سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبارپیشخوان افغانستانخبر های داغ

طالبان ورزشکاران زن در تیم المپیک افغانستان را به رسمیت نمی شناسند

سخنگوی اداره ورزش طالبان گفت که حکومت طالبان افغانستان سه ورزشکار زن را که این ماه در بازی های المپیک پاریس نماینده کشور خواهند بود، به رسمیت نمی شناسد.

کمیته بین المللی المپیک (IOC) یک تیم متشکل از شش ورزشکار افغان, سه زن و سه مرد  را با مشورت کمیته ملی المپیک افغانستان که عمدتاً تبعیدی هستند، دعوت کرده است. عطل مشوانی، سخنگوی ریاست ورزش حکومت طالبان با اشاره به ورزشکاران مرد گفت: «تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند. در حال حاضر ورزش دختران در افغانستان متوقف شده است. وقتی ورزش دختران انجام نمی شود چگونه می توانند به تیم ملی بروند؟»

هر سه زن و دو ورزشکار مرد در خارج از افغانستان زندگی می کنند. تنها فردی که در این کشور تمرین می کند یک جودوکار است، در حالی که هم تیمی های او در دو و میدانی و شنا حضور خواهند داشت. بانوان در دو و میدانی و دوچرخه سواری به رقابت خواهند پرداخت.

کمیته بین المللی المپیک گفت که در مورد این تیم با مقامات طالبان مشورت نکرده و آنها به بازی ها دعوت نشده اند.

مشوانی مدعی شد که دولت با آموزش و بورسیه از آنها حمایت می کند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما فقط مسئولیت سه ورزشکار مرد شرکت کننده در المپیک را بر عهده می گیریم.

شرکت کنندگان تحت پرچم سیاه، قرمز و سبز دولت قدیمی تحت حمایت غرب که پس از خروج نیروهای آمریکایی سه سال پیش از بین رفت، رقابت خواهند کرد. از زمان بازگشت به قدرت در سال 2021، دولت طالبان محدودیت هایی را برای حذف زنان از ورزش و همچنین مدارس متوسطه و دانشگاه ها اعمال کرده است. سازمان ملل این محدودیت ها را «آپارتاید جنسیتی» توصیف کرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک در سال 1999، در اولین دوره حکومت طالبان بین سال‌های 1996 تا 2001، زمانی که زنان نیز از ورزش منع شده بودند، افغانستان را از بازی‌ها محروم کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا