سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایی

نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما

[ad_1]

صنعت فیلم سازی توسط باکس افیس ها می میرد و زنده می شود. در پایان ماجرا هدف مهم برای استودیوها این است که فیلم ها برایشان چقدر سود مالی داشته است. از جهات مختلفی می توان پی برد که بهترین فیلم کدام است ولی ملموس ترین و بارز ترین عامل موفقیت آن ها، مقدار فروش آن ها در گیشه است.

البته که صنعت فیلم سازی در طی چند سال اخیر تغییراتی داشته است. به طور مثال در قدیم فروش گیشه فیلم ها به صورت جهانی نبود و فقط در همان کشور اکران می شد ولی امروزه گیشه جهانی می تواند سهم زیادی را در فروش فیلم داشته باشد.این موضوع تا حد زیادی موثر واقع شده است که در حال حاضر لیستی از فیلم های پرفروش در حال ظهور است. این لیستی از ۱۰ فیلم پرفروش جهان است که تورم قیمت ها در آن حساب نشده است.

۱۰ فیلم پرفروش تاریخ بدون احتساب تورم

۱. آواتار (Avatar 2009) با ۲.۷۸۸ میلیارد دلار

۲. تایتانیک (Titanic 1997) با ۲.۱۸۷ میلیارد دلار

۳. جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens 2015) با ۲.۰۶۸ میلیارد دلار

۴. انتقام ‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War 2018) با ۲.۰۴۸ میلیارد دلار

۵. دنیای ژوراسیک (Jurassic World 2015) با ۱.۶۷۱ میلیارد دلار

۶. انتقام جویان (The Avengers 2012) با ۱.۵۱۸ میلیارد دلار

۷. خشمگین ۷ (Furious 7 2015) با ۱.۵۱۶ میلیارد دلار

۸. انتقام‌جویان: عصر اولتران (Avengers: Age Of Ultron 2015) با ۱.۴۰۵ میلیارد دلار

۹. پلنگ سیاه (Black Panther 2018) با ۱.۳۴۶ میلیارد دلار

۱۰. هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 2011) با ۱.۳۴۱ میلیارد دلار

این یک موفقیت برای جیمز کامرون (James Cameron) به حساب می آید که در بین سایر فیلم ها که دنباله دار می باشند، دو فیلم اول لیست (که دنباله دار نیستند) متعلق به اوست، گرچه آواتار کمابیش در حال تبدیل شدن به یک فیلم دنباله دار می باشد. آواتار از ۱۰ سال پیش تا کنون در صدر جدول مذکور باقی مانده است که مجموع فروش گیشه فیلم نزدیک به ۳ میلیارد دلار می رسد و در واقع هیچ فیلم بلاک باستری، هنوز نتوانسته به آن نزدیک شود.

آواتار با پشت سر گذاشتن فیلم دیگر جیمز کامرون یعنی تایتانیک (Titanic) به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد. موفقیت آواتار مثال خوبی از فروش گیشه های جهانی است، این را می توان از تفاوت بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری دو فیلم فهمید که گیشه های جهانی چه نقش بزرگی را در فروش فیلم ها ایفا می کنند. آواتار در خانه تنها ۱۰۰ میلیون دلار با تایتانیک اختلاف داشت و بقیه ی فروش را از کشورهای خارجه بخصوص از چین بدست آورده بود.

فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Awakens) که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد با فروش ۲ میلیارد دلاری خود جایگاه سوم را کسب کرد. در واقع این فیلم بیشترین فروش فیلم را در داخل کشور داشت و به دلیل مخاطب نداشتن فیلم های دنباله دار در خارج کشور بخصوص در چین، آنچنان که باید فروش نداشت.

برنده واقعی در این لیست ۱۰ تایی به طور قطع مارول استودیوز (Marvel Studios) است. هر سه فیلم انتقام جویان (Avengers) که تاکنون اکران شده اند در بین ۱۰ فیلم قرار گرفته اند. این سه فیلم به تنهایی ۵ میلیارد دلار را از فروش جهانی به دست آورده اند. وقتی که فیلم پلنگ سیاه (Black Panther) را با فروش ۱.۳ میلیارد دلاریش به این ارقام اضافه کنید، متوجه می شوید که مارول صاحب این لیست است. پیش بینی می شود که فیلم چهارم انتقام جویان، آخر بازی (Avengers: Endgame)، از مدت ها قبل به این لیست اضافه شده است.

بقیه لیست از دیگر فیلم های دنباله دار تشکیل شده است. از سری فیلم های سریع و خشن (Fast and Furious)، نسخه هفتم آن، خشمگین ۷ (Furious 7)، در این لیست قرار دارد در صورتیکه نسخه هشتم (The Fate of the Furious) به اندازه آن فروش نرفت.

همین قضیه برای دنیای ژوراسیک (Jurassic World) اتفاق افتاد. مخاطبان به طور کامل آماده این بودند که دنباله فیلم نیز فروش خوبی داشته باشد ولی سقوط پادشاهی (Jurassic World: Fallen Kingdom) در هیچ کجا به آن ارقام نزدیک نشد.

در انتهای لیست فیلمی از مجموعه هری پاتر (Harry Potter) قرار دارد که پرفروش ترین آن ها، یادگاران مرگ (Deathly Hallows Part 2)، این جایگاه را کسب کرد.

البته که این ارقام کمی فریبنده نیز هستند. با توجه به تاثیر همیشگی تورم، نمی توان فیلمی که همین امروز منتشر شده است را با فیلم های قدیمی مقایسه نمود و بیخیال این شوید که‌ آن ها را با فیلم های دهه های گذشته مقایسه کنیم.

تنظیم کردن لیستی با در نظر گرفتن تورم آن هم در سطح جهانی کار بسیار دشواری است همانطور که شما باید به تورم ها توجه داشته باشید، به تغییرات نرخ ارز بین کشور های مختلف نیز دقت کنید. این اقدام قبلا صورت گرفته است ولی توجه داشته باشد که ممکن است خطاهایی وجود داشته باشد. این لیستی از ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ است که تورم در آن ها در نظر گرفته شده است و همانطور که میبینید تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است.

۱۰ فیلم پرفروش تاریخ با احتساب تورم

۱. بر باد رفته (Gone With The Wind 1939)

۲. آواتار (Avatar 2009)

۳. تایتانیک (Titanic 1997)

۴. جنگ ستارگان: امیدی تازه (Star Wars: A New Hope 1977)

۵. اشک ها و لبخندها (The Sound Of Music 1965)

۶. ای.تی. موجود فرازمینی (E.T The Extra-Terrestrial 1982)

۷. ده فرمان (The Ten Commandment 1956)

۸. دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago 1965)

۹. آرواره ها (Jaws 1975)

۱۰. جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد (Star Wars: The Force Awakens 2015)

اعداد در اینجا بی اهمیت هستند چون که همه ی آن ها به این بستگی دارند که شما چه سالی را بعنوان معیار انتخاب کرده اید و ترتیب مهم است. با وجود اینکه آواتار و تایتانیک باز هم در این لیست قرار دارند و در بالای جدول هم هستند ولی هر دوی آن ها راه را برای پادشاه گیشه ها، فیلم بر باد رفته (Gone With The Wind) باز کرده اند.

بر باد رفته در زمانی عرضه شد که مفهوم فیلم بلاک باستری وجود نداشت با اینحال این همان چیز مورد نظر بود. لازم به ذکر است که فروش گیشه این فیلم از مجموع اکران هایی است که در دهه های مختلف شده است. در زمانی که سیستم ویدیو خانگی و دی وی دی اختراع نشده بودند، فیلم ها به طور معمول در سینما ها دوباره اکران می شدند که بسیاری از فیلم های لیست مقدار زیادی سود از همین راه بدست آوردند.

زمانیکه لیست بدون احتساب تورم ها انتخاب شد، دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) ستاره ی آن لیست بود ولی با احتساب تورم ها، جنگ ستارگان برنده واقعی این رقابت است. اولین فیلم جنگ ستارگان همانند نیرو برمی خیزد در ۱۰ فیلم پرفروش قرار گرفت، گرچه نیرو برمی خیزد خود را به سختی در لیست جا داد. امیدی تازه در زمان خود به مدت یکسال در سینماها اکران می شد و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشت. امروزه فروش ۲۰۰ میلیون دلار همچنان خوب در نظر گرفته می شود.

استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) شاید آن موفقیت جیمز کامرون در لیست را نداشته باشد، ولی او دیگر کارگردانی است که دو فیلمش در لیست قرار گرفته است. آرواره ها (Jaws) از نظر بسیاری از کسانی که فیلم را دیده اند، بعنوان فیلمی خطاب می شود که مفهوم بلاک باستر تابستانی را اختراع کرده است‌.

ای.تی موجود فرازمینی (E.T The Extra-Terrestrial) یکی از بهترین فیلم هایی است که می توان آن را با خانواده و دوستان به تماشایش رفت. این فیلم از آن دسته فیلم ها است که فروش آن ها بیشتر از طریق‌ جذب خانواده ها می باشد.

سه فیلم دیگر لیست از فیلم های کلاسیک دوست داشتنی تمام دوران هستند که مانند بر باد رفته از مزیت اکران های دوباره در چندین سال استفاده کرده اند.

ده فرمان (The Ten Commandment) یک فیلم افسانه ای مقدس است که داستان حضرت موسی و به آب انداختنش را روایت می کند.

دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago) یک فیلم درام و عاشقانه زیبا است.
اشک ها و لبخندها (The Sound Of Music) یک فیلم موزیکال است که به نظر می رسد همه آن را دیده اند.

فیلم های این دو لیست، از بزرگترین فیلم هایی است که تابحال ساخته شده و مردم برای دیدن آن ها پول خرج کرده اند.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا