سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله پزشکی و سلامت

فصل بهار و دوباره عطسه های آلرژی

فصل بهار فصل تازه شدن سال و اتفاقات خوب و شاد است اما برای عده ای همراه با حساسیت هایی همراه خواهد بود که با آلرژی فصلی خصوصا فصل بهار است شروع می شود…در مطلب زیر می خواهیم به این موارد حساسیت زا اشاره کنیم …

آلرژی فصلی

هر نوع آلرژی با توجه به فرم ظاهری، علت و شدت بروز علائم در فرد به درمان متفاوتی نسبت به سایر آلرژی‌ها نیازمند است. اما در ابتدا باید ماده حساسیت شناسایی شود. اگر فرد به یک ماده حساس باشد، سیستم ایمنی آن ماده را عاملی خارجی و بیماری‌زا تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند تا آن را حذف کند. دلیل واکنش‌های آلرژیک سیستم ایمنی نیز همین امر است.

آلرژی در فصل بهار نوعی بیماری ژنتیکی است که تا کنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است. تنها با دوری کردن از عوامل آلرژی زا می‌توان آن را کنترل کرد.

علائم آلرژی فصلی

علائم آلرژی عبارتند از عطسه، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه و مشکل در تنفس، گرفتگی بینی، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های روی پوست که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زا دارد.

دلایل ابتلا به آلرژی فصلی ؟

تاکنون علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی معمولاً در افراد بعضی از خانواده‌ها بیشتر است. ژنتیک از عوامل مهم ابتلا به حساسیت است. اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزند وی به این بیماری محتمل است. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند یعنی 70 درصد شانس ابتلا وجود دارد.

هیچ کسی با بیماری آلرژی زاده نمی‌شود، اما زمینه ابتلا به آن، ارثی است. آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی آغاز می‌شوند، ولی در هر سن دیگری هم نیز محتمل است. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است مجدداً عود کند. با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم دارو‌ها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل کرد.

غذاهای تشدید کننده آلرژی فصلی

اگر آلرژی دارید، بهتر است تا از این غذاها و دیگر غذاهای آلرژی‌زا پرهیز کنید.

  • کافئین
  • لبنیات
  • بادام زمینی
  • شکلات، قند و شیرین کننده های مصنوعی
  • غذاهای فراوری شده
  • آناناس
  • دانه های آفتابگردان
  • بابونه
  • خیار

غذاهای مفید و سودمند برای آلرژی فصلی

اگر آلرژی دارید، این غذاها به بهبود شرایط شما کمک خواهند کرد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

  • سبزیجات تازه
  • عسل محلی
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک
  • اسفناج
  • سیب
  • آب استخوان
  • سیر
  • ماهی
  • مرغ

عسل محلی در این لیست اولیت دارد. در مطالعه‌‌ای در آرشیو بین المللی آلرژی و ایمونولوژی، بیمارانی که به طور قابل توجهی مصرف عسل داشتند بهتر از بیمارانی که داروهای آلرژیک را مصرف می کردند، قادر بودند علائم آلرژیک را کنترل نمایند. عسل محلی جهت از بین بردن علائم آلرژیک موثر است. چند قاشق غذاخوری هر روز می تواند خارش چشم، آبریزش، گرفتگی و علائم عمومی تب یونجه را از بین ببرد.

درمان حساسیت بهاری چگونه خواهد بود ؟ 

اگر دچار علائم شدیدی هستید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا با توجه به دلیل و میزان حساسیت دارو تجویز می‌کند. راه‌های دیگری هم برای کمک به درمان آن وجود دارد در ادامه چند مورد را معرفی خواهیم کرد.

 ورزش کنید

در فصل بهار ورزش معتدل توصیه می شود. ورزش شدید به طبیعت فصل کمک کرده و موجب هیجان مواد ساکن در بدن می‌شود و می تواند موجب بروز برخی بیماری ها از جمله بثورات پوستی گردد. ولی ورزش معتدل باعث تحلیل مواد و فضولات و دفع آنها از طریق ادرار و مدفوع شود.

شستشوی بینی

معمولاً در مواجهه با هرگونه حساسیت از جمله حساسیت فردی، آلرژن‌ها داخل غشای بینی شما می‌چسبند. سعی کنید راه بینی خود را تمیز نگه دارید تا از مشکلات خارش شدید و سوزش رهایی یابید.

سیر مصرف کنید

روش اول: ۴ الی ۶ حبه سیر را در کاسه آب قرار دهید و به‌هم بزنید و بگذارید اندکی در آب بماند. سپس می‌توانید از آن استفاده نمایید. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید روزانه یک لیوان استفاده نمایید. علاوه براین اضافه کردن سیر به وعده‌های غذایی روزمره یکی از راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌باشد.

روش دوم: یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در کاسه حاوی آب ریخته و کاملا حل کنید و سپس ۴ الی ۶ حبه سیر را در کاسه بریزید و اندکی اجازه دهید تا در ظرف بماند. از این ترکیب می‌توانید بر روی مناطق آسیب دیده بدن استفاده کنید و پس از استفاده، تاثیر آنرا روی بدن خواهید دید.

تنظیم رطوبت محیط اطراف

با افزایش میزان رطوبت خانه و محیط کار تفس شما راحت‌تر انجام می‌شود و خواب آسوده تری خواهید داشت. برای مرطوب کردن هوا از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

ماءالشعیر بنوشید

ماءالشعیر می‌تواند در کاهش علائم حساسیت بهاری به شما کمک کند.

از روغن های گیاهی استفاده کنید

افزودن روغن‌های گیاهی به فنجان چای، به آب حمام و ماساژ با روغن می‌تواند علائم حساسیت فصلی را از بین ببرد. گیاهانی مثل فلفل دلمه ای، اکالیپتوس و روغن درخت چای نیز به خوبی با التهاب مبارزه می‌کنند و سیستم ایمنی را تقویت خواهند کرد و همچنین سم زدایی می‌کنند و با عفونت، باکتری و مواد سمی مبارزه می‌کنند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

عوارض جانبی کم آبی بدن بسیار فراوان است. کم آبی بدن علائم حساسیت فصلی را تشدید می‌کند. کم آبی بدن برای سلامتی مضر است و هر میزلن که بیشتر آب بنوشید، بدن شما احساس بهتری خواهد داشت.

ویتامین D۳ 

مقدار مناسب ویتامین D۳ (دی 3) به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک می‌کند و نقش مهمی در درمان آلرژی‌های فصلی دارد. بنابراین، تحت نظر پزشک و اگر کمبود این ویتامین را دارید، مکمل‌های ویتامین D۳ را مصرف کنید.

رزماری
رزماری تازه و خشک در کاهش علائم آسم و آلرژی بخصوص در فصل بهار موثر است. این گیاه شامل رزمارینیک اسید است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. رزمارینیک اسید منجر به کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد و در نهایت کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود.
زردچوبه رو به عنوان ادویه غذایی حتما استفاده کنید
زردچوبه فواید سلامتی بسیاری دارد و قدرتمندترین ترکیب آن یعنی کورکومین، منجر به کاهش و مهار واکنش‌های آلرژیک می‌شود. طبق مطالعات منتشر شده توسط کالج آمریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی، کسانی که دو ماه از مکمل کورکومین استفاده می‌کنند، علائم آلرژی شامل عطسه، در آن‌ها کاهش می‌یابد و بهبود جریان هوا در بینی را احساس می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا