سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
گزارش

رابطه سلامت و ثروت

مقدمه

به گزارش نسیم ورد ، افراد ثروتمند عمر بیشتری می‌کنند این جمله چندان عجیب به نظر نمی‌رسد حتی در کشور‌های ثروتمند امید به زندگی نسبت به کشور‌های فقیر جهان بالا‌تر است. اما دلیل این امر چه چیزی می‌باشد؟ اگر شما هم فکر می‌کنید که دسترسی به مراقبت‌ها و امکانات پزشکی عامل این موضوع است باید گفت که در اشتباه هستید. در ادامه این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و ببینیم ثروا چگونه موجب افزایش طول عمر و افزایش سلامتی در افراد می‌شود.

رابطه سلامت و ثروت
رابطه سلامت و ثروت

تأثیرات ثروت بر سلامتی

ثروت و سلامتی دارای رابطه دو طرفه هستند. به طور معمول افرادی که سالم هستند می‌تواننند شغل‌های بهتری را پیدا کنند و همچننی می‌توانند درامد بیشتری را کسب کنند. افراد ثروتمند به آب و غذای سالم‌تر، مراقبت‌های پزشکی بهتری دسترسی دارند و حتی به واسطه ثروت از سلامت روانی بهتری برخوردارند این در حالی است که در برخی از کشور‌های جهان فقر شدید اعث شده است تا عده زیادی از انسان‌ها حتی به آب آشامیدنی سالمی نیز دسترسی نداشته باشند. بسیاری از افراد به اشتباه اعتقاد دارند که تفاوت در سطح سلامتی به واسطه ثروت تنها در کشور‌های فقیر جهان اتفاق می‌افتد. کشور‌هایی که فقر باعث می‌شود افراد گرسنه شوند و دسترسی به امکانات پزشکی نداشته باشند. اما تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که میانگین طول عمر افراد ثروتمند در این کشور 15 سال بیشتر از افراد فقیر است و این در حالی می‌باشد که فقر این افراد در حدی نبوده است که با گرسنگی مواجه بوده باشند و یا مثلاً به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشند. پس موضوع پیچیده‌تر از این حرفا است که بتوان با دو دلیل محدود ان را توضیح داد.

در این تحقیق یک نکته امید بخش نیز یافت شده است بدین ترتیب که می‌توان با بهبود عادات سلامت عمومی طول عمر و سلامتی افراد یک جامعه را بهبود بخشید بدون آنکه به سطح درآمد ان‌ها توجه شود. اجازه دهید به این جمله از زاویه دیگری نگاه کنیم. افراد ثروتمند بیشتر عمر می‌کنند نه تنها به دلیل اینکه به خدمات بزشکی بهتری دسترسی دارند بلکه دلایل دیگری یز برای این موضوع وجود دارد. برای مثال آمار‌ها نشان می‌دهد که افراد ثروتمند کمتر سیگار می‌کشند. همین موضوع به ظاهر ساده تأثیر زیادی در طول عمر افراد دارد. یا اینکه افراد ثروتمند معمولاً وقت بیشتری را به ورزش کردن اختصاص می‌دهند. و نکته جال دیگر در اینجاست که افراد ثروتمند با اینکه به غذای بهتر و بیشتری دسترسی دارند اما معمولاً عادات غذایی آن‌ها به صورتی است که کمتر از افراد فقیر چاق می‌شوند. در ادامه این مقاله به چند تفاوت در زندگی افراد ثروتمند و افرادی که درامد کمتری دارند می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشید که این تفاوت‌ها نسبی می‌باشد و هیچگاه نمی‌شود به صورت قطعی نظر داد. برای مثال ممکن است فرد ثروتمندی عادات غذایی مناسبی نداشته باشدو دچار بیماری‌های ناشی از چاقی شود اما فردی با درآمد کم در طول زندگی همیشه عادات غذایی مناسبی را برای خود انتخاب کند.

افراد ثروتمند به امکانات پزشکی بهتری دسترسی دارند

این موضوع مورد قبول عموم مردم می‌باشد که در اکثر کشور‌های دنیا افراد ثروتمند به امکانات پزشککی بهتری دسترسی دارند اما این تمام ماجرا نیست. افراد ثروتمند زودتر از افراد فقیر و حتی متوسط به مشکلاتی که برای سلامتی‌شان به وجود می‌آید رسیدگی می‌کنندو در واقع آن‌ها زودتر به پزشک مراجعه می‌کنند و همچنین آن‌ها نسبت به افراد دیگر از مراقبت‌های پیشگیرانه بیشتری سود می‌‌برند. این مورد در کشور‌های فقیر می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود چرا که رد این کشور‌ها تعداد زیادی از افراد جامعه به امکانات پزشکی مناسب دسترسی ندارند.

رابطه سلامت و ثروت
رابطه سلامت و ثروت

غذا

میزان و کیفیت غذا در کشور‌های مختلف معمولاض با سطح درآمد رابطه مستقیمی دارد. در کشور‌های فقیر دنیا افرادی هستند که غذای کافی برای خوردن ندارند و این امر به صورت واضحی بر سلامتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اما در کشور‌های توسعه حتی افراد با درآمد پایین معمولاً غذای کافی برای خوردن پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند از غذا‌هایی که برای سلامتی بدن مناسب است استفاده کنند. آیا موضوع تأثیر غذا بر سلامتی در کشور‌های توسعه یافته را باید فراموش کنیم؟ حقیقت این است که اینطور نیست و در کشور‌های توسعه یافته با اینکه اکثر جامعه به غذای سالم و کافی دسترسی دارند اما عادات غذایی افراد ثروتمند ا افراد دیگر به طور معناداری فرق می‌کند. آن‌ها معمولاً عادات غذایی سالم‌تری دارند و کمتر به چاقی و مشکلات ناشی از ان دچار می‌شوند.

سلامت روانی

تأثیرات سلامت روانی بر طول عمر افراد و کیفیت زندگی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و نمیتوان ان را کتمان کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد ثروتمند معمولاً اضطراب و استرس کمتری دارند. آن‌ها وقت بیتشری برای گذاندن در کنار خانواده و پرداختن به تفریحات دلخواه دارند. آن‌ها معمولاً احساس رضایت بیشتری از زندگیشان دارند که می‌تواند باعث افزایش آرامش آن‌ها شود. سلامت روانی افراد ثروتمند معمولاً بیشتر است این جمله را می‌توان در مورد مردم اکثر کشور‌های جهان به کار برد.

ورزش بیشتر

دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که معمولا، افراد ثروتمند وقت بیشری را برای ورزش کردن اختصاص می‌دهند. تحرک مناسب این افراد باعث می‌شود که سلامت جسمانی و روانی آن‌ها بهود پیدا کند.

رفتار‌های پرخطر

وضعیت اقتصادی بر رفتار انسان‌ها در جامعه نیز تأثیر می‌گذارد. اگر به زندان‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید که تعداد افراد ثرومتمند به طرز معناداری کمتر از کسانی که است که وضع اقتصادی خوبی نداشته‌اند. یکی از نتایج نبود درآمد و ثروت کافی در بخشی از جامعه به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی مثل بزهکاری، گرایش به مواد مخدر و خشونت است. تمامی این سمائل می‌تواند بر سلامتی افراد جامعه تأثیرگذار باشد. به طور کلی افراد ثروتمند در مقایسه با افراد دیگر کمتر دست به رفتار‌هایی می‌زنند که برای سلامتی آن‌ها ریسک به همراه داشته باشد.

نتیجه‌گیری

وضع اقتصادی و میزان ثروت در یک جامعه به طور مستقیم بر سلامتی افراد تأثیر می‌گذارد. پس جامعه‌ای که به دنبال افزایش سطح سلامتی است یکی از مسائلی که باید به ان توجه ویژه‌ای نشان دهد مسائل اقتصادی و تولید ثروت است.

گزارش و مقاله فوق گردآوری شده می باشد لذا هیچ مسئولیتی در مورد محتوا بر عهده گرد آورنده نیست .

منابع: مهرگان پارتو، شفا آنلاین، میگنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا