سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار اجتماعیمجله فناوری و دانش

ابتکار محققان کشور برای جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌های قیمتی

57420635

با توجه به قرار گرفتن ایران جزو 10 کشور برتر در تنوع سنگ‌های قیمتی پژوهشگران کشور به منظور جلوگیری از خام‌فروشی این نوع سنگ‌ها، دستگاه جدیدی برای تراش نگین عرضه کردند که به صورت اتوماتیکی قادر به تراش انواع اشکال بر روی سنگ است.

مجید بلالی،  با بیان اینکه تاکنون تراش نگین انگشترها با استفاده از دستگاه‌های مهارتی بوده که دانش فنی آن را در اختیار کشور قرار نمی‌دادند، اظهار کرد: بر این اساس در مطالعاتی که انجام دادیم، موفق به طراحی و ساخت دستگاه نگین‌تراش انعطاف‌پذیر شدیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه داخلی و یا خارجی ندارد، افزود: دستگاه ساخته شده یک دستگاه جدید گوهرتراشی است که عملیات نگین‌تراشی و فرآوری محصولات معدنی قیمتی را که تاکنون به صورت دستی انجام می‌شده است، به صورت نیمه خودکار انجام می‌دهد.

بلالی، انجام حرکات انعطاف‌پذیر را از مزایای این دستگاه نام برد و یادآور شد: این دستگاه دارای دو بخش‌ مکانیکی و الکترونیکی است و استفاده از این دستگاه انجام حرکات انعطاف‌پذیر را در تراش سنگهای قیمتی که به دلیل پیچیدگی‌های خاص آن تاکنون فراهم نبوده است، تا حدود 80 درصد تسهیل کرده است.

به گفته وی، در این طرح سیستم‌عامل جدیدی برای تراش نگین ارائه شده که امکان انواع اشکال تراش بر روی سنگ‌های قیمتی چون دایره و اشک را برای کاربر فراهم کرده است.

مجری طرح به اهمیت این دستگاه اشاره کرد و افزود: سنگ‌های قیمتی که در معادن وجود دارند، به دلیل نبود سیستم عامل مناسب به صورت کامل فرآوری نمی‌شوند، از این رو یا سنگ‌های قیمتی خام‌فروشی می‌شوند و یا در معادن می‌مانند که این دستگاه می‌تواند عاملی برای جلوگیری از خام‌فروشی این نوع سنگ‌ها باشد.

وی با اشاره به مزیت‌های کشور برای توسعه این فناوری، خاطرنشان کرد: ایران به دلیل داشتن معادن غنی از سنگ‌های قیمتی جزو 10 کشور برتر دنیا به لحاظ دارا بودن تنوع سنگ‌های قیمتی است، ضمن آنکه سنگ‌های قیمتی پرسودترین تجارت جهانی محسوب می‌شوند.

بلالی تاکید کرد: این ابتکار می‌تواند ابزار مناسبی برای تغییر از تولید سنتی به تولید خودکار و نوین باشد؛ چراکه تمامی تمهیدات لازم برای نیل به سرعت بالا در تولید، کیفیت و دقت تضمینی، کاربری آسان و کاهش محسوس قیمت تمام‌شده محصول برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی را می‌تواند تامین کند.

این محقق همچنین یادآور شد: با استفاده از این دستگاه می‌توان با سرعت،‌ دقت و کیفیت 4 برابری نسبت به روش‌های کنونی، اقدام به تولید نگین و جواهر از سنگ خام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا