سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایینقد و بررسی فیلم

نقد و بررسی فیلم Miss Bala: بازسازی آمریکایی خوب فیلمی مکزیکی به همین نام

فیلم Miss Bala (خانم بلا) یا (خانم گلوله)‌ که بازسازی فیلمی مکزیکی به همین نام است، داستان زنی جوان را دنبال می کند که در نبردی بین گانگسترها و مقامات دولتی گیر می افتد. اینکه این فیلم رده سنی PG-13 دریافت کرده، در حالی که فیلم اصلی ریت R داشت نشان می دهد تفاوت های زیادی بین این دو فیلم وجود دارد؛ فیلم اصلی به همان اندازه خشن و غم انگیز بود که این فیلم جدید به همان اندازه احساسی و سرگرم کننده است. این رده بندی سنی همچنین نشان می دهد این فیلم دختران نوجوان را به عنوان مخاطب خودش هدف قرار داده، تا اینکه بخواهد جمعیت بیشتری از طرفداران ژانر اکشن را جلب کند، که ممکن است به ضرر فیلم تمام شود. نکته ی دیگر اینکه Bala در زبان اسپانیایی به معنای گلوله است.

دو تفاوت مهم دیگر بین دو فیلم این است که فیلم مکزیکی کاملا خشن و آزاردهنده بود، اما بازسازی آمریکایی رویکرد ملایم و احساسی تری دارد. بازیگر فیلم اول استفانی سیگمن (Stephanie Sigman) در زمان حضور در آن فیلم در اوایل بیست سالگی و لاغر و استخوانی بود، که او را در مقابل مردان رقیبش در فیلم کاملا بیچاره و درمانده نشان می داد. برخلاف آن فیلم، اینجا جینا رودریگز (Gina Rodriguez) نقش اصلی را بازی می کند، که در ۳۰ و چند سالگی به سر می برد و در فیلم های اکشنی مثل Deepwater Horizon (دیپ‌واتر هورایزن) و Annihilation (نابودی) حضور داشته است. بنابراین با توجه به شرایط بدنی او از همان ابتدا می دانیم که او به موفقیت خواهد رسید.

 

نکته ی دیگر اینکه گلوریا (با بازی رودریگز) همیشه با مشکلات مختلف روبرو بوده است. این چهره ‌پرداز اهل لس آنجلس می خواهد برای پیوستن به دوستش سوزو (با بازی کریستینا رادلو (Cristina Rodlo)) که می خواهد در مسابقه زیبایی شهر تیهوانا شرکت کند از مرز عبور کند.

وقتی شایعه می شود که رییس این مسابقه زیبایی می خواهد با برنده ی این مراسم رابطه برقرار کند شرایط برای گلوریا و دوستش دشوار می شود، اما اوضاع وقتی بدتر می شود که گروهی از گانگسترها برای کشتن رییس پلیس در این مراسم شروع به تیراندازی می کنند. در وحشت پس از این تیراندازی، رهبر مهاجمان لینو (با بازی اسماعیل کروز کوردوا (Ismael Cruz Cordova)) گلوریا را کنار کشیده و از او می خواهد خودش در این مسابقه شرکت کند. پس از آن گلوریا توسط ماموران اداره مبارزه با موادمخدر به رهبری جیمی (با بازی آنتونی مکی (Anthony Mackie)) دستگیر می شود که می خواهند از این ارتباط برای دستگیری لینو استفاده کنند.

این فیلم مصداق بارز بودن در مکان اشتباه در زمان اشتباه است. هردوی ناظران گلوریا می توانند خیلی راحت بدون هیچ پیامدی از شر او راحت شوند. اما هردوی لینو و جیمی به گلوریا علاقمند می شوند، و چون هردوی آن ها مردان جذابی برای او به نظر می آیند، او حداقل حق انتخاب دارد.

 

اما چیزی که او می خواهد این است که از دست هردوی آن ها راحت شود، سوزو را پیدا کند و از تیهوانا فرار کند، تیهوانایی که نسبت به فیلم اصلی خیلی فاسدتر و بی قانون تر اما مدرنتر نمایش داده شده است. حسی نه فقط به شکل ناامیدی بلکه خلاء ابدی سراسر فیلم اصلی را فرا گرفته بود، چیزی که در اینجا با تماس های پیاپی، فرارها، نجات یافتن ها و تصادفاتی جایگزین شده که باعث شده تمرکز فیلم یکجا جمع شود،‌ اما همچنین باعث می شود با فیلمی آشنا روبرو باشیم.

انفجارها و تیراندازی ها باعث بالا بردن هیجان فیلم می شوند، اما کاترین هاردویک (Catherine Hardwicke) کارگردان فیلم که هنوز هم در تلاش است سبک خاص خودش را پس از فرنچایز Twilight به دست آورد، سکانس های تنش زا و خشنی ارائه می کند که به اندازه کافی آزاردهنده هستند، اما لحن تاریک فیلم اصلی را ندارند. فیلمنامه ی گرث دانت آلکاسر (Gareth Dunnet Alcocer) حالتی مرتب و برنامه ریزی شده دارد که نتیجه ی آن بازسازی خوبی از فیلم خشن و تاریک اصلی است. همچنین فیلم برای اینکه از منبع الهام اصلی خودش فاصله بگیرد در تیتراژ ابتدایی فقط می نویسد «براساس فیلم اسپانیایی زبان»، بدون اینکه نامی از بازیگران یا حتی عنوان فیلم ببرد.

در حالی که شخصیت مظلوم و قربانی فیلم قبلی با بازی سیگمن به دلیل کاری که مجبور به انجام آن شد به یک بی حسی روانی دچار شد، اما بازی رودریگز در این نقش نشان از همه کاره بودن او دارد. در نهایت این شرایط منجر به آشکارسازی احساسی خاصی که انتظارش را نداریم نمی شود و با فیلمی سرگرم کننده اما آشنا روبرو هستیم.

فیلم Miss Bala در تاریخ ۱ فوریه (۱۲ بهمن) اکران یم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا