سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
پیشخوان اروپاسبک زندگیمجله پزشکی و سلامت

9 علائمی که کم آبی بدن را نشان میدهد.

1. افزایش تشنگی و دهان خشک یا چسبنده:
دکتر لورا گلدبرگ ، متخصص پزشکی ورزشی کودکان در بخش پزشکی ورزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو ، توضیح داد: “اگر احساس تشنگی می کنید ، بدنتان کم آب شده است.” ساده ترین راه حل این است که به محض دیدن این موضوع ، نوشیدن آب (و نوشیدنی های دارای الکترولیت) شروع کنید ، اما سعی کنید به این مرحله نرسید.

آکادمی ملی علوم بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق را تأمین آب روزانه میداند، برای خانمها 2.7 لیتر آب در روز (حدود 11.4 فنجان) و برای آقایان 3.7 لیتر (15 فنجان) آب توصیه می کند. اگر زمان زیادی را در آفتاب سپری کرده اید یا ورزش کرده اید ، آب بیشتری بنوشید.

2. علائم خستگی ، گیجی یا عصبانیت:
مطالعات نشان داده است که میزان خفیف کم آبی بدن می تواند بر خلق و خو و عملکردهای شناختی شما تأثیر بگذارد. این امر به ویژه در افراد جوان یا سالخورده که ممکن است کمتر هوشیار یا فراموشکار به نظر برسند ، شایع است.

مطالعه ای از آزمایشگاه عملکرد انسانی دانشگاه کانتیکت نشان داد که حتی کم آبی بدن می تواند خلق و خو ، انرژی و توانایی فکر کردن را تغییر دهد. محققان کم آبی خفیف را  از دست دادن تقریباً 1.5٪ در حجم آب طبیعی بدن تعریف کردند – و این که آیا شما در حال ورزش یا بی حرکت هستید ، عکس العمل آن یکسان است.

3. خشکی چشم یا تاری دید:
گلدبرگ همچنین خاطر نشان کرد که هر قسمت از بدن که به طور معمول مرطوب باشد ، احساس خشکی می کند. : “وقتی مدت طولانی ورزش می کنید ، عرق می کنید و مایعات بدن کاهش می یابد – این می تواند منجر به خشکی چشم یا تاری دید شود.”  

او در ادامه توضیح داد: “سطح آب بدنتان را کنترل کنید و مطمئن شوید که در طول هر نوع ورزشی آب می نوشید.”

4. سردرد یا سردر گمی
کمبود آب بدن می تواند منجر به سردرد یا میگرن ، سرگیجه یا هذیان شود. “من دونده های ماراتن را دیده ام که با زیگزاگ در حال دویدن هستند زیرا بدن آنها کم آب است. شما نمی توانید تصمیم بگیرید و احساس خستگی میکنید. “

“شما همچنین ممکن است دچار ضعف ، سرگیجه یا حالت تهوع شوید ، زیرا بدن مایعات کافی برای ارسال به سایر قسمت های بدن ندارد. این امر همچنین می تواند منجر به گرمازدگی شود. اگر ورزش را متوقف نکنید و خود را خنک نکنید ، ممکن است از حال بروید. “

5. گرفتگی عضلات:
گلدبرگ توضیح داد: “اگر شما ورزش کرده اید ، احساس خستگی در پاها طبیعی است ، اما اگر بیشتر از این باشد و گرفتگی عضلات را تجربه کنید ، این نشانه جدی کم آبی است.” این به دلیل از دست دادن آب و نمک در بدن است.

برگرون توضیح داد: “گرفتگی عضلات گه گاهی به وجود می آید  ، نشانه خاصی از کمبود سدیم و کمبود آب در فضای مایع اطراف عضلات خاص است.” “اما آن را با یک عضله بیش از حد گرفته شده که فقط یک ناحیه کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد اشتباه نگیرید.”

برای جلوگیری از این اتفاق ، نوشیدن نوشیدنی های حاوی سدیم ، یا میان وعده غذاهای پر شور یا پنیرهای کم چرب ضروری است. سدیم به بدن شما کمک می کند تا آب بدن را دوباره هیدراته کرده و حفظ کند.

6.  تعریق کم:
به گفته گلدبرگ ، این یکی از علائم جدی است که باید مراقب آن باشد و نشانه کم آبی شدید است. این بدان معناست که بدن شما به شدت به آب احتیاج دارد. از طرف دیگر ، برگرون خاطرنشان می کند که به احتمال زیاد ممکن است نشانه ای از گرم شدن بیش از حد یا گرمازدگی باشد – اگرچه هر دو در صورت ادامه تعریق می توانند رخ دهند. در هر صورت ، خنک شدن سریع اگر دیگر عرق نمی کنید بسیار مهم است.

7. ادرار تیره:
“ادرار به رنگ کاه یا زرد روشن به این معنی است که شما به درستی هیدراته شده اید. اگر ادرار شما تیره است ، یا اگر خون در ادرار شما وجود دارد ، باید سریعاً ورزش را متوقف کنید ، “. قابل ذکر است ، ادرار کاملاً شفاف ممکن است به این معنی باشد که بیش از حد هیدراته شده اید.

8. تب:
گلدبرگ توضیح داد: “کمبود آب بدن می تواند منجر به هایترترمی و علائم تب مانند شود (به عنوان مثال لرز) ، زیرا گرم شدن بیش از حد می تواند درجه تنظیم شده دمای طبیعی بدن شما را تغییر دهد.” با بیش از حد گرم شدن بلافاصله ورزش را متوقف کنید ، حمام سرد بگیرید و هیدراته شوید.

9. پوست ترک خورده و خشک:
اگر پوست شما مرطوب باشد ، نرم به نظر می رسد. اگر کمبود آب داشته باشید ، پوست شما خاصیت ارتجاعی ندارد.”

برخی از نکات کلیدی که هنگام ورزش در تابستان باید به خاطر بسپارید این است که هرچه بیشتر تمرین می کنید ، به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین ، آب ساده برای شما مفید است ، اما ترکیبی از آب ، الکترولیت و سدیم واقعاً بهترین راه برای هیدراته ماندن است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا