سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایینقد و بررسی فیلم

نقد و بررسی فیلم Tolkien

بیوگرافی نویسنده‌ی ارباب حلقه‌ها با درخشش نیکولاس هولت

[ad_1]

ادبیات غرب و مخصوصاً سینمای غرب باید همواره قدردان فردی مانند جی آر آر تالکین باشد. زبان شناس و استاد معروف دانشگاه آکسفورد که علاقه وافری به ساختن زبان های ناشناخته داشت! تالکین احتمالاً اگر پادشاه بود می توانست سرزمینی را به تصاحب خود درآورد و زبانی ابداعی را در آن رایج نماید و به تعداد زبان های زنده دنیا بیفزاید! اما او اهل فرهنگ و قلم بود پس به جای آن ترجیح داد داستانی بنویسد و از زبان های خودساخته اش در آن استفاده نماید که یکی از آن داستانها « ارباب حلقه ها » بود. خود تالکین معتقد بود که به دلیل نشان دادن نحوه استفاده از زبان ابداعی اش این داستان را نوشته و خیلی شاید به موفقیت آن فکر نمی کرد اما حداقل باید گفت که امروز سینما مدیون اوست!

فرزندان این نویسنده هرگز رضایتی برای ساخت فیلمی سینمایی درباره تالکین را صادر نکردند اما سینما منتظر اجازه آنها نماند و فیلم « تالکین » را با بازی نیکلاس هولت ساخت تا بخشی از زندگی این نویسنده به پرده سینما بیاید. ما در این فیلم سینمایی داستان تالکین جوان تا بزرگسالی را تجربه می کنیم و آن گروه پسرهای جسور که به قول خودشان، قرار بود دنیا را تغییر دهند! ما در این فیلم همچنین با ادیث ( لیلی کالینز ) آشنا می شویم که به نظر می رسد گزینه خوبی برای عاشق شدن و عاشق ماندن تالکین باشد. اما هیچ عاشقانه ای نمی تواند در مقابل مصیبت جنگ قد علم نماید و تالکین نیز به جنگ می رود.

دام کاروکوسکی ، فیلمساز قبرسی به خوبی زوایای پنهان و آشکار زندگی تالکین را به مقابل دوربین آورده تا عاشقان تالکین و طرفداران دو آتشه این نویسنده از مراحل زندگی او اطلاعات کاملی کسب نمایند. دوربین کاروکوسکی به خوبی این مسئله را بررسی می کند که تالکین تحت تاثیر آشکار جغرافیای محل زندگی و اتفاقاتی که تجربه کرده توانسته ذهنیت لازم برای خلق دنیای منحصر به فردش تجربه نماید. حماسه « ارباب حلقه ها » و حلقه ای که به دست می شود تا فرد از مقابل دیدگان حذف شود، ارتباط مستقیمی با مشاهدات تالکین از اجتماع و جنگ و فقدان های زندگی اش داشت. تجربه های سختی که هرکدامشان تاثیر مشخصی بر روحیه او گذاشت و در فیلم با بخشی از این اتفاقات روبرو می شویم.

خانواده تالکین گفته اند که هرگز به تماشای فیلم نخواهند نشست و محتوای آن را تایید نخواهند کرد اما من فکر میکنم آنها باید به کاروکوسکی اعتماد کنند چراکه جزئیاتی که در تصویر شاهد آن هستیم تفاوت چندانی با نوشته هایی که درباره این نویسنده موجود است ندارد و دربرگیرنده بخش های گوناگون زندگی اوست که به زیبایی و با ظرافت به فیلم برگردانده شده است. بخش هایی که شامل دوستی های پایدار و عمیق و تجربه عشق و خیال پردازی های حماسی با حضور غول های درنده می باشد و تا حدود زیادی ما را به ذهن این نویسنده خلاق می برد و به ما اجازه می دهد که زبانی دیگری را جز زبان مادری دوست داشته باشیم!

شاید بتوان گفت تنها بخشی از فیلم که دچار ضعف می باشد، بخش هایی است که تالکین اشاره به فعالیت های خود دارد. این بخش ها در داستان کوتاه است و فکر میکنم تماشاگران زیادی منتظر بودند تا بتوانند اطلاعات بیشتری درباره آثار مشهور تالکین و بحث درباره آنها را در فیلم شاهد باشند اما باید تاسف خورد چراکه سازندگان ما را ناامید کرده اند. ما می دانیم که زندگی سخت تالکین و شاید تنهایی و مشکلات روحی ناشی از آن باعث شده تا او دنیای خود را بسازد و آن را گسترش دهد اما فیلم در این خصوص خیلی به تالکین نزدیک نمی شود و اجازه ورود مستقیم تماشاگر به ذهن این نویسنده را نمی دهد. شاید اینجا دقیقاً جایی بود که نیاز به حضور خانواده تالکین و استفاده از اطلاعات آنها بود اما آنها درب را بر روی کارگردان بستند!

نیکلاس هولت و لیلی کالینز دو بازیگر ستاره این فیلم هستند و مخصوصاً نیکلاس هولت بازی خوبی در نقش تالکین داشته است. هولت دیگر آن نوجوانی نیست که به واسطه رابطه با جنیفر لارنس شناخته می شد! او پس از « سوگلی » به بازیگر قابل اعتنایی تبدیل شده و در این فیلم هم کار خودش را به خوبی انجام داده است. بازی در نقش تالکین می تواند برای او خوش یُمن باشد و آینده بهتری را برایش بسازد.

« تالکین » در حال حاضر بهترین اثری است که درباره این نویسنده بزرگ ساخته شده. طرفداران تالکین نمی توانند منتظر صحبت های خانواده « تالکین » برای تایید اجازه تماشای فیلم باشند. آنها می خواهند نویسنده مورد علاقه شان را بر روی پرده سینما ببینند و این حق را خواهند داشت. همه می خواهند بدانند که خالق « ارباب حلقه ها » چطور توانسته به مرحله ای برای خلق زبان برسد و فیلم « تالکین » تا حدود زیادی موفق به ترسیم زندگی این نویسنده می شود.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا