سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله پزشکی و سلامتمطالب جالب

مردی به دلیل بیماری خراش گربه بخشی از بینایی خود را از دست داد، عفونت نادری که می تواند توسط بچه گربه ها سرایت کند.

دوستداران گربه می دانند که گهگاه از دوستان پشمالوی خود انتظار خراش را دارند. اما گاهی اوقات، خراش یک گربه می تواند انسان را با عوارض بالقوه جدی بیمار کند. طبق توضیحاتی که اخیراً در مجله آمریکایی گزارشات منتشر شده است، مردی به دلیل بیماری خراش گربه بخشی از بینایی خود را از دست داد.

این مرد 47 ساله حدود دو ماه قبل از شروع احساس بیماری، گربه ای را به سرپرستی قبول کرده بود. او به دلیل تب های مکرر و سردرد مداوم به مدت یک هفته به پزشک مراجعه کرد، اما دکتر گفت علائم او ممکنه مربوط به عفونت قبلی کووید-19 باشد.

در حالی که او از مطب دکتر به خانه در حال رانندگی بود، به طور ناگهانی بینایی چشم سمت چپش را از دست داد. او دوباره به بخش اورژانس رفت، که در نهایت به بیماری خراش گربه همراه با تورم مرتبط در اطراف عصب بینایی اش تشخیص داده شد.

بیماری خراش گربه توسط نوعی باکتری به نام Bartonella henselae ایجاد می شود که ممکن است از طریق نیش کک به گربه ها سرایت کند.اگرچه 40 درصد از گربه ها در مقطعی از زندگی خود حامل این باکتری هستند، اما طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اکثر آنها علائمی از خود نشان نمی دهند و به ندرت عفونت را به انسان منتقل می کنند.

طبق گفته کلینیک کلیولند، گربه هایی که به بیرون می روند یا اخیراً به سرپرستی پذیرفته شده اند، احتمال بیشتری دارد که این باکتری را در اثر تماس با کک ها داشته باشند.

در انسان این بیماری می تواند باعث تب، خستگی و تورم شود

به گفته کلینیک کلیولند، سالانه حدود 12000 نفر در ایالات متحده با بیماری خراش گربه تشخیص داده می شوند. به این بیماری تب خراش گربه، لنفورتیکولوز و فلینوزیس نیز می گویند.

بیشتر موارد شامل تب، خستگی، تورم خفیف در محل خراش و تورم غدد لنفاوی است. به ندرت، عفونت می تواند به مغز، چشم یا قلب سرایت کند. CDC می گوید علائم ممکنه بین 3 تا 14 روز پس از خراش اولیه شروع شود.

از آنجایی که مرد غدد لنفاوی متورم نداشت و عمدتاً سردرد و حساسیت به نور داشت، نگرانی اصلی پزشکان مننژیت بود. اما زمانی که عفونت مغزیش منفی بود و گفت که گربه جدیدش اغلب او را خراش می‌داد، تیم پزشکی متوجه شد.

در نهایت آزمایش بیمار برای بارتونلا هنسله مثبت شد و همچنین  نورورتینیت یا تورم عصب در شبکیه چشم که چشم را به مغز متصل می‌کند شخیص داده شد

بیماری خراش گربه را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد که تب و سردرد مرد را درمان کرد. با این حال، از دست دادن میدان بینایی او تنها تا حدی برطرف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا