سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایی

بزرگترین شوک ها، افسوس ها و شگفتی های نامزد های Oscars 2019

با اعلام نامزد های جوایز اسکار شمارش معکوس برای رسیدن این رویداد مهم دنیای سینما آعاز شده است. رویدادی که همیشه با خود سروصدای فراوانی را همراه دارد و در این چند سال انتخاب های متفاوت و عجیبش باعث ریزش فراوان مخاطبان آن شده است. دوره جدید نیز بدون حاشیه نیست، چرا که بعد از انتخاب کوین هارت به عنوان مجری حرف و حدیث های فراوانی شروع به شکل گرفتن کرد که در نتیجه به عدم اجرای مراسم اسکار با مجری ختم شد. اما بالاخره روز گذشته نامزدهای این دوره جوایز اسکار اعلام شد و طبق پیشبینی ها خیلی از فیلم های پر سرو صدای سال در لیست بهترین فیلم قرار گرفتند. اعضای آکادمی در این دوره هشت اثر را در شاخه بهتر فیلم نامزد کرده اند که شامل فیلم های (BlackKklansman, Black Panther, Bohemian Rhapsody, Green Book, The Favourite Roma, A Star Is Born, Vice) می شود.

فیلم Black Panther تبدیل به اولین اثر ابرقهرمانی تاریخ شد که توانسته نامزد بهترین فیلم این مراسم شود. و جالب اینجاست که در سال توجه آکادمی به رنگین پوستان این اثر به جز بهترین فیلم در شش شاخه دیگر نیز نامزد دریافت جایزه شده است. در عین حال، دو فیلم رما و سوگلی توانسته اند با ۱۰ نامزدی بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند. اما واکنش های بعد از اعلام نامزد ها بسیار متناقض و متفاوت بوده است و همه از شوکه شدن خود در نبود برخی افراد و آثار در بین نامزد ها ابراز ناراحتی کرده اند. حالا بیایید تا شوک ها، افسوس ها و سورپرایز های این لیست را با هم مرور کنیم.

 

شگفتی: Never Look Away – بهترین فیلمبرداری

در حالی که تنها به نظر می رسید این اثر خارجی زبان آلمانی در شاخه بهترین فیلم خارجی کاندید شود، ولی آکادمی همه را متعجب کرد و با قرار دادن این فیلم در بخش بهترین فیلمبرداری به شکلی دست به تابو شکنی زد هرچند فیلم ایدا ساخته پاوو پاولیکوفسکی هم در سال ۲۰۱۳ موفق شده بود تا در دو شاخه بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همه این ها در حالی است که در این شاخه آثاری قدرتمند مثل اولین انسان و باستر اسکراجز نیز جای ندارند.

 

شگفتی: Willem Dafoe – بهترین بازیگر نقش اول مرد

اکثر کارشناسان پیش بینی می کردند در شاخه بهترین بازیگر مرد نقش اول کریستین بیل، برادلی کوپر، رامی مالک و ویگو مورتنسن نامزد های نهایی باشند. اما آکادمی باز هم تعجب بر انگیز عمل کرد و ویلم دافو را نیز به عنوان نامزد به این لیست اضافه کرد. آکادمی نشان داد بازی او به عنوان وینست ون گوگ را نادیده نگرفته است. این دومین سال متوالی است که دافو نامزد دریافت جایزه می شود، او سال پیش نیز برای پروژه فلوریدا کاندید دریافت بهترین بازیگر مکمل مرد شده بود.

 

افسوس: نبود اتان هاوک و جان دیوید واشنگتن- بهترین بازیگر نقش اول مرد

وقتی دافو در این لیست قرار بگیرد افرادی نیز جای نخواهند گرفت هرچند بازی چشم نوازی را انجام داده باشند. واقع بینی باعث می شود به عدم پذیرش هاوک و واشنگتن در آکادمی اعتراض شود چرا که این دو بازی های یک دست و جذابی را در این سال به نمایش گذاشتند. هاوک در اکثر جوایز حداقل کاندید شده بود ولی اسکار بازی او را نپسندید و همچنین نظر مثبتی پیرامون واشنگتن نیز نداشتند.

 

افسوس: Bradley Cooper – بهترین کارگردان

فیلم A Star Is Born ساخته برادلی کوپر هرچند در هشت شاخه نامزد شده است، اما آن جایی که شاید احتمال بیشتری به نامزدی اش می رفت حضور ندارد. هر کسی فیلم را تماشا کند خارج از هر گونه بحث پیرامونی متوجه کارگردانی قابل قبول کوپر خواهد شد. کوپر در گلدن گلوب و بفتا در این شاخه نانزد شده بود ولی اسکار جایی برای این کارگردان تازه کار باز نکرده است.

 

شوک: Christopher Robin – بهترین جلوه های بصری

کم تر کسی فکرش را هم نمی کرد که کریستوفر رابین با وجود غول هایی که در این بخش حاضر هستند حتی به لیست اولیه نزدیک شود، ولی این فیلم توانست در لیست ده فیلم نهایی قرار بگیرد در حالی که آکوامن و خیلی های دیگر در آن لیست هم نبودند. شگفت انگیز است که این فیلم با عدم پذیرش مناسب در گیشه و حتی نبودن در دیگر مراسمات جوایز حالا در این نقطه حضور دارد. هر چند قابل ذکر است جلوه های بصری این فیلم به مراتب از فیلمی مثل پلنگ سیاه بهتر است و خوب که این فیلم در لیست نهایی وجود دارد و آن دیگری نه.

 

افسوس: نبودن Timothée Chalamet – بهترین بازیگر نقش مکمل

فیلم Beautiful Boy به طور کامل توسط اسکار نادیده گرفته شده است. هرچند انتظار بالایی هم از فیلم نبود ولی احتمال و آرزوی خیلی ها نامزد شدن Timothée Chalamet بود که این هم صورت نپذیرفت. عدم توجه به این بازیگر اعتراض های فراوانی را در فضای مجازی شکل داده است که خواهان تحریم اسکار هستند.

 

شگفتی: Pawel Pawlikowski – بهترین کارگردان

فیلم ساز جذاب لهستانی توانست با فیلم جدید خود کولاک به پا کند و حتی با یک فیلم خارجی زبان در بخش بهترین کارگردانی نیز حاضر باشد. توانایی این کارگردان بر همه روشن است و باید حضورش در این شاخه را نیز به فال نیک گرفت.

 

افسوس: Emily Blunt – بهترین بازیگر نقش اول زن / بهترین بازیگر نقش مکمل زن

امیلی بلانت در سال ۲۰۱۸ به معنی واقعی کلمه یک سوپراستار تمام عیار بود. عملکرد فوق العاده او در یک مکان ساکت و بازگشت مری پاپینز بر هیچکس پوشیده نیست و او در هر دوی این ها بهترین بود. افسوس بزرگ نبود بلانت در دو شاخه بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن است، جایی که می شد او را دید ولی آکادمی به نظر کور بوده است. او در اکثر جوایز پیش از اسکار حضور داشت ولی آکادمی او را نادیده گرفت.

 

شوک: عشق ورزیدن به The Ballad Of Buster Scruggs

برادران کوئن همیشه مورد مقبولیت آکادمی بودند، ولی این بار فیلم آخر آن ها یعنی تصنیف باستر اسکراگز که توسط نتفلیکس پخش شد به نظر نمی رسید در شاخه ای نامزد شود، هرچند فیلم بسیار خوبی است. این فیلم در سه بخش نامزد دریافت جایزه شده است که شوکه کننده ترین آن ها نامزدی در بهترین فیلمنامه اقتباسی است. کوئن ها شاید انتظار این را نداشتند هرچند جای داشت آکادمی بخش های دیگری از این فیلم را هم نامزد می کردند.

در پایان باید گفت افسوس های فراوان و شگفتی های ممتد دیگری نیز بودند که می توانستند بیان شوند ولی سکوت می کنیم و چشم به آینده ای نزدیک می دوزیم تا این دوره از مراسم اسکار نیز برگذار شود و برنده هایش نیز معلوم شوند.
شما نیز به ما بگویید شگفتی، افسوس یا شوک مورد نظرتان در نامزد های اسکار کدام بخش یا اثر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا