سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
نقد و بررسی فیلم

نقد و بررسی فیلم فندق شکن و چهار قلمرو (The Nutcracker and the Four Realms)

nutcracker-four-realms

اگر منتقد فیلم نبودم شاید فیلم فندق شکن و چهار قلمرو (The Nutcracker and the Four Realms) را نمی دیدم. تبلیغات فیلم آن چنان جذاب نبودند، من هم طرفدار سرسخت فندق شکن نیستم، و به نظر می آمد این فیلم کاملا از جلوه های ویژه پر شده است. بنابراین تبلیغات ضعیف فیلم باعث شده بود من تمایلی به تماشای این فیلم به کارگردانی Lasse Hallström و Joe Johnston نداشته باشم. اما آن ها ماجراجویی فوق العاده ای برای کودکانی ساخته اند که مشکلی با عجیب و غریب بودن، شاعرانه بودن و صمیمی بودن ندارند. فندق شکن و چهار قلمرو به جای تاکید زیاد روی نمایش باله معروف Tchaikovsky یا داستان هایی که الهام بخش آن نمایش بودند، تصمیم می گیرد این داستان ها را طوری به هم پیوند بزند که یک داستان جدید و سرگرم کننده را تشکیل دهند. اگر به دنبال فیلمی هستید که شما را به حال و هوای تعطیلات پایان سال میلادی ببرد، پس فندق شکن و چهار قلمرو کاملا مناسب شماست.

The-Nutcracker-and-the-Four-Realms-trailer-1

این فیلم داستان Clara Stahlbaum (با بازی مک‌کنزی فوی (Mackenzie Foy)) یک زن جوان باهوش را دنبال می کند که به تازگی مادرش را از دست داده است. در همین حین که پدرشان (با بازی Matthew Macfadyen) در حال سوگواری است، اعضای این خانواده که همچنین شامل برادرClara  یعنی Fritz (با بازیTom Sweet) و خواهرش Louise (با بازی Ellie Bamber) می شود سعی می کنند خانواده را در یک جشن که توسط پدرخوانده Clara یعنی Drosselmeyer (با بازی مورگان فریمن (Morgan Freeman)) می شود دور هم نگه دارند. وقتی زمان آن می رسد که کودکان به دنبال هدایای خود بگردند، جستجوی Clara او را به چهار قلمرو می کشاند، یک فرمانروایی که مادرش آن قدر با جزییات آن را تصور کرده بود که به واقعیت پیوسته است. اگرچه چهار قلمرو به دلیل حضور Mother Ginger (با بازی هلن میرن (Helen Mirren)) تحت خطر هستند، کسی که قبلا ناظر سرزمین سرگرمی ها بوده است. Clara به پشتیبانی نمایندگان دیگر قلمروها – سرزمین شیرینی ها، سرزمین برف ها و سرزمین گل ها – و با کمک Captain Phillip (با بازی Jayden Fowora-Knight) تصمیم می گیرد یک کلید مخصوص که دوباره صلح را به این قلمروها برمی گرداند را به دست آورد.

بخش هایی در فیلم وجود دارد که داستان کمی بیش از حد از نظر پیچش ها و خیانت ها پیچیده می شود، که بهتر بود فقط داستان اصلی Clara را دنبال می کرد. اما چیزی که فندق شکن و چهار قلمرو را این قدر خوب نشان می دهد این است که می خواهد کاملا منحصر بفرد باشد، آن هم در حالی که یک فیلم مخصوص تعطیلات و ساخته استودیوی دیزنی است. برای مثال وقتی نماینده سرزمین شیرینی ها، Sugar Plum (با بازی کیرا نایتلی (Keira Knightley)) به Clara توضیح می دهد چطور دنیاهای آن ها به یک دنیا تبدیل شده اند، سازندگان این داستان سرگذشت را با اشاراتی به انیمیشن کلاسیک دیزنی یعنی Fantasia نشان می دهد و سپس شاهد یک سکانس باله طولانی هستیم. فندق شکن و چهار قلمرو به جای سرگردان کردن مخاطبانش، معمولا انتخاب های شجاعانه و هنرمندانه ای می کند که هرکسی جرأت انجام آن را ندارد، اما همین کار به این فیلم هویت و شخصیت خاصی بخشیده است.

nutcracker-images-2

وجود فیلم فندق شکن و چهار قلمرو باید قابل توجه قرار بگیرد، چون امروزه کمتر فیلمی با رده سنی PG (خانوادگی) ساخته می شود، مخصوصا فیلمی که در آن یک دختر به عنوان قهرمان داستان حضور داشته باشد. هسته احساسی این فیلم بین یک مادر فوت کرده و دخترش است، و این کار قابل ستایش است، مخصوصا در فیلمی با این رده سنی که کودکان ۶ تا ۱۱ ساله را هدف قرار داده است. این فیلم هیجان و شوخی و صمیمیتی در خودش دارد، اما همه آن ها برای همه سنین مناسبند که این قضیه کاملا دلگرم کننده است، آن هم در دنیایی که ونوم (Venom) رده سنی PG-13 (بالای ۱۳ سال) می گیرد چون خشونت تا وقتی که خونی در کار نباشد برای بچه ها مناسب است.

فندق شکن و چهار قلمرو به جای تلاش برای راضی کردن همه، کاملا هدف خودش را می داند،‌ و با اینکه گاهی داستان ضعیف ظاهر می شود (شما به این نتیجه می رسید که مادر Clara فقط به او اهمیت می داده و دو فرزند دیگرش را فراموش کرده است)، اما فیلمی است که کاملا پرانرژی و خلاقانه است. برای بعضی مخاطبان هیچ کدام از این موارد مورد توجه قرار نمی گیرد. آن ها رقص باله دوست ندارند؛ آن ها صدای نازک شده‌ی نایتلی را دوست ندارند؛ آن ها یک هلن میرن مکانیکی غول پیکر را دوست ندارند. اما همان طور که گفتم من فیلم هایی که جرأت دارند با بقیه فیلم ها متفاوت باشند را دوست دارم.
من با شک و تردید زیادی به تماشای فندق شکن و چهار قلمرو رفتم، اما این فیلم من را شیفته خودش کرد. این یک فیلم روشن، رنگارنگ است، طراحی لباس و دکور فوق العاده است، و شما را به حال و هوای کریسمس می برد. این فیلم یک ماجراجویی منحصر بفرد مخصوص تعطیلات است، و شما نیز در این دنیای خاص غرق خواهید شد.

nutcracker-and-the-four-realms-poster

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا