سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبارگوناگون

زیرساخت‌های شهر هوشمند باهمکاری اپراتورها و شرکت‌های خصوصی توسعه می‌یابد

[ad_1]

با امضای تفاهم‌نامه‌ی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با همراه اول و مبین‌نت، روند توسعه‌ی شهر هوشمند سرعت می‌گیرد. سازمان فاوای شهرداری تهران امروز با برگزاری نشستی، توسعه‌ی اکوسیستم نوآوری شهری را به همراه اول سپرد تا این زیست‌بوم بیش از پیش گسترش یابد. همچنین با امضای این تفاهم‌نامه، همراه اول اعلام کرد که نمایندگی بازاریابی، فروش و پشتیبانی محصولات و خدمات سازمانی (B2B) خود را به مبین‌نت واگذار می‌کند.

به‌گفته‌ی محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری، براساس سند تهران هوشمند که سال ۹۷ تدوین شد، شهرداری تصمیم گرفت تا از ظرفیت مجموعه‌های خصوصی برای ارائه‌ی سرویس خدمات شهری استفاده کند و خود به‌دنبال ایجاد سرویسی نرود که پیش از آن ایجاد شده است. هم‌اکنون با گسترش حوزه‌ی اینترنت اشیا (IoT) در دنیا که ایران نیز متأثر از آن است، شهرداری به‌کمک اپراتورها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های خصوصی به‌منظور رفع نیازهای شهر هوشمند نیاز دارد. فرجود گفت: «تاکنون اکثر خدمات و سرویس‌های تهران هوشمند با مشارکت بخش خصوصی توسعه داده شده است.»

همراه اول برای ایجاد اکوسیستم اینترنت اشیاء در ایران به این حوزه وارد شده است

به‌گفته‌ی مهدی غیناقی، عضو هیأت مدیره‌ی همراه اول، تکنولوژی IoT تا سال ۲۰۲۵ چهار میلیارد اتصال ایجاد می‌کند و ایران نیز اکنون در این حوزه از دنیا عقب نیست و می‌تواند از پتانسیل‌های آن به‌منظور کاهش هزینه و انرژی و افزایش بهره‌وری استفاده کند. وی با اشاره به اینکه توسعه‌ی اینترنت اشیا نیاز به برپایی زیرساخت‌هایی دارد، اعلام کرد که باوجود آغاز تلاش‌های همراه اول در این زمینه، ساخت اکوسیستم اینترنت اشیاء بدون همراهی و اختصاص بودجه ازسوی دولت و مجلس امکان‌پذیر نخواهد بود. بااین‌حال غیناقی اعلام می‌کند که همراه اول آماده‌سازی‌های لازم و سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده و اکنون نیز با انتخاب شرکت ارتباطات مبین‌نت به‌عنوان بازوی اجرایی، فعالیت در حوزه‌ی B2B و IoT را به مبین‌نت می‌سپارد؛ البته امضای تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه به‌معنای ایجاد بستری باکمک همراه اول است و از کمک شرکت‌های دیگر نیز درراستای توسعه‌ی زیرساخت‌های شهر هوشمند و خدمات شهری استقبال می‌شود.

حسین تهرانی، مدیرعامل مبین‌نت اعلام می‌کند که همکاری شرکت مبین‌نت با همراه اول در دو وجه است؛ اول به‌عنوان اپراتور ارتباطی و دوم به‌جهت راهبر کسب‌وکار سازمانی گروه همراه اول. او اضافه می‌کند:

وقتی یک اپراتور وارد پروژه‌ای می‌شود، نگاهی تکنولوژی‌محور نسبت به او شکل می‌گیرد؛ بااین‌حال ما نگاهی مبنی بر تنوع در ارائه‌ی داریم.

نشست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با همراه اول و مبین نت

به‌گفته‌ی تهرانی، محدودیتی ازنظر تکنولوژی وجود ندارد درحالی‌که نیاز به ایجاد پلتفرم چندمنظوره برای صنایع مختلف وجود دارد؛ برای مثال پلتفرم‌هایی در حوزه‌ی حمل و نقل، خدمات شهری و آبیاری هوشمند. فعالیت‌های مبین‌نت پس از توافق موردبحث، با رویکرد ارائه‌ی‌ خدمات تخصصی مدیریت‌شده (Managed Services)، خدمات یکپارچه و امن به سازمان‌ها، نهادها و کسب‌وکارهای مختلف را گسترده‌تر از پیش می‌کند. با توجه به سوابق و تنوع خدمات مبین‌نت در حوزه‌ی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسب‌وکار جاری سازمانی همراه اول به این شرکت منتقل می‌شود و توسعه می‌یابد. مبین‌نت هم‌اکنون نیز سبد بزرگی از سرویس‌های موردنیاز سازمان‌ها از قبیل شبکه‌های ارتباطی، وای‌فای مدیریت‌شده، خدمات مبتنی‌بر مرکز داده و غیره را به بدنه‌ی سازمانی کشور ارائه می‌کند.

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری پیش از این، با ایرانسل نیز وارد همکاری مشابهی در حوزه‌ی اینترنت اشیا شده بود. در قرارداد جدید نیز تنها بر توسعه‌ی اینترنت اشیا تمرکز نشده است؛ فرجود اظهار می‌کند که تعامل با اکوسیستم نوآوری از دیگر اقداماتی است که با امضای قرارداد بر آن تأکید شده است. دسترسی به APIهایی دراختیار کسب‌وکارها به‌منظور توسعه‌ی محصولات خود ازجمله این اقدامات محسوب می‌شود. «اپراتور ایمنی شهری» با مشارکت اپراتورها نیز در قدم اول، برای اعلام حریق ساختمان‌های حساس به آتش‌نشانی در دست راه‌اندازی است.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا