سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار بین الملل

طعنه معنادار مسکو به واشنگتن

1903323

رئیس جمهور روسیه تصمیم متقابل در ازای اقدام اخیر واشنگتن مبنی بر اخراج ۳۵ دیپلمات روس را منوط به رویکرد دولت بعدی آمریکا کرده است. در این باره نکاتی وجود دارد که به آنها پرداخته می شود.

حنیف غفاری: سرانجام مطابق تصمیم دولت اوباما، ۳۵ دیپلمات روسی به اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر در ایالات متحده آمریکا از این کشور اخراج شدند. اوباما قبل از این مدعی شده بود که مسکو در هک شدن ایمیلهای «هیلاری کلینتون» (که تاثیر مستقیمی در کاهش محبوبیت نامزد حزب دموکرات در انتخابات اخیر داشت)، نقش داشته است. همچنین رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود که اقدام روسها را تلافی خواهد کرد! اوباما هم اکنون به زعم  خود با اخراج ۳۵ دیپلمات روس، اقدام روسیه را تلافی کرده است. این در حالی است که«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا می تواند با یک تصمیم ساده این تصمیم را ملغی اعلام  کند. بی دلیل نیست که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در واکنشی هوشمندانه، تصمیم متقابل در مقابل دولت آمریکا را منوط به رویکرد دولت بعدی این کشور کرده است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

۱-  «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در طعنه ای معنادار به مقامات آمریکایی اعلام کرده است که تنها دو ماه از حضور دیپلماتهای روسی اخراج شده در آمریکا می گذرد .
از این رو اگر ادعای واشنگتن مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر امسال را بپذیریم، دیگر واشنگتن نمی تواند در خصوص ابرقدرتی در دنیا ادعایی داشته باشد. بر این اساس کشوری که قدرت مدیریت انتخابات داخلی خود و صیانت از آن در مقابل تاثیرپذیری های خارجی را نداشته باشد، اساسا قدرت لازم برای اداره امور خود را ندارد، چه رسد به آنکه خود را ابر قدرتی بین المللی فرض کند.

۲-  اگر ادعای سرویسهای امنیتی ایالات متحده آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور را بپذیریم، این موضوع نقطه آشکار ساز شکست اطلاعاتی واشنگتن از مسکو است. با این حال چنین سوال مطرح است که چرا سرویسهای امنیتی ایالات متحده، تا قبل از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر سخنی جدی و مستمر از این مداخله به میان نمی آوردند؟ از سوی دیگر، در فاصله یک هفته باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات، اف بی آی با اعلام خبر تحقیق در مورد ایمیلهای هیلاری کلینتون، موجبات کاهش آرای نامزد حزب دموکرات در ایالات پاندولی و تاثیرگذار را فراهم ساخت. بنابراین، اگر مقامات آمریکایی بر ادعای خود تاکید دارند، باید این حقیقت را نیز بپذیرند که آنها خواسته یا ناخواسته در زمین بازی اطلاعاتی روسها باز کرده و در این میدان زمین گیر شده اند. بدون شک، این یک آبروریزی و شکست مفتضحانه امنیتی برای سرویسهای امنیتی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود که آثار و تبعات آن تا سالها در معادلات سیاسی و امنیتی واشنگتن باقی خواهد ماند.

۳-  همان گونه که اعلام شد، واکنش ولادیمیر پوتین در مقابل کنش دولت اوباما هوشمندانه بوده است. این در حالی بود که اوباما امیدوار بود روسها ( با توجه به روحیات خاص پوتین)  دست به اقدامی متقابل زده و در مقابل تصمیم ناگهانی واشنگتن زمین گیر شوند. با این حال رفتار رئیس جمهور روسیه نشان داد که اولا پوتین پیش بینی های لازم را در خصوص اقدام و کنش مقامات آمریکایی داشته است و ثانیا، اسیر بازی اوباما در تقابل با مسکو نشده است. پوتین تصمیم گرفته است تا زمان ورود ترامپ به کاخ سفید صبر کند و در انتظار واکنش رسمی رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا نسبت به تصمیم اوباما باقی بماند. اکثر تحلیلگران آمریکایی معتقدند که دونالد ترامپ، تصمیم اخیر دولت اوباما در خصوص اخراج ۳۵ دیپلمات روس را لغو خواهد کرد.

۴-  ایالات متحده آمریکا طی سالهای اخیر بارها در بعد امنیتی و اطلاعاتی ضربه پذیر نشان داده است: از ماجرای اسنودن و آسانژ گرفته تا هک شدن ایمیلهای هیلاری کلینتون ….
این موارد جملگی نشان دهنده افزایش ضریب آسیب پذیری امنیتی کشوری است که خود را ابرقدرت نظام بین الملل قلمداد می کند! بدیهی است که اصرار مقامات آمریکایی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امسال، مترادف با اذعان صریح آنها مبنی بر ناتوانی امنیتی و اطلاعاتی در مقابل مسکو است. اعترافی که در تاریخ روابط بین الملل باقی خواهد ماند…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا