سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
گوناگون

بررسی شیائومی Mi 11i – زومیت

[ad_1]

تا همین چند وقت پیش، در پاسخ به کسانی که به‌دنبال گوشی هوشمندی در محدوده‌ی قیمتی ۱۵ میلیون تومان بودند، بی‌درنگ نسخه‌ی 5G گلکسی S20 FE را معرفی می‌کردیم؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد که پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ دیگر بی‌رقیب نیست. Mi 11i، نماینده‌ی جدید شیائومی در این محدوده‌ی قیمتی است؛ گوشی هوشمندی که مانند آنچه نامش نیز در ذهن تداعی می‌کند، DNA پرچم‌دار چینی‌ها را با محصولات میان‌رده و اقتصادی آن‌ها ترکیب می‌کند.

شیائومی می ۱۱ آی، صفحه‌نمایش پرزرق‌وبرق QHD و خمیده‌، فریم فلزی و دوربین غول‌پیکر برادر پرچم‌دارش را ندارد؛ اما از همان تراشه‌ی پرقدرت اسنپدارگون ۸۸۸ استفاده می‌کند، بدنه‌ای شیشه‌ای دارد و از نمایشگر OLED باکیفیتی بهره می‌برد. آیا Mi 11i بهترین پرچم‌دار اقتصادی بازار است؟ در ادامه با بررسی شیائومی Mi 11i همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی Mi 11i

از پرچم‌داری همچون Mi 11 گرفته تا دستگاه اقتصادی ردمی نوت ۱۰ و صدالبته همین Mi 11i که در حال بررسی‌اش هستیم، عموم محصولات ۲۰۲۰-۲۰۲۱ شیائومی شباهت‌های ظاهری بسیاری دارند؛ شباهت‌هایی که بیش‌از هر چیز دیگری، از برآمدگی پله‌ای و نسبتا بزرگ دوربین در گوشه‌ی پنل پشتی ریشه می‌گیرند. شیائومی با چنین برآمدگی قطوری سعی دارد تا چنین القا کند که گوشی‌های هوشمندش دوربین کارآمدی دارند؛ اما بیشتر بر لق‌خوردن گوشی حین استفاده روی میز افزوده است! 

عکاسی با می ۱۱ آی

ما می ۱۱ آی و ردمی نوت ۱۰ پرو را به‌صورت هم‌زمان برای بررسی دراختیار داشتیم و باید بگوییم، مادامی‌که به گوشه‌های گردتر برآمدگی دوربین در ردمی نوت ۱۰ پرو دقت نکنید، به‌سختی می‌توان دو گوشی را از هم تفکیک کرد، این گوشی در عمل با پوکو F3 نیز مو نمی‌زند! می ۱۱ آی و ردمی نوت ۱۰ پرو به‌لحاظ ابعادی و وزنی نیز بسیار شبیه به یکدیگر هستند. ابعاد می ۱۱ آی ۷٫۸ × ۷۶٫۴ × ۱۶۳٫۷ میلی‌متر و وزن آن ۱۹۶ گرم است؛ بدین‌ترتیب استفاده از آن به‌اندازه‌ی گوشی ۲۲۵ گرمی پوکو ایکس ۳ دشوار نیست؛ اما باز هم برای دسترسی به گوشه‌های نمایشگر باید، دستگاه را روی دست جابه‌جا کرد.

می ۱۱ آی در دست

شیائومی می‌گوید پنل پشتی و جلویی می ۱۱ آی از جنس گوریلا گلس ۵ ساخته شده؛ اما فریم دستگاه پلاستیکی است. می ۱۱ آی در رنگ‌های مات سفید صدفی و نقره‌ای به‌همراه رنگ براق مشکی به‌فروش می‌رسد. ما نسخه‌ی سفید صدفی را برای بررسی دراختیار داشتیم که هم حس‌وحال بی‌نهایت خوشایندی را به کاربر انتقال می‌دهد، هم آثار لکه و چربی را روی خود نشان نمی‌دهد. رنگ سفید می ۱۱ آی، پوشش صاف و در عین حالت نَرمی روی سطح خود دارد که معادل آن را پیش‌تر در پاره‌ای از دستگاه‌های دیگر نظیر پوکو F3 نیز تجربه کرده بودیم.  

صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی می ۱۱ آی با حاشیه‌های باریک (به‌استثناء حاشیه‌ی پایین!) و لبه‌های تخت خود، در پسِ شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس ۵ قرار داشته و نزدیک به ۸۶ درصد از فضای جلویی گوشی را دراختیار دارد. وجود نواری پلاستیکی بین نمایشگر و فریم، ماهیت اقتصادی Mi 11i را همانند سایر دستگاه‌های ارزان‌قیمت به ما گوشزد می‌کند. چینی‌ها دوربین سلفی را درون حفره‌ای کوچک در نمایشگر جای داده‌اند و متأسفانه از چراغ اعلانات نیز بالای نمایشگر خبری نیست.

صفحه نمایش می ۱۱ آی و طراحی جلو

باوجود OLED-بودن پنل صفحه نمایش، خبری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نیست، در عوض چینی‌ها کلید پاور Mi 11i را در لبه‌ی سمت راست فریم با حسگر اثر انگشت یکپارچه کرده‌اند. دسترسی به کلید پاور به‌سادگی صورت می‌گیرد؛ اما قطعا در طول روز، بارها شاهد لرزش گوشی براثر لمس تصادفی حسگر خواهید بود.

فریم پلاستیکی می ۱۱ آی در لبه‌ی پایین از دریچه‌ی اسپیکر، پورت USB 2.0 Type-C و درگاه دو سیمکارت میزبانی می‌کند (نه، از درگاه کارت حافظه خبری نیست!). در لبه‌ی بالایی فریم روزنه‌ای برای اسپیکر بالایی، میکروفون و ماژول IR Blaster به‌چشم می‌خورد، پس می‌توانید از Mi 11i برای کنترل برخی از لوازم خانگی‌تان استفاده کنید.

دکمه های می ۱۱ آی

شیائومی می‌گوید گوشی هوشمند Mi 11i با دریافت گواهی IP53 از مؤسسه‌ی IEC، در برابر گردوغبار یا پاشش قطرات آب مقاوم است.

صفحه نمایش و اسپیکر شیائومی Mi 11i

نمایشگر، یکی دیگر از بخش‌هایی است که Mi 11i را از برادر گران‌قیمت‌ترش، Mi 11 متمایز می‌سازد؛ این پرچم‌دار اقتصادی از پنل AMOLED با وضوح +FHD یا ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد که به‌اندازه‌ی نمونه‌ی ۵۱۵ پیکسل‌براینچیِ به‌کاررفته در Mi 11 شارپ و شفاف نیست؛ اما بازهم برای داشتن تجربه‌ی لذت‌بخش وب‌گردی و تماشای ویدئو کاملا کافی است.

پخش فیلم با می ۱۱ آی

صفحه‌نمایش Mi 11i از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نرخ حساسیت لمسی ۳۶۰ هرتز بهره می‌برد؛ بدین‌ترتیب دستگاه تجربه‌ی کاربری بسیار نرم و روانی را ارائه می‌دهد، امکان اجرای بازی‌ها با نرخ بالغ‌بر ۱۲۰ فریم‌برثانیه را فراهم می‌آورد و در بازی‌های رقابتی، پاسخگویی بسیار سریعی به دستورهای لمسی کاربر دارد.

شیائومی نرخ نوسازی می ۱۱ آی را تطبیق‌پذیر می‌خواند؛ اما در عمل تنها شاهد آن هستیم که در بسیاری از اپ‌ها مانند Google Photos یا حتی بازی‌هایی همچون PUBG و CoD، نرخ نوسازی به‌صورت ثابت روی ۶۰ هرتز باقی می‌ماند و در صورت لمس صفحه‌نمایش به عدد ۱۲۰ هرتز می‌رسد. می ۱۱ آی در برخی محیط‌ها نظیر فهرست اپ‌های اخیر یا پخش ویدئو در حالت تصویردرتصویر، نرخ نوسازی نمایشگر را به ۹۰ هرتز می‌رساند.

چینی‌ها با اعتماد‌به‌نفس بسیار بالایی درباره‌ی صفحه‌نمایش می ۱۱ آی صحبت می‌کنند؛ به‌گفته‌ی شیائومی، پرچم‌دار اقتصادی این شرکت «امتیاز +A را از DisplayMate دریافت کرده است، رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی نمایش می‌دهد، پوشش ۱۰۰ درصدی از فضای رنگی DCI-P3 دارد، روشنایی آن به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد و با استاندارد +HDR10 نیز سازگاری دارد».

عملکرد نمایشگر شیائومی Mi 11i دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگ میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت پیش‌فرض دقیق‌ترین حالت
شیائومی Mi 11i ۱٫۵ ۰ ۵۶۳ ۰ ۸۳۰ ۳٫۶ (Auto) ۱ (Original Color)
گلکسی S21 ۲٫۲ ۰ ۶۷۵ ۰ ۱۱۱۵ ۵ (Vivid) ۳٫۳ (Natural)
گلکسی S20 FE ۲٫۲ ۰ ۶۰۸ ۰ ۱۲۷۰ ۴٫۶ (Vivid) ۲٫۲ (Natural)
آیفون ۱۲ ۲ ۰ ۷۶۵ ۰ ۷۶۳ ۱٫۳ (فضای sRGB) ۱٫۳ (فضای sRGB)
شیائومی می ۱۰ ۳٫۳ ۰ ۹۳۰ ۰ ۱۶۵۰ ۲٫۶ ۱٫۹ (Original)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

شیائومی Mi 11i هم مثل اکثر گوشی شیائومی، حالت‌های زیادی را برای تنظیمات رنگ‌های نمایشگر در اختیارتان قرار می‌دهد که اکثرا هم گیج‌کننده هستند:

  • حالت Auto: در این حالت اصولا رنگ‌های نمایشگر با توجه به نور محیط تغییر می‌کند.
  • حالت Original: حالت طبیعی که طبق گفته شیائومی، دقیق‌ترین رنگ‌ها را نشان می‌دهد.
  • حالت Saturated: در این حالت رنگ‌ها اشباع‌شده نشان داده می‌شود.
  • حالت Advanced: در این حالت می‌توانید به پروفایل‌های رنگی ویژه دسترسی داشته باشید:
    • حالت Enhanced: صرف‌نظر از نور محیط یا محتوای نمایشگر، وسیع‌ترین گستره رنگی نشان داده می‌شود.
    • حالت Original: رنگ‌های نمایشگر براساس محتوای گوشی کالیبره می‌شود.
    • حالت P3: صرف‌نظر از نور محیط یا محتوای نمایشگر، همیشه گستره رنگی DCI-P3 نشان داده می‌شود.
    • حالت sRGB: صرف‌نظر از نور محیط یا محتوای نمایشگر، همیشه گستره رنگی sRGB نشان داده می‌شود.

از آنجایی که حالت‌های Advanced برای غالب کاربران اهمیت خاصی ندارد، ما هم عملکرد نمایشگر را فقط در سه حالت Original ،Auto و Saturated بررسی کردیم. در حالت Auto، طیف رنگ DCI-P3 به‌طور کامل پوشش داده می‌شود و خطای رنگی هم قابل‌قبول است؛ ولی رنگ‌ها تمایل زیادی به سردی دارند. حالت Saturated عملکردی کم‌وبیش مثل حالت Auto دارد؛ اما حالت Original نه‌تنها طیف رنگ sRGB را به‌طور کامل پوشش می‌دهد، بلکه دقت رنگ فوق‌العاده و دمای خیلی خوبی هم دارد؛ بنابراین اگر دقت رنگ‌ها برایتان اهمیت دارد، فقط باید از حالت Original استفاده کنید.

پخش موسیقی با می ۱۱ آی

پرچم‌دار اقتصادی شیائومی در تست روشنایی‌سنجی ما، به حداکثر روشنایی متوسط ۵۶۳ و ۸۳۰ نیت در حالت‌های دستی و خودکار دست یافت؛ بنابراین دستگاه در زیر نور آفتاب خوانایی بسیار خوبی دارد؛ اما در سطح بهترین‌ها بازار نیست.

نرم افزار و رابط کاربری شیائومی Mi 11i

پرچم‌دار اقتصادی شیائومی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ و MIUI 12.5، جدیدترین نسخه‌ از رابط کاربری اختصاصی چینی‌ها به‌فروش می‌رسد. صرف‌نظر از نرم‌افزارهای اختصاصی شیائومی و گوگل، اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی اندکی، شامل NETFLIX و چند بازی روی شیائومی می ۱۱ آی نصب هستند که البته می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی حذف کنید.

شیائومی در MIUI 12.5 امکانات جدیدی را به کاربران عرضه کرده که هرچند کوچک به نظر می‌رسند؛ اما می‌توانند تجربه‌ی کاربری را بهبود دهند. برای مثال، MIUI در نسخه‌ی جدید، سریع‌تر، سبک‌تر و پایدارتر شده و قدرت رندر آن ۲۰ برابر بهبود یافته است. از طرفی طراحی قابلیت‌های دیداری به گونه‌ای بهبود یافته که کاربر در حین کار با گوشی تجربه‌ی واقعی‌تری داشته باشد. امکانات دیگری در زمینه‌ی شخصی‌سازی صداهای سیستم و همچنین والپیپرهای متحرک تحت عنوان «سوپر والپیپر» به نسخه جدید MIUI اضافه شده است.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری شیائومی Mi 11i

بی‌شک نقطه‌ی قوت می ۱۱ آی به تراشه‌اش بازمی‌گردد؛ قلب تپنده‌ی پرچم‌دار اقتصادی شیائومی، اسنپدراگون ۸۸۸، قدرتمندترین تراشه‌ی حال‌حاضر دنیای اندروید است. این ماژول با لیتوگرافی ۵ نانومتری 5LPE سامسونگ تولید می‌شود و براساس ادعای کوالکام، بالغ‌بر ۲۵ درصد بهبود عملکرد CPU و ۳۵ درصد بهبود عملکرد GPU‌ را درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸۶۵ به‌ارمغان می‌آورد.

بازی با می ۱۱ آی

اسنپدراگون ۸۸۸ پیش‌از هر تراشه‌ی دیگری به هسته‌های پرقدرت و جدید Cortex-X1 و Cortex-A78 مجهز شد. این تراشه ترکیب یک هسته‌ی ۲٫۸۴ گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته‌ی میانی ۲٫۴۲ گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند.

وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ برعهده‌ی ماژول Adreno 660 قرار دارد. کوالکام درباره‌ی جزئیات و مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی اطلاعات چندانی نمی‌دهد؛ اما می‌گوید Adreno 660 بالغ‌بر ۴۳ درصد در پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ۳۵ درصد در پردازش‌های گرافیکی و ۲۰ درصد در زمینه‌ی بهره‌وری (در عملکرد یکسان با گذشته) بهتر عمل می‌کند.

مشخصات فنی تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ دربرابر رقبا
مشخصات / تراشه‌ها اگزینوس ۲۱۰۰ اسنپدراگون ۸۸۸ اپل A14
CPU یک هسته‌ی ۲٫۹ گیگاهرتزی Cortex-X1
۳ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A78
۴ هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A55
یک هسته‌ی ۲٫۸۴ گیگاهرتزی Cortex-X1 با یک مگابایت کش L2
۳ هسته‌ی ۲٫۴۲ گیگاهرتزی Cortex-A78 هرکدام با ۵۱۲ کیلوبایت کش L2
۴ هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 هرکدام با ۱۲۸ کیلوبایت کش L2
۴ مگابایت کش اشتراکی L3 برای ۸ هسته
۲ هسته‌ی ۳ گیگاهرتزی Firestorm با ۸ مگابایت کش اشتراکی L2
۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Icestorm
GPU Mali G78MP14 Adreno 660 ماژول ۴ هسته‌ای اپل
کنترلر حافظه LPDDR5 ۴ کانال ۱۶ بیتی، ۳ مگابایت کش سیستمی
پهنای باند ۵۱٫۲ گیگابایت‌برثانیه با رم
LPDDR5 3200MHz
باس ۶۴ بیتی، ۱۶ مگابایت کش سیستمی
رم LPDDR4x
ISP یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در آنِ واحد یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در آنِ واحد
NPU NPU سه‌گانه به‌همراه DSP درمجموع ۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیه CPU و GPU و DSP در مجموع ۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیه موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای با ۱۱ تریلیون عملیات‌برثانیه
ان‌کد/دی‌کد ان‌کد 8K30 یا 4K120 و دی‌کد 8K60 با کدک H.265، VP9 و AV1 ان‌کد و دی‌کد 8K30 یا 4K120 با کدک ۱۰ بیتی H.265 ان‌کد و دی‌کد با کدک ۱۰ بیتی H.265 و VP9
دی‌کد با کدک AV1
مودم مودم 5G یکپارچه
دانلود و آپلود LTE بالغ‌بر ۳۰۰۰ و ۴۲۲ مگابیت‌برثانیه
دانلود و آپلود 5G بالغ‌بر ۷۳۵۰ و ۳۶۷۰ مگابیت‌برثانیه
مودم 5G یکپارچه
دانلود و آپلود LTE بالغ‌بر ۲۵۰۰ و ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
دانلود و آپلود 5G بالغ‌بر ۷۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
مودم 5G
دانلود بالغ‌بر ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه
فرایند ساخت ۵ نانومتری LPE سامسونگ ۵ نانومتری LPE سامسونگ ۵ نانومتری EUV TSMC

نکته‌ی مهم درباره‌ی Adreno 660 به اضافه‌شدن قابلیت سایه‌زنی با نرخ متغیر (Variable rate shading) بازمی‌گردد. این قابلیت که پیشتر به کنسول‌های نسل‌نهمی اضافه شده بود به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد تا نواحی کم‌اهمیت از فریم‌های بازی را با جزئیات کمتری سایه‌زنی کنند و بدین‌ترتیب توان پردازشی GPU در نواحی پراهمیت‌تر فریم‌ها به‌کار گرفته شود.

کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال (DSP) جدید Hexagon 780، تغییراتی همچون تجمیع شتاب‌دهنده‌های اسکالر، برداری و تانسور را به خود می‌بیند و اکنون در کنار CPU و GPU می‌تواند ۲۶ تریلیون عملیات محاسباتی مربوط به هوش مصنوعی را در هر ثانیه انجام دهد؛ بدین‌ترتیب توان محاسباتی اسنپدراگون ۸۸۸ بالغ‌بر ۷۳ بیشتر از اسنپدراگون ۸۶۵ است.

اسنپدراگون 888 به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) سه‌گانه‌اش اکنون قابلیت عکاسی بی‌درنگ با سه حسگر ۲۸ مگاپیکسلی یا فیلم‌برداری هم‌زمان سه ویدئوی 4K HDR را دارد. تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام قابلیت ضبط و پخش ویدئوهای ۱۰ بیتی 8K30 و 4K120 با کدک H.265 و استانداردهای Dolby Vision ، HDR10+ ،HDR10 و HLG را نیز دارد.

تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون 888 به‌لطف مودم X60 از شبکه‌های 5G با سرعت دانلود و آپلود بالغ‌بر ۷۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد حافظه‌ شیائومی Mi 11i دربرابر رقبا
مدل‌ها ٫ عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
شیائومی Mi 11i ۱۵۱۴٫۶۱ ۵۸۹٫۸۱ ۱۸۳٫۳۱ ۲۰۱٫۱۳
گلکسی S21 ۱۹۰۶٫۶۸ ۱۳۳۱٫۰۲ ۳۰۹٫۳۳ ۲۹۰٫۲۹
گلکسی S20 FE ۱۵۷۲٫۹۵ ۶۷۴٫۷۷ ۱۹۹٫۴۴ ۲۳۶٫۳۲
شیائومی می ۱۰ ۱۳۷۴٫۳۶ ۶۴۹٫۴۵ ۲۱۳٫۸۲ ۲۱۷٫۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی پرچم‌دار اقتصادی شیائومی در کنار اسنپدراگون ۸۸۸ از ۸ گیگابایت رم LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت UFS 3.1 بهره می‌برد. از آنجا که از درگاه کارت حافظه خبری نیست؛ پس توصیه می‌کنیم که بسته به نیاز خود، مدل مناسب می ۱۱ آی را تهیه کنید.

می ۱۱ آی درمقایسه‌با می ۱۰ تی، پرچم‌دار اقتصادی قدیمی‌تر شیائومی با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵، بالغ‌بر ۱۰ درصد بهبود عملکرد CPU-محور تجربه می‌کند که پایین‌تر از ادعای ۲۵ درصدی کوالکام است؛ اما در زمینه‌ی گرافیک شاهد بهبود چشم‌گیری هستیم، Mi 11i‌ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ بیش‌از ۴۵ درصد توان محاسباتی بیشتری را در بنچمارک GeekBench به‌نمایش می‌گذارد.

عملکرد شیائومی Mi 11i در برابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصول PCMark Speedometer 2.0 GeekBench 5 GFXBench
عملکرد کلی مرورگر پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL
Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGL Vulkan Metal OpenGL Metal
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۱۲۹۴۴ ۱۱۲ ۴۶۵۰
۴۳۲۲
۱۱۳۵
۳۶۹۴
۴۰
۲۷
۴۴
۳۰
۵۷
۶۷
گلکسی S21
(Adaptive)
۱۴۱۹۱ ۸۹٫۸ ۶۴۷۳
۵۵۹۶
۱۰۷۰
۳۳۴۳
۴۱
۲۷
۳۷
۲۹
۵۱
۶۲
آیفون ۱۲ ۱۹۳٫۳
۹۲۳۳
۱۶۱۳
۳۹۹۷
۴۹٫۹
۳۲٫۱
۵۲٫۳
۷۰٫۹
پوکو F3
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۲۱۳ ۶۶٫۸ ۳۵۶۳
۳۴۷۱
۹۷۳
۳۲‌۸۱
۳۲
۲۰
۳۳
۲۱
۴۷
۵۲
گلکسی S20 FE
(۱۲۰ هرتز)
۱۲۰۴۴ ۶۲٫۴ ۴۴۹۶
۳۹۷۸
۹۲۴
۲۷۵۱
۳۱
۲۲
۱۸
۲۰
۴۰
۴۷
شیائومی می ۱۰ تی
(۱۴۴ هرتز)
۹۶۶۴ ۶۵٫۲ ۳۱۶۹
۳۰۹۵
۹۰۷
۳۳۱۹
۲۹
۲۰
۲۹
۲۰
۴۴
۵۱
شیائومی Mi 10 ۸۶۸۶ ۴۵٫۲ ۶۵۷
۱۹۸۲
۲۱
۷٫۴
۲۳
۷٫۶
۳۳
۱۹

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باوجود بهره‌گیری از تراشه‌ی پرقدرت اسنپدراگون 888، پرچم‌دار اقتصادی شیائومی هر دو بازی PUBG Mobile و Call of Duty Mobile را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌کنند؛ برهمین اساس، آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که بازی PUBG حتی با تنظیمات گرافیکی میانی HD نیز از نرخ حدود ۵۲ تا ۶۰ فریم‌برثانیه تجاوز نمی‌کند. بازی محبوب CoD را نیز با بهترین تنظیمات گرافیکی در دسترس و نرخ پایدار ۵۷ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد.

عملکرد شیائومی Mi 11i در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایل تنظیمات گرافیکی بازی نرخ فریم
PUBG Mobile Ultra HD ۴۰ تا ۳۷ فریم‌برثانیه
PUBG Mobile HD ۶۰ تا ۵۲ فریم‌برثانیه
Call of Duty Mobile Very High ۶۰ تا ۵۷ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

می ۱۱ آی برای تأمین انرژی موردنیازش از باتری نه‌چندان حجیمی با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. شیائومی اعداد و ارقام دقیقی را درباره‌ی شارژدهی Mi 11i ارائه نمی‌دهد؛ اما می‌گوید باتری این گوشی می‌تواند تمام روز شما را از شارژر بی‌نیاز سازد.

پرچم‌دار اقتصادی شیائومی از سیستم شارژ فوق‌سریع برادران گران‌قیمت‌ترش بی‌بهره است؛ اما شارژر ۳۳ واتی آن باز هم عملکرد بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد. Mi 11i برای شارژ کامل به یک ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

عملکرد باتری شیائومی Mi 11i دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایش نمایشگر باتری زمان لازم برای شارژ پخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰ ۱:۲۰ ۲۱:۳۱ ۹:۵۰
شیائومی Mi 11i
(۶۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰ ۱۲:۱۳
گلکسی S21
(Adaptive)
۶٫۲ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۸:۱۱ ۸:۰۵
آیفون ۱۲ ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵ ۱۷:۵۰
پوکو F3
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰ ۰۰:۵۵ ۲۰:۳۵ ۱۴:۲۴
گلکسی S20 FE
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۴:۴۱ ۸:۳۰
شیائومی می ۱۰ تی ۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱:۰۰ ۱۵:۱۰ ۱۳:۰۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی شیائومی Mi 11i با روشنایی ۲۰۰ نیت (اسلایدر روشنایی تقریبی ۸۰ درصد) و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز صفحه‌نمایش، در شرایطی کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم و خروجی اسپیکر آن قطع بودند، ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را ۲۱ ساعت و ۳۱ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد که نتیجه‌ی بسیار چشم‌گیری به‌حساب می‌آید. از آنجا که می ۱۱ آی در اپلیکیشن پخش فیلم (Google Photos) نرخ نوسازی را به ۶۰ هرتز کاهش می‌دهد، تغییر تنظیمات نرخ نوسازی، تفاوتی در مدت‌زمان پخش ویدئو به‌وجود نمی‌آورد.

در آزمون PCMark که به‌گونه‌ای مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر در کاربری‌های عادی نظیر وب‌گردی، ویرایش عکس یا متن و پخش ویدئو را منعکس می‌کند، با روشنایی ۲۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، به‌مدت ۹ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام آورد که درمقایسه‌با رقبای دیگر، عدد چشم‌گیری محسوب نمی‌شود؛ اما چنانچه در همین آزمون، نرخ نوسازی را به ۶۰ هرتز کاهش دهیم، شارژدهی دستگاه به ۱۲ ساعت و ۱۳ دقیقه افزایش می‌یابد.

دوربین شیائومی Mi 11i

درست‌مانند گوشی پرچم‌دار Xiaomi Mi 11، برادر ارزان‌قیمت‌ترش نیز از ترکیب دوربین «واید + اولتراواید + ماکرو» بهره می‌برد و حتی در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که دوربین اصلی آن‌ها یکسان هستند و هر دو از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند؛ اما با کمی دقت می‌توان متوجه تفاوت‌های فاحش دوربین‌ها شد.

ماژول دوربین می ۱۱ آی

دوربین اصلی Mi 11i از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی HM2 ساخت سامسونگ با ابعاد 1/1.52 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری استفاده می‌کند و در پسِ لنز عریضی با f/1.8 قرار دارد. با محاسبه‌ای سرانگشتی می‌تواند متوجه شد که حسگر HM2 درمقایسه‌با مدل HM3 به‌کاررفته در محصولات پرچم‌داری همچون Mi 11، حدود ۱۵ درصد کوچک‌تر است، از سوی دیگر از لرزش‌گیر اپتیکال نیز در لنز می ۱۱ آی خبری نیست؛ بدین‌ترتیب دوربین اصلی Mi 11i چه از لحاظ حساسیت به نور، چه عکاسی در تاریکی، در سطح برادر پرچم‌دارش نخواهد بود.

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی می ۱۱ آی به‌جای فیلتر Tetracell به‌کاررفته در Mi 11 از فیلتر رنگی Nonacell استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که با هر ۹ پیکسل مجاور، یکی از سه رنگ اصلی RGB ثبت می‌شوند تا دوربین در حالت پیش‌فرض، عکس‌هایی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و پیکسل‌های بزرگِ ۲٫۱ میکرومتری بگیرد. هدف استفاده از چنین فیلتری، جذب نور بیشتر و تجربه‌ی عکاسی بهبودیافته در تاریکی است.

نرم افزار دوربین می ۱۱ آی

شیائومی در گوشی Mi 11i حالتی برای عکاسی با وضوح بومی ۱۰۸ مگاپیکسل حسگر دوربین اصلی دراختیار کاربر قرار می‌دهد که در این حالت، قابلیت‌های HDR و AI قابل‌استفاده نخواهند بود. استفاده از حالت ۱۰۸ مگاپیکسل در روشنایی روز نتیجه‌‌بخش خواهد بود؛ چراکه گوشی باید با تقریب‌زدن رنگ از پیکسل‌های مجاور، عملکرد فیلتر Bayer عادی روی دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی را شبیه‌سازی کند.

شیائومی Mi 11i درست‌مانند ردمی نوت ۱۰ پرو برای ثبت عکس‌های فوق‌عریض از حسگر ۸ مگاپیکسلی IMX355 با ابعاد بسیار کوچک 1/4.0 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری استفاده می‌کند. این دوربین فاقد لرزش‌گیر اپتیکال یا فوکوس خودکار است و از لنز فوق‌عریضی با میدان دید ۱۱۸ درجه و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد؛ برای مقایسه باید اشاره کنیم Mi 11 از حسگر به‌مراتب بزرگ‌ترِ 1/3.06 اینچی بهره می‌برد.

گستره‌ی دینامیکی و جزئیات عکس‌های شیائومی Mi 11i

می ۱۱ آی باوجود آنکه درست‌مانند برادر اقتصادی‌ترش، ردمی نوت ۱۰ پرو از حسگر یکسان HM2 در دوربین اصلی استفاده می‌کند، به‌مدد تراشه‌ی پرقدرت اسنپدراگون ۸۸۸ سوژه را بسیار سریع و دقیق تشخیص می‌دهد و در صورت نیاز، الگوریتم HDR را روی تصویر پیاده می‌سازد، برهمین اساس عکس‌های آن در شرایط یکسان و حالت Auto HDR، به‌مراتب گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری دارند. Mi 11i در زمینه‌ی پردازش جزئیات و کنترل نویز عملکرد بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد.

همان‌طور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، دوربین اولتراواید از نظر گستره‌ی دینامیکی (به سقف و کاپوت خودروها توجه کنید)، پردازش جزئیات سوژه‌های پیچیده نظیر شاخ‌وبرگ درختان و سطح نویز، عملکرد بسیار ضعیف‌تری از دوربین اصلی می ۱۱ آی دارد.

عکس HDR دوربین اصلی می ۱۱ آی

عکس HDR دوربین اصلی

عکس HDR دوربین اولتراواید می ۱۱ آی

عکس HDR دوربین اولتراواید


برش واقعی عکس HDR دوربین اصلی می ۱۱ آی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اصلی

برش واقعی عکس HDR دوربین اولتراواید می ۱۱ آی

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید


رنگ عکس‌های شیائومی Mi 11i

دوربین اصلی می ۱۱ آی رنگ‌ها را تا حدود زیادی نزدیک به واقعیت تولید می‌کند؛ اما همان‌طور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید [به کف زمین و شاخ‌وبرگ درختان توجه کنید]، دوربین اولتراواید رنگ‌ها را اندکی گرم و نسبتا اشباع تولید می‌کند.

رنگ‌های دوربین اصلی می ۱۱ آی

رنگ‌ها در عکس دوربین اصلی

رنگ‌های دوربین اولتراواید می ۱۱ آی

رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید


تفاوت جزئیات عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی و بزرگ‌نمایی دیجیتال

اگر مشکلی با حجم حدود ۲۰ مگابایتی عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی نداشته باشید، در این حالت جزئیات عکس‌ها درمقایسه‌با بزرگ‌نمایی دیجیتال عادی [به لوگوی شهرداری روی ساعت یا شاخ‌وبرگ درختان در پشت ساعت توجه کنید] بسیار بیشتر است. در بزرگ‌نمایی دیجیتال عادی، عکس‌ها تا حدودی نیز سافت از آب در می‌آیند که همین موضوع از جزئیات آن‌ها می‌کاهد.

برش واقعی از عکس ۲ برابری می ۱۱ آی

برش واقعی از بزرگ‌نمایی دیجیتال ۲ برابری

برش معادل ۲ برابر از عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی می ۱۱ آی

برش معادل از عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی


عملکرد دوربین شیائومی Mi 11i در تاریکی

دوربین اصلی

دوربین اصلی شیائومی Mi 11i در حالت Photo نیز عکس‌های رضایت‌بخشی را با در تاریکی شب می‌گیرد و عملکرد مناسبی در تعدیل نوردهی هایلایت‌ها دارد، استفاده از حالت Night، جزئیات را از دل سایه‌ها [در تصاویر زیر به درخت‌ها و ستون‌های ساختمان توجه کنید] بیرون می‌کشد؛ اما این تلاش برای روشن‌کردن سایه‌ها به از دست‌رفتن جزئیات در بخش‌های روشن تصویر [به ویترین مغازه‌های داخل ساختمان توجه کنید] نیز می‌انجامد.

عکس شب دوربین اصلی می ۱۱ آی با حالت Photo

عکس تاریکی دوربین اصلی با حالت Photo

عکس شب دوربین اصلی می ۱۱ آی با حالت Night

عکس تاریکی دوربین اصلی با حالت Night


عکس شب دوربین اصلی می ۱۱ آی با حالت Photo

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اصلی با حالت Photo

برش واقعی عکس شب دوربین اصلی می ۱۱ آی با حالت Night

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اصلی با حالت Night


دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید می ۱۱ آی در تاریکی عکس‌ها فاجعه‌بار با هایلایت‌های سوخته و سایه‌های ظلمات ثبت می‌کند. استفاده از حالت Night معجزه نمی‌کند؛ اما اندکی از عمق فاجعه کم می‌کند.

عکس شب دوربین اولتراواید می ۱۱ آی با حالت Photo

عکس تاریکی دوربین اولتراواید با حالت Photo

عکس شب دوربین اولتراواید می ۱۱ آی با حالت Night

عکس تاریکی دوربین اولتراواید با حالت Night


برش واقعی عکس شب دوربین اولتراواید می ۱۱ آی با حالت Photo

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید با حالت Photo

برش واقعی عکس شب دوربین اولتراواید می ۱۱ آی با حالت Night

برش ۱۰۰ درصدی عکس دوربین اولتراواید با حالت Night


عکس پرتره و سلفی شیائومی Mi 11i

می ۱۱ آی برای ثبت عکس‌های سلفی به حسگر ۲۰ مگاپیکسلی و 1/3.4 اینچی ساخت سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری و لنز نه‌چندان گشوده‌ی f/2.5 اتکا دارد. هیچ‌کدام از دوربین‌های اصلی و سلفی، عملکرد جالب و دقیقی در تفکیک سوژه‌ها از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه ندارد. از سوی دیگر گستره‌ی دینامیکی نیز در عکس‌ها بسیار محدود است [جزئیات از دست رفته در پنجره‌ها توجه کنید]. گذشته از موارد یادشده، عکس‌های پرتره سافت هستند.

عکس پرتره می ۱۱ آی

عکس پرتره

عکس سلفی می ۱۱ آی

عکس سلفی


عکس ماکرو شیائومی Mi 11i

می ۱۱ آی برای عکاسی ماکرو از دوربین ۵ مگاپیکسلی با لنز معادل ۵۰ میلی‌متری، دیافراگم f/2.4 و فوکوس خودکار استفاده می‌کند. دوربین ماکرو قابلیت فوکوس روی سوژه در فاصله‌ی ۳ تا ۷ سانتی‌متر را دارد و عمق میدان آن بسیار محدود است؛ بنابراین در محدوده‌ی باریک فوکوس، سوژه با جزئیات بسیار خوبی ثبت می‌شود و بخش‌های زیادی از عکس به‌حالت محو درمی‌آیند.

عکس ماکرو می ۱۱ آی

عکس ماکرو می ۱۱ آی


می ۱۱ آی با دوربین اصلی قابلیت ضبط ویدئوهای 8K30 و 4K30 و 4K60 را دارد؛ اما دوربین صرفا با وضوح 1080p30 فیلم‌برداری می‌کند. اگر قابلیت فیلم‌برداری نه‌چندان کاربردی و تبلیغاتی 8K‌ را کنار بگذاریم، ویدئوهای 4K می ۱۱ آی با بیت‌ریت حدود ۵۰ مگابیت‌برثانیه‌ای‌شان چه در زمینه‌ی جزئیات، چه گستره‌ی دینامیکی، چه کنتراست، بسیار خوب ارزیابی می‌شوند؛ اما ویدئوهای اولتراواید در تمامی زمینه‌ها چندسروگردن پایین‌تر از دوربین اصلی هستند.

جمع‌بندی و مقایسه شیائومی Mi 11i با رقبا

شیائومی می ۱۱ آی در محدوده‌ی قیمتی خود، توان پردازشی و پایداری عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، بین تمام گوشی‌های هوشمندی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، یکی از دقیق‌ترین نمایشگرها را دارد و ویدئوهای 4K بسیار باکیفیتی را نیز ضبط می‌کند؛ اما گذشته از موارد یادشده، ویژگی چشم‌گیری را نمی‌توان در آن یافت که اختلاف قیمتی ۲ میلیون تومانی‌اش با گلکسی S20 FE 5G را توجیه کند.

پرچم‌دار اقتصادی شیائومی به‌ هیچ‌وجه گوشی ناکارآمدی نیست؛ اما باید توجه داشت که جایگاه آن توسط برادر پرچم‌دارش و گلکسی S20 FE 5G تهدید می‌شود. کاربر می‌تواند با کمی پرداخت مبلغ بیشتر، شیائومی Mi 11 را با همان تراشه، تجربه‌ی عکاسی بسیار لذت‌بخش‌تر، نمایشگر چشم‌نواز ۱۰ بیتی و بدنه‌ی پریمیوم خریداری کند یا با پرداخت مبلغی کمتر، پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ با اندکی تراشه‌ی ضعیف‌تر و دوربین کارآمدتر را تصاحب کند.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED با روشنایی و دقت عالی
  • تراشه‌ی پرقدرت اسنپدراگون ۸۸۸
  • عملکرد خوب دوربین اصلی در روز

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط
  • داغ‌شدن بیش‌از حد
  • فقدان شارژ بی‌سیم
[ad_2] منبع : زومیـت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا