سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار بین الملل

متن و حاشیه دستور جنجالی ترامپ و لغو آن توسط قاضی فدرال/ زور کدام طرف بیشتر است؟

بر اساس قوانین حقوقی امریکا قضات این کشور حق دارند، فرامین رئیس جمهوری را به چالش بکشند و رئیس جمهوری نیز حق دارد از او به دیوان عالی کشور شکایت کند و دستور وی را به بررسی این نهاد قضایی بسپارد. اما در این قوانین پیش‌بینی نشده است که اگر رئیس جمهوری تن به حکم دیوان عالی ندهد، چه روی خواهد داد.

418-muslim banحدود یک هفته پرتلاطم در فرودگاه‌های امریکا و دنیا سپری شد تا اینکه دیروز شنبه جیمز روبارت، قاضی فدرال منطقه سیاتل ایالت واشنگتن امریکا در اقدامی تاریخی با صدور حکمی، فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را به طور موقت و در سراسر امریکا بی‌اعتبار کرد. به موجب این حکم، تا زمان بررسی کامل شکایت باب فرگوسن، دادستان ایالت واشنگتن، فرمان ترامپ در سراسر امریکا قابلیت اجرایی ندارد.
فرگوسن که در شکایت خود به‌ دنبال لغو برخی از بندهای فرمان ضدمهاجرتی ترامپ است، تأکید می‌کند، ممنوعیتی که رئیس جمهوری امریکا اعمال کرده است حقوق مهاجران و خانواده‌های آنها را نقض می‌کند زیرا به شکل خاص مسلمانان را هدف قرار داده است.  فرگوسن دیروز نیز پس از حکم قاضی روبارت گفت: «امروز قانون اساسی پیروز شد. هیچ‌کس بالاتر از قانون قرار ندارد، حتی رئیس جمهوری.»
قاضی روبارت که در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا به کار گمارده شده و در سال 2016 پس از به راه افتادن جنبش «زندگی سیاهان مهم است» با دفاع از حقوق سیاه پوستان امریکا به چهره‌ای رسانه‌ای تبدیل شده بود، نیز با اشاره به اینکه دولت واشنگتن به بهانه حمله‌های 11 سپتامبر 2001 دستور به ممنوعیت ورود اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان داده است، اعلام کرد، اتباع هیچ یک از این کشورها به خاک امریکا حمله نکرده‌اند. فرمان اجرایی ترامپ برای اینکه مطابق با قانون اساسی باشد، باید «بر مبنای حقایق باشد نه توهم.»
پیشتر نیز در برخی از ایالت‌های امریکا قاضی‌های فدرال اجرای فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را در ایالت خود محدود یا متوقف کرده بودند. از جمله این موارد، ویکتوریا رابرتز، قاضی فدرال شهر دیترویت مرکز ایالت میشگان بود که روز جمعه از مسئولان این ایالت خواست از اجرای فرمان ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به میشیگان خودداری کنند. پس از صدور این حکم تاریخی و کم سابقه از سوی قاضی فدرال سیاتل، شرکت‌های هواپیمایی و مرزبانی‌ها که به نظر می‌رسید، از اجرای ممنوعیت ورود علیه اتباع 7 کشور مسلمان ناخرسند بودند، بلافاصله به مجموعه‌های تحت امر خود دستور دادند، مانع ورود اتباع این 7 کشور به امریکا یا سوار شدن آنها به پروازهای مقصد امریکا نشوند. از جمله هواپیمایی قطر اعلام کرد تمامی اتباع این هفت کشور را به امریکا منتقل خواهد کرد.
خشم کاخ سفید
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا در واکنش توئیتری به تعلیق دستور اجرایی وی توسط یک قاضی فدرال، آن را مسخره خواند و نوشت: «به نظر من این فرد به اصطلاح قاضی باعث طول کشیدن اجرای قانون در کشور ما می‌شود. این مسخره است و لغو خواهد شد.»  کاخ سفید بشدت از این اتفاق خشمگین است و در بیانیه‌ای در واکنش به این حکم قضایی اعلام کرد، برای لغو کردن حکم قاضی فدرال منطقه سیاتل دست به کار خواهد شد. در بیانیۀ کاخ سفید آمده است: وزارت دادگستری قصد دارد «در سریع‌ترین زمان ممکن» شکایتی را برای تعلیق این حکم و دفاع از فرمان اجرایی «قانونی و مناسب» رئیس جمهوری ثبت کند. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: «هدف از دستور رئیس جمهوری حفاظت از کشور است و بر اساس قانون اساسی مسئولیت حفاظت از مردم امریکا بر عهده اوست.» بر اساس قوانین حقوقی امریکا قضات این کشور حق دارند، فرامین رئیس جمهوری را به چالش بکشند و رئیس جمهوری نیز حق دارد از او به دیوان عالی کشور شکایت کند و دستور وی را   به بررسی این نهاد قضایی بسپارد. اما در این قوانین پیش‌بینی نشده است که اگر رئیس جمهوری تن به حکم دیوان عالی ندهد، چه روی خواهد داد.
به گفته یک وکیل دولت امریکا در دادگاهی در ایالت ویرجینیا، از زمان اجرایی شدن فرمان ضد مهاجرتی ترامپ در امریکا، بیش از 100 هزار روادید امریکایی باطل شده است. البته «ویلیام کوکس»، سخنگوی امور کنسولی وزارت خارجه امریکا این آمار را تأیید نکرده و گفته است: کمتر از 60 هزار روادید در جریان اجرای فرمان ترامپ به صورت موقت لغو شده است.  همچنین به نظر می‌رسد، پس از کشورهای مسلمان، این بار نوبت کشورهای امریکای لاتین است که هدف سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ قرار گیرند زیرا سفارت امریکا در برزیلیا، پایتخت برزیل دستور جدید ترامپ در مورد نحوه اعطای روادید به اتباع برزیل و آرژانتین را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که به موجب آن برزیلی‌هایی که از اعتبار روادید آنها یک سال گذشته باشد، در زمان درخواست روادید مجدد باید بار دیگر مصاحبه شوند.
خشم پکن از اظهارات وزیر دفاع امریکا
در شرق آسیا نیز نخستین سفر وزیر دفاع دولت ترامپ به کره جنوبی و ژاپن باعث تنش آفرینی شده به طوری که یک روز پس از این سفر چین به اعلام حمایت همه جانبه جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید امریکا از ژاپن در قلمرو دریای شرقی، بشدت واکنش نشان داده است. ماتیس در سفر به ژاپن گفته بود، بر اساس معاهده امنیتی امریکا خود را موظف به دفاع از ژاپن در قلمروهای تحت کنترل این کشور می‌داند. وی با مقام‌های ژاپن درباره جزایر دیائویو در دریای شرقی نیز که مورد اختلاف میان چین و ژاپن است و توکیو آن را سنکاکو می‌نامد، گفت‌و‌گو و بر حمایت از مواضع ژاپن در برابر پکن تأکید کرده بود.
لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را حرکتی بسیار بی‌ثبات‌کننده دانست و تصریح کرد، امریکا در حال به خطر انداختن امنیت و ثبات منطقه است. امریکا حق ندارد درباره جزایری صحبت کند که جزو تمامیت ارضی چین محسوب می‌شود و این گونه مذاکرات باید متوقف شود.
ادامه واکنش‌ها به سیاست‌های ضدمهاجرتی کاخ سفید
این در حالی است که واکنش‌ها به فرمان ضد مهاجرتی ترامپ با گذشت بیش از یک هفته همچنان ادامه دارد و پنج تن از نمایندگان دموکرات مجلس سنای امریکا از جمله دیک دوربن، جک رد و بن کاردن، بامداد دیروز شنبه با ارسال نامه‌ای به جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا جلوگیری از مهاجرت اتباع هفت کشور مسلمان به خاک امریکا را مغایر کوشش‌های صورت گرفته در مبارزه با تروریسم عنوان کردند.
«سارا هی وارد»، شهردار منطقه «کمدن» کلان‌شهر لندن نیز با انتشار نامه‌ای ضمن محکوم کردن احکام ضدمهاجرتی ترامپ از آثار مخرب و تفرقه انگیز این احکام بر جامعه چند نژادی انگلیس ابراز نگرانی کرد. رسانه‌های محلی استرالیا نیز دیروز شنبه گزارش دادند، هزاران تن علیه سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ در سیدنی تظاهرات کردند. روز جمعه نیز صدها تن در تظاهرات علیه رئیس جمهوری امریکا در شهر ملبورن استرالیا شرکت کرده بودند. در فیلیپین و اندونزی نیز معترضان در پایتخت‌های این کشورها مقابل سفارتخانه‌های امریکا در جاکارتا و مانیل عکس‌های ترامپ را به آتش کشیدند. این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه در اظهارنظری عجیب در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موضع رسمی این کشور در قبال ممنوعیت سفر مسلمانان به امریکا گفت: من فکر می‌کنم این موضوعی نیست که به ما ارتباطی  داشته باشد.
نوزاد ایرانی وارد امریکا می‌شود
به گفته فرماندار نیویورک، فاطمه، نوزاد ۴ ماهه ایرانی که نیازمند عمل جراحی ویژه قلب است اجازه یافته به امریکا سفر کند. فرماندار نیویورک پیشتر نوشته بود، منع ورود فاطمه از «تأسف آورترین و زشت ترین» عواقب دستور اجرایی ترامپ است.  تیمی از جراحان  نیویورک پیشنهاد کرده‌اند این عمل را  رایگان انجام می‌دهند. یک گروه دیگر نیز هزینه‌های  این سفر  را تقبل کرده‌اند.
یک شکنجه گر در تیم ترامپ
روزنامه نیویورک تایمز  فاش کرد، «جینا هسپل»، گزینه پیشنهادی ترامپ برای انتصاب مقام شماره دو سازمان سیا، سال ۲۰۰۲ به‌عنوان مأمور مخفی بر برنامه شکنجه دو مظنون تروریستی از سوی این سازمان نظارت داشته و در نابودسازی نوارهای ویدئویی حاوی مستندات شکنجه‌های بی‌رحمانه و زندان‌های مخفی سیا در تایلند نیز دست داشته است. جینا هسپل به‌ عنوان گزینه دولت ترامپ برای معاونت سیا معرفی شد.
پیشگویی جنگی مشاور ترامپ
روزنامه بلیتس بلگراد نوشت: استیون بنن، مشاور ارشد رئیس جمهوری امریکا که به عضویت شورای امنیت ملی نیز درآمده، قبل از پیروزی ترامپ در یک برنامه رادیویی از جنگ امریکا با چین خبر داده و گفته بود: امریکا و چین در 10 سال آینده یک جنگ بی‌امان در دریای چین جنوبی خواهند داشت و در این مورد جای تردید نیست. امریکا همچنین جنگ بزرگ  دیگری  را در خاورمیانه راه‌اندازی می‌کند.
اخلال در برنامه‌های سازمان ملل
دفتر سازمان ملل در وین اعلام کرد، سازمان یونیسف از کارکنان خود خواسته است، در زمینه درخواست اخذ ویزا در راستای سفرهای از قبل برنامه‌ریزی شده به امریکا اقدام نکنند، زیرا سفارت امریکا به کارکنانی که دارای ویزای ویژه «جی – 4» نبوده و ملیت یکی از هفت کشور منع شده در فرمان مهاجرتی ترامپ را دارند، ویزا نمی‌دهد. علاوه بر یونیسف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره سفر به امریکا به کارکنانش هشدار داده است.
اقامه نماز مقابل فرودگاه کندی
حدود 200 نفر از مسلمانان نیویورک با برگزاری نماز جمعه مقابل ترمینال 4 فرودگاه جان اف کندی، علیه فرمان اجرایی ترامپ  اعتراض کردند. ده‌ها نفر دیگر نیز در محله استوری، شمال غرب منطقه کوئینز در نیویورک نماز جمعه برپا کردند. به گزارش آبزور، ترمینال 4 فرودگاه کندی که مأموران حفاظت مرزی و گمرگ امریکا ده‌ها نفر را به دنبال فرمان ترامپ بازداشت کردند، شنبه گذشته صحنه تظاهرات گسترده علیه این فرمان بود.
پورتوریکو از امریکا جدا می‌شود
فرماندار پورتوریکو یک رفراندوم غیرالزام‌آور برای تعیین آینده سیاسی این جزیره تأیید کرده است. این رفراندوم که11 ژوئن انجام می‌شود، دو گزینه پیش روی رأی‌دهندگان قرار می‌دهد: تشکیل کشور یا ایجاد انجمن مستقل و آزاد. اگر اکثر مردم پورتوریکو مورد دوم را انتخاب کنند، یک رفراندوم دیگر در ماه اکتبر برگزار می‌شود تا این جزیره از امریکا جدا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا