سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار سینماسینمای جهانمجله سینمایینقد و بررسی فیلم

واکنش منتقدان به فیلم Bohemian Rhapsody – حماسه کولی

بعد از مدت‌ها انتظار، فیلم Bohemian Rhapsody یا در زبان فارسی حماسه کولی بالاخره روی پرده سینماها رفت. این فیلم، یکی از جدیدترین آثار اختصاصی درام، بیوگرافی و موزیکال کمپانی فاکس قرن بیستم (20th Century Fox) است که به‌دست برایان سینگر، کارگردان فیلم X-Men (مردان ایکس)، فیلم Superman Returns (بازگشت سوپرمن) و فیلم X-Men: Apocalypse (مردان ایکس: آپوکالیپس) ساخته شده است. در فیلم حماسه کولی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون رامی ملک در نقش فردی مرکوری/فرخ بلسارا، ادم رائوف در نقش جوانی‌های فرخ بلسارا، لوسی بوینتون در نقش مری آستین، گوئیدیم لی در نقش برایان می، بن هاردی در نقش راجر تیلور، جوزف مازلو در نقش جان دیکن،آیدان گیلن در نقش جان رید، تام هولندر در نقش جیم بیچ، آلن لیچ در نقش پائول پرنتر، مایک مایرز در نقش ری فاستر، آرون مک‌کاسکر در نقش جیم هیوتن و درموت مورفی در نقش باب گلداف و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

4e92a8be-532f-44b3-97a2-727d7dceb54b

فیلم حماسه کولی در تاریخ ۲۳ اکتبر سال جاری (۱ آبان) در سالن ومبلی آرنا (یا همان The SSE Arena) که در شهر لندن قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۹ را از بین ۴۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۱ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. همانند خیلی آثار سینمایی دیگر، این فیلم هم در طی روند تولید خود دچار حاشیه‌هایی شد. پاییز سال گذشته کمپانی فاکس قرن بیستم در طی بیانیه‌ای رسمی، کارگردان این اثر یعنی برایان سینگر را از این پروژه کنار گذاشت. با اینکه مدتی بعد از آن فرد جدیدی به نام دکستر فلچر به این تیم تولید اضافه شد، اما خود فلچر اعلام کرد که اصلا به دنبال اعتبار و درج شدن نامش به عنوان کارگردان نیست و تنها قصد دارد این فیلم را به پایان برساند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Bohemian Rhapsody در سالن نمایش ومبلی آرنا و همچنین اکران عمومی آن در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Bohemian Rhapsody از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی 20th Century Fox منتشر شده هم بخوانید:

فیلم حماسه کولی یک اثر سینمایی و بیوگرافی محسوب می‌شود که حول محور گروه محبوب کوئین می‌چرخد؛ اثری که قرار است از خود گروه، موسیقی آنها و خواننده اصلی خارق‌العاده این گروه یعنی فردی مرکوری تجلیل کند. فردی مرکوری در طی زمان فعالیت خود تمامی کلیشه‌ها را از بین برد و موارد قراردادی و ثابت را کنار زد تا بتواند تبدیل به یکی از محبوب‌ترین هنرمندانی که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، بشود. این اثر سینمایی قرار است از طریق آهنگ‌های نمادین و به‌یادماندنی و همچنین صدای انقلابی آنها، پیچ و خم‌های غیرقابل کنترل سبک زندگی فردی مرکوری که از درون در حال از بین رفتن بود و اتحاد درخشان دوباره‌ی آنها در غروب مراسم لایو اید (Live Aid)، داستان رشد درخشان و زودگذر این بند موسیقی را به تصویر بکشد. در مراسم لایو اید، خود فرد مرکوری در معرض بیماری‌ای قرار گرفته بود که زندگی او را تهدید می‌کرد، اما با این اوصاف او تیم را هدایت کرد. آنها در این مراسم اجرا کردند و این اجرای آنها، تبدیل به یکی بزرگ‌ترین و بهترین اجراهای تاریخ موسیقی راک شد. در همین حین، ما در این فیلم شاهد این موضوع خواهیم بود که اعضای این تیم موسیقی همیشه برای یکدیگر بیشتر از اعضای یک خانواده بودند. آنها مدام تلاش می‌کردند که الهام‌بخش افراد مختلفی از جمله طرفداران، رویاپردازان و تمامی علاقمندان موسیقی باشند. جالب است بدانید که این الهام‌بخشی تا به همین امروز هم ادامه داشته است.

e80ac063-af50-4781-956c-495532db6746

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Bohemian Rhapsody بیندازیم:

کیم هیوز | اوریجینال سین

۱۰۰ از ۱۰۰

شما دیگر هرگز یک اثر بهتر، عالی‌تر و کامل‌تر از فیلم Bohemian Rhapsody که سبکی بیوگرافی در رابطه با راک اند رول داشته باشد، نخواهید دید. موارد خیلی زیادی در این اثر هستند که فوق‌العاده خوب عمل کردند؛ بقیه موارد تقریبا سطح متوسطی دارند. اما یک چیز درون این اثر کاملا بی‌نقص است؛ آن هم نشان دادن کاریزما و جذابیت فراوان و همچنین شگفت‌انگیز خواننده گروه کوئین یعنی فردی مرکوری. رامی ملک در نقش فردی مرکوری می‌تواند با یکی از بهترین آثار بیوگرافی و موزیکال یعنی جیمی فاکس در قالب ری چارلز، رقابت کند.

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۳ از ۱۰۰

فیلم حماسه کولی یک اثر سرگرم‌کننده اما کاملا سطحی است. می‌توان گفت که این اثر سعی دارد خیلی معمولی و بی‌خطر عمل کند تا اینکه در تلاش باشد تا همانند موضوع فوق‌العاده مهم و بزرگش، جسور و بی‌پروا باشد. این فیلم در نهایت روی جاذبه و کشش عملکرد رامی ملک در قالب فردی مرکوری و همچنین جذابیت گروه کوئین و موسیقی‌های دوست‌داشتنی برای پوشاندن نقاط ضعف فیلمنامه و روایت داستان تکیه کرده است.

دیوید ادلستاین | مجله نیویورک (ولچر)

۷۰ از ۱۰۰

اگر شما نسبت به رامی ملک مقاومت نشان می‌دهید، هیچ امیدی نیست که شما از این اثر لذت ببرید. درست است که شاید این بازیگر به جذابیت و زیبایی مرکوری نباشد و حتی خیلی هم به صورت واقعی خوانندگی نکند (زیرا تمام صداها متعلق به مرکوری است)، اما به همان اندازه جاذبه و کشش دارد. او کاری می‌کند تا شما به حد زیادی این تصور را داشته باشید که این صدا واقعا از بدن او خارج می‌شود. یک شاهکار شگفت انگیز.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۶۰ از ۱۰۰

زندگی هیجان انگیز و جذابی که رامی مالک به این اثر فوق‌العاده آورده است، کاملا لیاقت تمامی تشویق‌ها و تحسین‌هایی را که از آن می‌شود، دارد. نقص‌ها و اشتباهات این فیلم را رها کنید؛ مطمئن باشید که اصلا دوست ندارید اجراهای او را از دست بدهید.

18bc8555-a342-4480-bb45-abb8183b4e49


اولی ریچاردز | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

همانند کوئین، حماسه کولی هم دارای سه بخش خوب است که به آن شدت هم هیجان انگیز نیست. از طرف دیگر یک بخش دیگر هم دارد که فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. یک اثر واقعا زیبا و سرگرم‌کننده که باعث می‌شود شما تمامی اتفاقات حول محور خود را فراموش کنید.

استیو رز | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

فیلم Bohemian Rhapsody بیشتر به جنبه‌ی خوانندگی و اجرای او می‌پردازد و از آن تجلیل می‌کند اما آنطور که باید و شاید، به خودِ شخصِ فردی مرکوری نزدیک نمی‌شود.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۳۸ از ۱۰۰

فیلم حماسه کولی فیلمنامه‌ای سطح پایین داشت. اجراهای فوق‌العاده‌ای را در آن شاهد هستیم و تا حدودی به نظر می‌رسد که انگار این فیلم در یک سونا فیلمبرداری شده است.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۲۵ از ۱۰۰

تنها چیزی که می‌توان در رابطه با فیلم حماسه کولی گفت، این است که خیلی بد بود. هنوز فضای خیلی زیادی در این اثر وجود داشت و موارد زیادی باقی مانده بود تا این فیلم که درباره داستان تنها فردی مرکوری دنیا است، یک اثر بیوگرافیکی خیلی بهتری شود و عملکرد بهتری را روی پرده سینماها نشان دهد.

لازم به ذکر است که فیلم Bohemian Rhapsody توانسته رتبه بیست و هفتم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Bohemian Rhapsody نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ هرچند که تماشاگران از تماشای این فیلم لذت بردند و امتیاز نسبتا بیشتری را در مقایسه با منتقدان به این اثر داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا