سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سریال و تلویزیون

نقد و بررسی فصل سوم سریال True Detective: بازگشتی باشکوه با درس گرفتن از گذشته

پس از فصل اول فوق العاده ی سریال True Detective (کارآگاه حقیقی) و مخصوصا پس از فصل دوم ضعیفش، برای خیلی از طرفداران این سوال پیش آمد که سرنوشت فصل سوم این سریال محبوب چه خواهد شد. پس بگذارید همین ابتدای نقد بگویم: نیک پیزولاتو (Nic Pizzolatto) سازنده ی سریال True Detective درس های خوبی از موفقیت فصل اول سریال و شکست فصل دوم آن گرفته است، و فصل جدید جذاب و درگیر کننده ای ساخته که به شدت از ویژگی های فصل اول عالی خودش بهره می برد.

همچنین اجازه دهید مقایسه ها را هم کنار بگذاریم: بله فصل سوم درباره ی دو کارآگاه است که در حال و هوای خاص این سریال روی پرونده ی سختی کار می کنند. باز هم شاهد همکاری خوب، سپس جدایی و سپس کنار هم برگشتن این دو نفر هستیم تا در نهایت این معمای سخت را حل کنند. داستان این فصل، سه دوره ی زمانی مختلف را نشان می دهد و برای مخاطبانی که دوست دارند خودشان پرونده را حل کنند، پیچش ها و معماهای خوبی در نظر گرفته است.

جزییات این پرونده از این قرارند: در سال ۱۹۸۰، در اوزارکس ایالت آرکانزاس، دو بچه ناپدید می شوند. دو کارآگاه ایالتی به نام های Wayne Hays (با بازی ماهرشالا علی (Mahershala Ali)) و Roland West (با بازی استفن دورف (Stephen Dorff)) مسئولیت این پرونده را به عهده می گیرند،‌ پرونده ای که جامعه ای کوچک را نابود کرده و موجی از مرگ به همراه دارد. در سال ۱۹۹۰ این پرونده با ظهور یک مدرک جدید دوباره احیا می شود، اما بیشتر سریال در سال ۱۹۸۰ و سپس ۲۰۱۴ روایت می شود، جایی که Wayne هفتاد ساله، که با فراموشی دست و پنجه نرم می کند، با مجری یک برنامه ی جنایی (با بازی سارا گیدون (Sarah Gadon)) مصاحبه می کند. حالا که اطلاعات جدیدی برای این پرونده به دست آمده، Wayne با تکیه بر اطلاعات گذشته اش امیدوار است بالاخره بتواند این پرونده ی غم انگیز را حل کرده و به آرامش برسد.

 

برای طرفداران سریال های جنایی، فصل سوم True Detective معمای خیلی جذابی دارد، که با هنرنمایی های فوق العاده ی بازیگرانش همراه شده است. علی در نقش مردی که طی سه دوره ی زمانی با مشکلات و اشتباهاتش روبرو می شود عالی بازی می کند، و هر نسخه از Wayne را متفاوت با دیگری نشان می دهد، در حالی که همه ی آن ها در کنار هم یک کل منسجم را ارائه می دهند. او مردی متمرکز و پایبند به اصول است – جایی که طی یک مکالمه با Roland به اصول اخلاقی خودش درباره ی شکار حیوانات اشاره می کند – اما انسان بی احساسی هم نیست. Wayne در هر خط زمانی به دلایل مختلفی حال خوشی ندارد و علی در نمایش دادن این حال او عالی عمل می کند.

همچنین در داستان به این نکته اشاره می شود که ازدواج Wayne با معلم مدرسه Amelia (با بازی کارمن اجوگو (Carmen Ejogo)) چه تاثیراتی روی این پرونده گذاشته است. پیزولاتو با اصلاح دیدگاهش نسبت به شخصیت های زن فصل های قبلی، Ameliaی احساساتی را طوری به نمایش گذاشته که از حق خودش کوتاه نمی آید و با خواسته ی شوهرش مبنی بر صرف نظر از کار روی کتاب محبوبی براساس این پرونده مخالفت می کند، که به اختلاف این دو هم منجر می شود. اما Amelia باز هم از جنبه های مختلفی کلیشه ای است، و همیشه مدعی است رابطه ی زناشویی همه چیز را حل می کند.

دورف، در نقش همکار Wayne، شخص متین و قابل اعتمادی است که لهجه ی آرکانزاسی هم دارد و تنها منبع شوخ طبعی در سریال است. اسکوت مک نیری (Scoot McNairy) هم در نقش پدر بچه های گمشده خیلی خوب بازی می کند، کسی که زندگی اش کاملا تحت تاثیر این جنایت و وقایع پس از آن قرار گرفته است.

 

فصل سوم از نظر بصری به اندازه ی فصل اول خلاقانه نیست، آسمان سرد و تاریک اوزارکس در این فصل کاملا با غروب های تابستانی لوییزانا در فصل اول متفاوت است. اما روایت داستانی کاملا قابل قبول است، و داستان این پرونده را از طریق زندگی شخصی و حرفه ای Wayne به نمایش می گذارد. این فصل همچنین به صورت ظریفی به این نکته اشاره می کند که Wayne یک پلیس سیاهپوست است که می خواهد پرونده ای را در یک شهر کوچک حل کند، اما خیلی روی این قضیه تاکید نمی کند. نباید هم این کار را بکند؛ چون داستان این فصل باید به واسطه ی انتخاب های Wayne در زندگی و روابطش بیان شود.

برخلاف فصل اول، جنایت این فصل شامل معمای افسانه ای و عجیبی نمی شود، اما همچنان نکات آزاردهنده ای در داستان وجود دارند، و اشاره به وجود توطئه ای دارند که ممکن است در قسمت های آینده آشکار شود. هر اپیزود با یک نقطه اوج (کلیف هنگر) خوب به پایان می رسد، اما ریتم کلی اپیزودها کند و عمیق است، و داستانی جالب، لایه لایه و کاملا شخصی را روایت می کند. چون زمان فاکتور مهمی در داستان است، روایت اتفاقات با ریتمی منطقی انجام می گیرد. موسیقی متن T Bone Burnett مثل همیشه عالی است و حال و هوایی ناخوشایند و غم انگیز به سریال می بخشد. شاید این فصل به اندازه ی فصل اول جذاب و نمادین نباشد، اما True Detective بازگشت باشکوهی داشته و دوباره به فرم خوب خودش برگشته است.

پخش فصل سوم سریال True Detective (کارآگاه حقیقی) ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از شبکه HBO آغاز خواهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا