سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار اجتماعیاخبار بین المللاخبار مشاهیرخبر های داغ

مریم میرزاخانی، ریاضی دان برجسته ایرانی خاموش شد

فیروز نادری از مدیران ارشد ناسا با گذاشتن پستی در صفحه اینستاگرام خود تلویحا مرگ نابغه ریاضی جهان را تایید کرد. آقای نادری در مورد مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران نوشت: «نوری که خاموش شد، قلبم شکست، خیلی زود رفت.»

503819_293

مریم میرزاخانی از چندی پیش به دلیل ابتلا به سرطان پستان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود. فیروز نادری، پیش تر در واکنش به بیماری سرطان این ریاضی دان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در اینستاگرام خود از دوستداران این نابعه خواسته بود برایش انرژی مثبت بفرستند.

مریم میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۶ در دوران تحصیلات دبیرستان در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در المپیادهای جهانی ریاضی در هنگ کنگ و کانادا شرکت و با مدال طلا راهی ایران شده بود. در سال ۲۰۱۴ نیز جایزه معتبر فیلدز را نیز بدست آورد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

او در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف کسب کرد. مریم میرزاخانی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در سال ۲۰۰۴ مدرک دکترای ریاضیات از دانشگاه مشهور هاروارد را کسب کرد. وی از سال ۲۰۰۸ در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا