سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبارمجله فناوری و دانش

محصولات دانش‌بنیان ایران در مسیر ورود به بازارهای آفریقا

57326739

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی از تسهیل صادرات محصولات دانش‌بنیان به حوزه آفریقا خبر داد.

مسعود حافظی در خصوص راه‌اندازی پایگاه صادراتی منطقه آفریقا با محوریت کشور اوگاندا، گفت: با حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری و با  راه اندازی پایگاه صادراتی منطقه آفریقا با محوریت کشور اوگاندا، صادرات محصولات دانش بنیان و همچنین حضور دو کارگزار تجاری برون مرزی در کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی تسهیل می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه آفریقا یکی از حوزه‌های با پتانسیل بالا برای ورود محصولات دانش‌ بنیان ایران است، اظهار کرد: آفریقا مشتمل بر 54 کشور است و بالغ بر 1.1 میلیارد نفر جمعیت دارد که همیشه مورد توجه کشورهای اروپائی و شرق آسیا بوده است.

حافظی اضافه کرد: متأسفانه ورود محصولات ایران چه در بخش دانش‌ بنیان و چه در بخش غیر دانش‌ بنیان به این حوزه از مطلوبیت لازم برخوردار  نیست و تعریف برنامه‌های عملیاتی با هدف کسب سهم مطلوبی از این بازار ضروری است.

وی تصریح کرد: باتوجه به تأکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مبنی بر لزوم ورود محصولات دانش بنیان به منطقه آفریقا و افزایش حضور بنگاه‌های دانش بنیان در کشورهای آفریقایی، این دفتر با همکاری بخش خصوصی اقدام به راه اندازی پایگاه صادراتی در منطقه و با محوریت کشور اوگاندا کرده است.

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی یادآور شد: این پایگاه قرار است مسیر ورود محصولات دانش بنیان بویژه در حوزه مواد پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی را از طریق ارائه خدمات تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات به منطقه تسهیل کند.

وی ایجاد زیرساخت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده توسط تجار و بازرگانان ایرانی مقیم منطقه آفریقا را دیگر از سیاست‌های این دفتر نام برد و ادامه داد: در این راستا دو کارگزار مستقر در کنیا و آفریقای جنوبی آمادگی خود را برای همکاری با معاونت و کمک به بنگاه‌های دانش بنیان در ورود به بازار منطقه آفریقا اعلام کرده‌اند.

حافظی افزود: با توجه به رشد اقتصادی آفریقا و توسعه فعالیت‌های عمرانی در اغلب کشورهای آفریقایی، پتانسیل صادرات محصولات و فناوری‌های ساختمانی، تامین انرژی بخصوص برق، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری و بانکداری از نیازهای اساسی این منطقه است که می‌تواند مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

به گفته وی، از دیگر موضوعات قابل ورود شرکت‌های دانش بنیان به این بازار، ارائه خدمات مهندسی جهت احداث پالایشگاه و خطوط مونتاژ خودروهای صنعتی است، حجم مبادلات تجاری دو کشور طی 6 ماهه اول سال 1395 حدود 33 میلیون دلار بوده که در سال 95، این تراز تجاری به نفع ایران مثبت شده و ایران با صادرات 21.3 میلیون دلار انواع کالا و بخصوص درحوزه صنعت برق، موفق به توسعه صادرات به این کشور شده است.

حافظی همچنین با اشاره به کشور کنیا، گفت: وجود دو مرکز درمانی ایرانی با عناوین ایران کلینیک و پاک رود در این کشور زمینه را برای صادرات کالاهای حوزه سلامت از طریق سازمان هلال احمر تا حدی میسر کرده و توافقاتی جهت ثبت دارو و صادرات آن به این کشور نیز صورت گرفته است.

معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی گفت: سایر تجار و بازرگانان ایرانی مقیم در کشورهای هدف صادراتی محصولات دانش بنیان نظیر کشورهای حوزه آمریکای لاتین و جنوبی، حوزه آفریقای غربی، حوزه خلیج فارس، حوزه آسیای میانه و همچنین حوزه شرق و جنوب شرق آسیا که علاقه مند به تجارت در حوزه کالاها و خدمات دانش بنیان ایران هستند، می‌توانند در این زمینه با دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری تعریف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا