سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سریال و تلویزیون

نقد و بررسی سریال بادیگارد (Bodyguard): سریال انگلیسی هیجانی جدید نتفلیکس

سریال بادیگارد (Bodyguard) باید با یک هشدار همراه باشد. بخش هایی از این سریال هیجانی پیچیده وجود دارند که کاملا اضطراب آور هستند، با تنشی طاقت فرسا، تا حدی که مجبور شدم پس از تماشای آن اتاق را ترک کنم. می توانستم سریال را متوقف کنم، اما اصلا دوست نداشتم این کار را بکنم. دوست داشتم تا حد ممکن خودم را غرق سریال کنم، و در حالی که خودم را توجیه می کردم داستان نمی تواند به این سمت برود یا آن کار را انجام دهد، قلبم به شدت می تپید. این یک سریال استرس زا از نوع خوبش است.

55555

این سریال ۶ قسمتی نتفلیکس (Netflix) توسط Jed Mercurio ساخته شده و ابتدا در شبکه BBC پخش شده است. سریال داستان یک افسر پلیس شهری به نام David Budd (با بازی ریچارد مدن (Richard Madden))، یک کهنه سرباز جنگی را روایت می کند که در ۱۵ دقیقه ابتدایی سریال از مهارت های ویژه اش برای خنثی کردن یک حمله تروریستی بهره می برد. اما سریال بادیگارد قصد ندارد شبیه Jason Bourne یا Jack Ryan باشد، حداقل فعلا نه. چیزی که باعث شده این سریال موفق باشد – که شامل آن لحظات به شدت استرس زا می شود – این است که مدن چقدر خوب شخصیت خفن خودش را طوری نشان می دهد که از نظر احساسی نیز قلب مهربانی دارد.

1

به همین دلیل، شجاعت David طی آن حمله تروریستی باعث می شود او جایگاهی در فرماندهی محافظت به دست بیاورد، جایی که باید نقش بادیگارد وزیر کشور محافظه کار بریتانیا، Julia Montague (با بازی کیلی هاوس (Keeley Hawes)) را برعهده بگیرد. این دو در ابتدا خیلی با هم اختلاف دارند، چون David شخصا با انگیزه های سیاسی Julia مخالف است، که شامل فرستادن سربازان (که خودش هم قبلا جزو آن ها بوده) به افغانستان می شود. تجربیات David در آن جا، و تلاش برای مبارزه با اختلالات روانی پس از آن باعث اختلافاتی بین او و همسرش Vicky (با بازی سوفی راندل (Sophie Rundle)) شده، و باعث جدایی آن ها شده اما همچنان به دلیل داشتن دو فرزند با هم رابطه خوبی دارند.

برای طرفداران سریال های جنایی و هیجانی، بخش های زیادی از سریال بادیگارد آشنا به نظر می آید. David یک مرد خانواده با مهارت های خاص است، و هر کس آن ها را اذیت کند اشتباه خیلی بزرگی انجام داده است. او یک مامور بزن بهادر است، اما با کسی که باید محافظتش کند رابطه دوستانه ای برقرار می کند. و همه این ها نه تنها تازه به نظر می آید بلکه به دلیل گروه بازیگری عالی (شامل جینا مک‌کی (Gina McKee)، پال ردی (Paul Ready)، استوارت بومن (Stuart Bowman) و تام بروک (Tom Brooke)) ارزش احساسی هم دارد. اما نقطه قوت اصلی مدن است، که نقش آفرینی جذاب و کاملا مضطرب کننده ای دارد.

2

البته از همان ابتدا، محافظت David از Julia پر از تلاش ها برای سوء قصد به جان اوست، که David با بیشتر آن ها ارتباط شخصی دارد. اما به جای کش دادن بیجای داستان، باعث ایجاد توطئه های زیادی حول David می شود. همین طور که او پیچش های شوکه کننده ای را بررسی می کند، مشخص می شود با وجود اینکه او یک پلیس ماهر است، اما جنبه های دیگری درباره این رمز و رازها وجود دارد که حتی او متوجه آن ها نشده است. بادیگارد وقتی در بهترین حالتش است که هاوس و مدن با هم شوخی می کنند، اما همچنین باعث زیر سوال رفتن وفاداری ها و انگیزه های تمام شخصیت ها مخصوصا خود David می شود. این دو David که مدن آن ها را نشان می دهد – یکی از آن ها کاملا تحت کنترل، و دیگری که کاملا خارج از کنترل است – کاملا چشم نواز هستند، مخصوصا وقتی او طی یک صحنه بین آن ها تغییر حالت می دهد.

بادیگارد با فقط ۶ قسمت، تم های مختلفی را نمایش می دهد، اما همه‌ی آن ها را به خوبی نمایش نمی دهد، و برای این کار نیاز به چند قسمت بیشتر دارد. بخش سیاسی داستان درگیر این مسئله هستند که مردم حاضرند برای امنیت خود چقدر از آزادی خودشان را فدا کنند. همچنین یک بخش نژادی وجود دارد،‌ که در آن فرضیه متهم کردن همیشگی شخصیت های مسلمان برای اعمال تروریستی مورد بررسی قرار نمی گیرد. سریال بیشتر در حال بررسی فساد و انگیزه های خوب در نیروی پلیس است، که باعث پیشرفت یا اخلال در ماموریت David می شوند، اما باز هم در پاسخگویی به خیلی از سوالات در این باره ناتوان می ماند.

3

در نیمه سریال، یک اتفاق مهم خط داستانی را به صورت کامل تغییر می دهد، که برای سریالی به این کوتاهی کار خیلی شجاعانه ای است. اما باز هم بادیگارد موفق عمل می کند، و کاملا به مدن تکیه می کند که بیشتر از نقش اکشن در نقش احساسی خودش خوب عمل می کند. پیچش های زیادی در داستان وجود دارد،‌ اما طی همه آن ها مدن باعث می شود کاملا تجربیات David را احساس کنیم، مخصوصا زمانی که با تزلزل درباره شکست هایش به عنوان یک همسر و پدر مواجه می شود. او باید کاری انجام دهد، و تمرکز روی آن کار تنها چیزی است که او را سرپا نگه می دارد. همین باعث می شود اشتباه کردن و از دست دادن فرصت ها برای او در طی این فصل به یک اتفاق ثابت تبدیل شود.

نکاتی در قسمت پایانی سریال هستند که خیلی عالی به نظر می آیند، و ممکن است راه را برای ساخت فصل دوم باز کند، و البته آشکارسازی هایی که کمی سطحی به نظر می رسند. اما درنهایت، بادیگارد یک سریال مهیج است که کاملا مدن را به عنوان یک استعداد بزرگ مطرح می کند، کسی که نه تنها قادر به رهبری وینترفل در بازی تاج و تخت (Game of Thrones) بود، بلکه می تواند یک نقش اصلی عالی برای این سریال و سریال های پیش رو باشد.

سریال بادیگارد امروز ۲۴ اکتبر از نتفلیکس پخش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا