سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار استانها

نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان قوچان به اداره ارتقا می‌یابد

57436246

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به یمن دهه مبارک فجر فرآیند تبدیل شدن نمایندگی به اداره میراث فرهنگی شهرستان قوچان در دستور کار قرار می‌گیرد.

 عصر دیروز (پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه)، «زهرا احمدی‌پور» در جلسه‌ای که با حضور مسئولین شهرستان قوچان جهت پیگیری مطالبات حوزه گردشگری این شهرستان  در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، در پاسخ به خواسته ارتقا نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرستان قوچان به اظهار کرد: شهرستان قوچان برای ارتقاء نمایندگی و تبدیل شدن آن به اداره هشت امتیاز کم دارد که با توجه به ظرفیت مناسب شهرستان قوچان با تأسیس آژانس مسافرتی، راه‌اندازی تشکل صنفی، راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی و ثبت اثر ناملموس فرهنگی، امکان کسب امتیازات لازم و ارتقا به اداره فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که با مشارکت شهرداری، سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت کشور می‌توان یکی از بناهای تاریخی خریداری شود، اظهار کرد: مکان خریداری شده می‌تواند به‌عنوان مثال به خانه صنایع‌دستی تبدیل شود به این ترتیب همزمان این بناهای تاریخی هم مدیریت شده‌اند و هم برای آن‌ها  کاربری تعریف شده و هم نمایندگی به اداره تبدیل می‌‎شود.

احمدی پور با بیان این‌که حتماً باید این امتیازات کسب شود تا نمایندگی به اداره تبدیل شود، گفت: این زمینه در قوچان وجود دارد و خیلی خوب می‌توان از این زمینه‌ها استفاده کرد و در بحث ثبت اثر ناملموس یک مورد هم‌چون غذا، موسیقی و… در قوچان که خاص‌تر و تخصصی‌تر است به ثبت رسانده تا بتوان به امتیاز لازم دست یافت.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این نکته که در بحث تملک  اعتبار مشخصی وجود دارد و مبلغ آن برای استان‌ها محدود است، تصریح کرد: بحث تملک اماکن تاریخی شهرستان قوچان که مالک خصوصی دارند را در دستور کار قرار خواهیم داد و در خراسان‌رضوی بحث تملک را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم یک مورد توسط سازمان و یک مورد توسط مجموعه شهرستان تملک شود و کاربری مناسب آن تعریف شود.

وی با بیان این‌که اولویت اصلی سازمان ایجاد کمپ گردشگری در شهرستان قوچان است، گفت: اگر لکه‌گذاری، بارگذاری و توده‌گذاری مشخص شده و مکان آن نیز در طرح تفضیلی شهر دیده شده باشد، مجوزها و تغییر کاربری آن از کمیسیون ماده 5 گرفته شود و با تایید کمیته فنی پیشنهاد ارسال شود تا از طریق معاونت سرمایه‌گذاری ارزیابی انجام دهد و اگر سرمایه‌گذاری وجود داشت، به استناد تفاهم‌نامه  کمک می‌کنیم تا به نتیجه برسد.

در ادامه، «علیرضا قامتی»، فرماندار شهرستان قوچان جایگاه فرهنگ قوچان را جایگاه والایی دانست و ارتقاء سطح نمایندگی به اداره میراث فرهنگی را یکی از خواسته‌های به حق مردم قوچان نامید و خاطرنشان کرد: این شهرستان با این پیشینه تاریخی در مقایسه با بسیاری از شهرستان‌هایی که سابقه غیرقابل مقایسه دارند در بحث گردشگری مهجور مانده است.

وی تصریح کرد: شماری از حمام‌های قدیمی قوچان در داخل شهر به ثبت میراث فرهنگی رسیده اما چون رسیدگی نشده در سالیان گذشته به مخروبه تبدیل شده  است و امروز گلایه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

قامتی با بیان این‌که این سرمایه ملی در حال نابودی است، خواستار تعیین تکلیف کردن حمام‌های قدیمی ثبت شده توسط میراث فرهنگی در شهرستان قوچان شد و افزود: اگر قرار است این اماکن را میراث فرهنگی خریداری کند یا بازسازی به‌صورت مشارکتی  انجام شود این موضوع باید پیگیری شود.

وی افزود: در مجاورت مدفن آقا نجفی قوچانی یک واحد مسکونی قرار دارد که به ثبت رسیده اما مالک این زمین خواستار تعیین تکلیف این ملک است و این ملک تنها 250 میلیون تومان هزینه در بردارد و خواسته ما این است که خریداری و بازسازی شود و به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی میراث فرهنگی و در اختیار مجموعه  انجمن فرهنگی قوچان زیر نظر استاد محمد جابانی قرار بگیرد تا بتوانیم  شاهد استقرار این انجمن که هم اکنون در مشهد فعالیت می‌کند باشیم.

فرماندارشهرستان قوچان  با اشاره به تردد سالیانه 5 میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی شهرستان قوچان از آمادگی ایجاد شهرک زائر در مبادی ورودی مشهد با همکاری مجموعه زیارت استانداری خراسان‌رضوی خبر داد و افزود: زمین 5 هکتاری در اختیار شهرک زائر قرار داده می‌شود تا مسافران حرم رضوی ساعاتی را برای استراحت در این مکان سپری کنند.

در ادامه عباس علی معتمدی رئیس شورای اسلامی شهر قوچان با بیان پیشینه تاریخی شهرستان قوچان و استقرار پایتخت اشکانیان در این منطقه گفت: حمام‌های قدیمی قوچان در مراکز شهر قرار دارد و محل تجمع اراذل و اوباش و حیوانات موذی شده است که موجب ناراحتی مردم شده است و شهرداری و شورای شهر قوچان آمادگی دارد که این مکان‌ها را بازسازی کند.

وی با بیان این‌که طرح تفضیلی شهرستان قوچان در دستور کار قرار دارد و مسیرهای ورودی و خروجی لکه‌گذاری شده و مکان‌های اقامتی، توریستی و تجاری در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح بحث گردشگری مدنظر قرار گرفته است هم‌چون دره شمخال و دره یوسف‌خان که با آب فراوان سرچشمه رود اترک هستند و قابلیت توسعه دارند و سرمایه‌گذاری در این اماکن باعث جذب گردشگران می‌شود.

معتمدی یادآورشد: این مناطق علیرغم این‌که ثبت ملی شده‌اند اما هیچ گونه امکانات اقامتی و بهداشتی و رفاهی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا