سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
سینمای ایران

«ساعت پنج عصر» از ۵ میلیارد گذشت؛ «نهنگ عنبر ۲» با اما و اگر رکورد شکست!

nahange-anbar-2-1024x682

پس از یک هفته جدال لفظی موافقان و مخالفان بر سر ادامه اکران «نهنگ عنبر ۲، سلکشن اِ رویا»، این فیلم طبق ادعای پخش کننده توانست رکورد ساخته سعید سهیلی را بشکند.
به گزارش بانی فیلم، در شرایطی که دو فیلم «گذر موقت» و «۲۱ روز بعد» از چهارشنبه گذشته وارد ترکیب اکران شده اند، به نظر نمی رسد حاشیه امن کمدی های محبوب همچون «ساعت پنج عصر» و «نهنگ عنبر ۲» به واسطه استقبال تماشاگران دستخوش آسیب شود. فیلم «ساعت پنج عصر» روز گذشته پس از ۱۱ روز از مرز پنج میلیارد گذشت تا امیدواری ها نسبت به افزایش فروش آن در روزهای آتی بیشتر شود. سازندگان فیلم با تغییر تاکتیک های تبلیغاتی خود که در هفته اول انتقاداتی را به همراه داشت، در روندی منطقی نسبت به اکران های مردمی آن اطلاع رسانی می کنند و از هجمه اغراق های بی استفاده روزهای نخست خبری نیست. فیلم مهران مدیری دو دسته مخاطبان طرفدار و مخالف دارد که هر یک برای به کرسی نشاندن عقایدشان درباره اثر، استدلالهایی ارائه می دهند. فیلم از حیث تبلیغات تلویزیونی کم ندارد و در هر چند ساعتی می توان یکی از آنونس های آنرا در شبکه ای مشاهده کرد. از سویی برنامه روی آنتن مدیری در شبکه نسیم هم می تواند پشتوانه خوبی برای توی چشم بودن او در این روزها و یادآوری نام فیلم روی پرده اش باشد. این در حالی است که در دو شب پایانی هفته گذشته نیز حضور امیر جعفری و نگین معتضدی، دو بازیگر «ساعت پنج عصر» در «دورهمی»، شبهه تبلیغاتی بودن برنامه و سعه صدر تلویزیون را در قبال بستر سازی برای فروش فیلم مذکور القا کرد. هر چند مدیری و مهمانانش تنها اشاراتی کوتاه و بدون ذکر نام به همکاری شان در فیلم «ساعت پنج عصر» داشتند تا به سوتفاهم ها درباره پروپاگاندا بودن برنامه، دامن زده نشود. همچنین شنیده می شود تیم تبلیغاتی فیلم در صدد ارائه محتواهای جدیدی در راستای معرفی بهتر فیلم به سینماروها هستند.
در سوی دیگر «نهنگ عنبر ۲» به ادعای پخش کننده فیلم (فیلمیران)، توانسته با گذر از رکورد «گشت ۲» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شود. فیلم سهیلی فروش ۱۹ میلیارد و هفتصد میلیونی را به ثبت رسانده و حالا گویا گیشه ساخته سامان مقدم بیش از ۲۰ میلیارد اندوخته است. «گشت ۲» این آمار را در ۲۰ هفته و «نهنگ عنبر ۲» در ۱۲ هفته به خود دید. البته در این رکوردزنی اما و اگرهایی وجود دارد. اینکه «نهنگ عنبر ۲» با افت کف فروش در دو ـ سه هفته اخیر دست و پنجه نرم می کرد و با نفوذ پخش کننده روی پرده به حیات خود ادامه داد، ولی «گشت ۲» تا آخرین هفته های اکران کف فروش خود را حفظ کرده بود. حتی به نظر می رسد اگر نسخه قاچاق فیلم سهیلی به بیرون درز نمی کرد، این فروش سر به ۲۳ ـ ۲۴ میلیارد هم می زد. رضا عطاران با انتشار تصویری از خودش در «نهنگ عنبر ۲»، خبر پرفروش ترین شدن این فیلم در تاریخ سینمای ایران را در اینستاگرام اعلام کرد و نوشت: «سرانجام رکورد شکسته شد». حمید فرخ نژاد بازیگر «گشت ۲» اما در این باره واکنشی نداشته. او تنها در اینستاگرام خود با قرار دادن دو تصویر از کاراکترهایش در فیلم های «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف» دست به نوعی نظرسنجی زده و از فالوورهایش پرسیده: «حاج عباس یا سرگرد شامان؟»!
در سوی دیگر اکران، «گذر موقت» ساخته افشین هاشمی اگر چه در گروه آزاد اکران شده، اما به نظر می رسد با تلاش پخش کننده اش، رسانه فیلمسازان از تعداد کافی سالن برخوردار است. «گذر موقت» با شعار فیلمی کمدی و شاد روی پرده رفته، اما ظاهراً مخاطبان خاصی را نشانه رفته است و تماشاگران عام چندان با جنس طنز آن ارتباط برقرار نکنند. مهمترین نکته فیلم، حضور دوباره اسماعیل محرابی، بازیگر آثار خاطره انگیز دهه ۶۰ همچون سریال «آینه» و فیلم «خواستگاری» مهدی فخیم زاده است که گرد پیری روی موها و چهره اش نشسته.
«بیست و یک روز بعد» هم به عنوان فیلم تحسین شده جشنواره فجر سال گذشته، بعد از دو روز اکران ۳۱ میلیون در آخر هفته فروخته که برای اثری کم ستاره، رقم قابل قبولی است. ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ دو ستاره فیلم هستند. بر همین اساس فیلم در تبلیغاتش بیشتر روی قصه متمرکز شده است و مثلاً در تیزری جدید، از مردم پرسیده شده آیا می توانند یک قطار در حال حرکت را نگه دارند! حوزه هنری که مدتهاست بر سر اکران خیلی از فیلم هایی که با آنها مشکل ایدئولوژیک دارد، سنگ اندازی می کند، در تلاش است به عنوان پخش کننده «بیست و یک روز بعد» با افزایش فروش آن، از جایگاه خود دفاع کند. مطالبه ای که بعید به نظر می رسد با وجود تمام کوشش های مسوولان حوزه هنری، به نتیجه چشمگیری ختم شود.
«پا تو کفش من نکن» کمدی عامه پسند محمد حسین فرحبخش پس از حدود ۱۱ روز بیش از دویست میلیون فروخته است. فیلم حتی پیش از آغاز اکران انتقادهای تندی را متوجه مضمون و ساختارش دید؛ تا جایی که مسوولان سینمایی ناگزیر از ایجاد محدودیت سنی ۱۸ سال برای آن شدند که سپس به ۱۲ سال رسید. این محدودیت هر چند روی در ورودی سینماهای نمایش دهنده فیلم به چشم می خورد، اما بعید است که ضمانت های اجرایی داشته باشد و حتی دیگر برای تماشاگران به عنوان اهرمی جذاب برای تبلیغات به حساب آید. خاصه آنکه اکثر سینماها از عبارت «تماشای این فیلم برای تماشاگران پایین تر از ۱۲ سال توصیه نمی شود» روی نوشته هایشان استفاده کرده اند که جنبه پیشنهادی دارد و نه دستوری. با عنایت به تجربه اکران تولیدات قبلی پویا فیلم، به احتمال فراوان «پا تو کفش من نکن» اگر خوش شانس باشد، با رقمی نزدیک به یک میلیارد یا کمی بیشتر، از کورس رقابت کنار خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا