعد از مصرف دارو
 اختلال دارویی در این رابطه با پزشک مشورت گردد

مقدار و نحوه مصرف قطره سیپروفلوکساسین

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول روز اول، دو قطره هر ۱۵ دقیقه طی شش ساعت اول و سپس دو قطره هر ۳۰ دقیقه برای باقیمانده روز به داخل چشم مورد نظر چکانده می‌شود. مقدار مصرف برای روزهای بعد کاهش می‌یابد. برای استفاده از قطره چشمی ابتدا سر خود را به عقب خم کنید و پلک تحتانی را با انگشت اشاره پایین بکشید تا یک فضا ایجاد شود. پس از آن قطره را (بدون اینکه نوک قطره چکان با چشم یا پلک شما تماس یابد) به داخل این فضا بیندازید و چشمان خود را ببندید.

187002_738


نکاتی که در ارتباط با مصرف قطره سیپروفلوکساسین باید بدانید

  1. در صورتیکه سابقه حساسیت مفرط به سیپروفلوکساسین یا هر یک از اجزای این دارو را داشته‌اید نباید از آن استفاده کنید.
  2. در صورت مصرف بیش از حد موضعی دارو می‌توان موضع را با آب گرم شستشو داد.
  3. در صورت بروز هر گونه حساسیت، مصرف دارو باید قطع شود. واکنش‌های حساسیتی نسبت به قطره‌های چشمی معمولا باعث ایجاد خارش، تورم و ایجاد دانه‌های قرمز در اطراف چشم می‌شوند.
  4. مصرف قطره سیپروفلوکساسین در دوران بارداری یا شیردهی با نظر پزشک باید صورت گیرد.
  5. مصرف بیش از اندازه هر نوع آنتی‌بیوتیک از جمله قطره سیپروفلوکساسین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  6. بی‌ضرری و اثربخشی مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از ۱۲ سال ثابت نشده است.
  7. به منظور پیشگیری از بروز عفونت داروهای چشمی را باید با رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.
  8. چنانچه در هنگام استفاده از دارو ناراحتی برایتان ایجاد شد بلافاصله با چشم پزشکتان تماس بگیرید.
  9. برای حصول نتیجه بهتر دوره درمان را کامل کنید.
  10. خودسرانه از این دارو استفاده نکنید.

در صورتیکه با التهاب و ناراحتی چشم مواجه شده‌اید و پزشک استریل کردن چشم را برای شما لازم می‌داند بهتر است به لینک زیر سر بزنید تا با انواع قطره‌های استریل‌کننده چشمی آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا