سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار اجتماعی

دستمزد ۹۶ کارگران به ۲/۵ میلیون می رسد؟

کارگر

در حالی که طبق مصوبه مجلس در بودجه ۹۶ میزان افزایش دستمزد کارکنان دولت تعیین شده است، هنوز کارگران نمی دانند در سال آینده چه میزان به دستمزدشان اضافه خواهد شد.

کارگران هر ساله با توجه به نرخ تورم آن سال از افزایش دستمزد برخوردار می شوند و مرجع تعیین میزان این افزایش دستمزد شورای عالی کار است. این شورا همه ساله در ماه پایانی سال و با حضور نمایندگانی از دولت، جامعه کارگری و کارفرمایی برای سال بعد میزان دستمزد کارگران را تعیین می کند اما شورای عالی کار تا به امروز یعنی ۲۲ اسفند ۹۵ هنوز میزان دقیق دستمزد کارگران در سال ۹۶ را تعیین نکرده است.

بنابراین گزارش، طبق اخبار منتشر شده جلسه شورای عالی کار دقایقی پیش آغاز شده اما طبق خبر ایرنا پیش بینی می شود، در این نشست نمایندگان کارگری و کارفرمایی به نتایج قطعی نرسند و در دویست و شصت و سومین نشست بحث افزایش مزد ادامه یابد.

این در حالی است که در ماده 41 قانون کار دو معیار برای تعیین حداقل مزد کارگران بیان شده است و شورای عالی کار موظف است ‌بر اساس این ماده حداقل مزد کارگران را تعیین کند. نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران و سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری دو معیار تعیین حداقل مزد در سال هستند.

گفتنی است، ابتدای ماه جاری شرکای اجتماعی دولت شامل نمایندگان کارگری و کارفرمایی پس از مذاکرات فراوان و نفس‌گیر بر روی حداقل‌های سبد معیشت کارگری به توافق کلی رسیدند که بر اساس آن رقم ۲.۵ میلیون تومان اعلام شد.

بر این اساس، کارفرمایان و کارگران پذیرفتند که برای ادامه زندگی یک خانوار ۳.۵ نفره کارگری باید درآمدی بالغ بر ۲.۵ میلیون تومان وجود داشته باشد که شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و حمل و نقل و سایر عوامل اثرگذار است.

علاوه براین، امروز علی ربیعی درباره نرخ احتمالی دستمزد در سال آینده اظهار داشت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در حال حاضر رقم دستمزدی است که کارگران دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مدنظر دولت برای نرخ دستمزد سال آینده چیست؟ با توجه به این‌که حداقل دستمزد حدود ۸۰۰ هزار تومان است، آیا رقمی بیش از یک میلیون تومان برای حداقل دستمزد تعیین می‌شود؟ افزود: در نشست سه‌جانبه کارگران، کارفرمایان و دولت این موضوع بررسی می‌شود و اصلا دولت هیچ رقمی در ذهنش نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که نشست‌های سه‌جانبه نرخ را تعیین می‌کند، تصریح کرد: شما می‌گویید دولت چه نظری دارد، من به شما می‌گویم که در نشست‌های شورای عالی کار نرخ تعیین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا