سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
خبر های داغدانستنی و اطلاعات عمومیسبک زندگیمجله پزشکی و سلامتمجله هفتگیمطالب جالب
موضوعات داغ

خوراکی برای داشتن کبد سالم

خوراکی برای کبد نقش اساسی را در سلامت این عضو از بدن ایفا می کند؛ چرا که این عضو در فرآیند تصفیه غذا اولین نقش را بازی می کند و با مریض شدن کبد بیشتر اعضای بدن با اختلال در عملکرد روبرو می شوند.

بزرگترین اندام داخلی بدن یک انسان کبد او است که نقش مهمی را در سلامت او ایفا می کند. برای مثال کبد قادر است غذای مصرف شده را به مواد مغذی تجزیه کند. همچنین سموم آن را فیلتر کرده و آن ها را کاملا تجزیه کند و در آخر بدن را از شر این مواد بیماری زا خلاص کند.

اما این عملکرد یک قانون دارد و آن این است که خوراکی های سالم مصرف کنید. با ای کار بدون شک در درجه اول کار کبد را آسان کرده فشار را از روی آن بر می دارید و مهم تر از آن باعث می شود مدت زمان طولانی تری سالم باشید.

خوراکی برای کبد سالم

 

  1.  مصرف سبزیجات تازه

از مفیدترین غذاها و خوراکی برای کبد سالم مصرف مکرر سبزیجات تازه می باشد. رادیکال های آزاد سیگنال هایی هستند که طی متابولیسم بدن ایجاد می شود و قادر است به سلول های کبد و تمامی بافت های بدن آسیب برساند. البته این نکته قابل اهمیت است که رادیکال های آزاد می توانند سلول های کبد را سرطانی کنند.

بهترین راه پیشگیری و سلامت نگه داشتن کبد خوردن سبزیجات تازه است. چرا که این خوراکی ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند. آنتی اکسیدان ها مواد قوی می باشند که می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند و از کبد در برابر عوامل بیماری زا محافظت کنند.

از طرفی سبزیجات تازه حاوی فیبرهای نامحلول قوی هستند که می توانند طی عبور از کبد کاملا این عضو حساس و پرکار در بدن را از سموم پاکسازی کنند و چربی های اشباع شده درون آو و کلسترول های بد را از آن خارج کنند. این سبزیجات می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • اسفناج
  • کلم
  • بروکلی
  1. گریپ فروت و خوراکی برای کبد سالم

مصرف گریپ فروت جزو خوراکی برای کبد سالم است. چرا که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که قادر می باشد از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و التهابات منجر به بیماری کبدی را کاهش کی دهد.

اما به خاطر داشته باشید اگر از داروهای کنترل فشار خون بالا، کلسترول بالا استفاده می کنید بهتر است در مصرف گریپ فروت احتیاط کنید. چرا که احتمال تداخل داروی در آن بسیار بالا است.

  1. خوردن جو دو سر برای سلامت کبد

غذاهای پر فیبر مانند جو دو سر جزو مناسب ترین خوراکی برای کبد سالم است. این غلات بیشتر به عنوان صبحانه مصرف می شود.

یکی از ویژگی های دوسر این است که به کبد کمک می کند تا قند خون را متعادل نگه دارد و سیگنال ها به درستی و با سرعت در بدن حرکت کنند. از دیگر منابع غلات سبوس دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنج قهوه ای
  • پاپ کورن بدون روغن
  • نان گندم
  1. سیب

مطالعات نشان داده اند که میوه های پر فیبر مانند سیب می تواند به افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند کمک چشمگیری کند. در نتیجه سیب را هم می توان جزو خوراکی برای کبد سالم در وعده ای غذایی خود جای داد.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید سیب را حتما با پوست میل کنید چرا که تمامی فیبر آن در پوست سیب است. البته بیشتر میوه ها فیبر مورد نیاز برای سلامت کبد را در خود دارند اما مهمترین آن ها شامل میوه های زیر می باشد:

  • موز
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • کشمش
  1. سینه مرغ بدون پوست

جالب است بدانید بدن شما برای ساخت اندام خود به خصوص کبد به خوراکی های حاوی پروتئین نیاز دارد تا آن ها را بتواند در سلامت کافی حفظ کند. اما باید خوراکی برای کبد سالم مصرف کنید که علاوه بر پروتئین چربی کمی داشته باشد. شما می توانید سینه مرغ بدون پوست را به صورت کبابی با پختنی میل کنید. اما آن را سرخ نکنید.

  1. ماهی سالمون بخورید

ماهی سالمون سرشار از پروتئین است. اما نکته ی مثبت این است که این تنها ویژگی این خوراکی برای کبد سالم نیست. این ماهی محبوب دارای اسید های چرب امگا 3 است که می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد و به لاغری کمک شایانی کند. که تمام این موارد می تواند به داشتن کبدی سالم کمک کند.

  1. گردو بخورید

از خوراکی برای کبد سالم خوردن گردو و آجیل است. این خوراکی می تواند یک میان وعده برای کمک بهبود عملکرد کبد شما باشد.

در میان آجیل خود حتما تا جای ممکن گردو را جای دهید چرا که این ریز مغذی سرشار از اسید های چرب امگا 3 و فیبر است. همچنین گردو دارای آنتی اکسیدان های قوی است که از سلول های کبدی به راحتی می تواند محافظت کند.

  1. خوراک لوبیا

افرادی که وجترین یا وگن هستند برای مصرف خوراکی برای کبد سالم باید تا جای ممکن پروتئین مصرف کنند. خبر خوب این است این افراد می توانند پروتئین مورد نیاز برای بهبود عملکرد خود را از لوبیا و خوراک آن دریافت کنند. حتی افرادی که دارای چربی بالایی هستند می توانند از این خوراکی میل کنند؛ چرا که علاوه بر تامین فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن، دیگر چربی های اشباع شده نیز وارد بدن نمی شود.

  1. مصرف روغن سالم برای سلامت کبد

از سالم ترین خوراکی برای کبد سالم مصرف روغن های سالم  گیاهی است. پیشنهاد می شود برای سلامت کبد و بدن خود چربی های اشباع شده و جامد را از غذاهای خود کاملا حذف کنید. برای مثال شما می توانید برای پخت و پز از روغن زیتون های مخصوص دمای بالا استفاده کنید.

  1. صبح ها قهوه میل کنید

قهوه را جزو خوراکی برای کبد سالم دانست. از طرفی متخصصان معتقد هستند بهتر است برای نتیجه گرفتن عالی عادت نوشیدن قهوه را در صبح ها ترک نکنید، چرا که باعث می شود سرطان کبد به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

در آخر:

خوراکی برای کبد سالم از مهمترین راهکارهایی است که شما می توانید بهبود سلامت خود را از هر نظر بالا ببرید. خوراکی و غذاهایی که برای داشتن کبد سالم مصرف می شود به اندازه ای مغذی هستند که باعث طول عمر مفید در شما خواهد شد؛ در نتیجه با مصرف این خوراکی ها با یک تیر چند نشان را می زنید.

 

منبع : Quickfit

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا