بلغارستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است که طی سالهای اخیر به بستری مناسب برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است. رشد اقتصادی و نظام مالیاتی در این کشور که با نرخ ثابت ده درصدی که در زمره پایین ترین نظام های مالیاتی اروپا قرار می گیرد توجه شرکت های خارجی را به خود جلب کرده است.
بسیاری از شرکت ها با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های موجود در این کشور و بهره بردن از نیروهای محلی به توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی اقدام و بازارهای جهانی را برای فروش محصولات خود فتح می کنند. این شرایط سبب شده تا میزان رشد اقتصادی و حجم صادرات کشور بلغارستان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.
آپوستولوس استایکاس، خبرنگار یورونیوز به بلغارستان رفته تا در باره شرایط مساعد سرمایه گذاری در این کشور گزارشی تهیه کند. او گزارش خود را اینگونه آغاز می کند: «به بلغارستان آمده ایم؛ کشوری که بسیاری از سرمایه گذاران آنرا با عبارت “درهای باز تجارت” توصیف می کنند. با ما همراه باشید تا بدانید چرا شرکت های خارجی در اینجا سرمایه گذاری می کنند و شرکت های بلغاری بر حجم صادرات خود افزوده و بازارهای جهانی را فتح کرده اند.»
صوفیه به عنوان شهری اروپایی، مدرن و دینامیک، یکی از کلانشهرهای اقتصادی بالکان محسوب می شود. کمیسیون اروپا برای بلغارستان رشدی چهار درصدی را در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده که این میزان رشد در سال ۲۰۱۹ هم ادامه خواهد داشت. موفقیت های کنونی اقتصادی در بلغارستان حاصل سالها کار و تلاش سخت برای تبدیل شدن این کشور را به محیطی مناسب و امن برای سرمایه گذاری است.
برخی شرکت ها حتی پیش از آنکه بلغارستان به عنوان الگوی موفق اقتصادی مطرح شود فرصت های سرمایه گذاری در این کشور را کشف کردند. شرکت فرانسوی یوبیسافت Ubisoft سال ۲۰۰۶ استودیوی خود را در صوفیه تاسیس کرد و تنها با یازده کارمند فعالیت کار خود را دراین کشور استارت زد.
ایوان بالابانوف، مدیر کل شرکت یوبیسافت می گوید: «ما آموزش خوبی داریم و از زیرساخت مناسبی در زمینه توسعه انفورماتیک برخورداریم. من فاکتورهای اقتصاد کلان نظیر نرخ مالیات و حمایت دولت را کنار می گذارم. وقتی صنعت فناوری اطلاعات در میان است این افراد هستند که اهمیت پیدا می کنند. بدون مردم، آنچه می ماند تنها سالن های بزرگ، رایانه ها و کابل ها هستند. بخش عمده ای از کار در ذهن و فکر ما صورت می گیرد.»
«الیستا» یک آهنگساز است و وظیفه اش نوشتن تم های جالب موسیقی برای بازی های جدید ویدیویی است. درکنار میز او «یوری» نشسته که بر روی پرسوناژهای جدید کار می کند. یوبیسافت ۱۲ هزار کارمند را با ۹۴ ملیت مختلف در سراسر جهان استخدام کرده است.
شما در صوفیه چه تعداد فرصت شغلی ایجاد کرده اید؟
ایوان بالابانوف، مدیر کل شرکت یوبیسافت: «ما از زمان تاسیس یوبیسافت در صوفیه ۱۹۵ دفتر کاری باز کرده ایم و در حال توسعه پروژه های خود هستیم. تعداد این دفاتر در دو تا سه سال آینده به ۳۰۰ خواهد رسید. ما در زمینه فناوری، خلاقیت و توسعه محتوی از ظرفیت و استعداد های محلی استفاده می کنیم. از دیدگاه ما بلغارستان مقصد خوبی برای ادامه رشد و توسعه در آینده است.»
در میان کارمندان این شرکت می توانید افرادی با ملیت های اسپانیایی، ایتالیایی، آمریکایی و البته شمار زیادی بلغار پیدا کنید.
میخائیل لوزانوف از ابتدای تاسیس یوبیسافت در سال ۲۰۰۶ برای این شرکت کار می کند. او به عنوان مدیر بخش خلاقیت و نوآوری یوبیسافت می گوید: «وقتی شنیدم یوبیسافت دفتری در اینجا باز کرده بلافاصله درخواست استخدام دادم و به این شرکت پیوستم. یوبیسافت شرکتی است که برایش احترام بسیاری قائلم. دوازده سال پیش به عنوان برنامه نویس اصلی به اینجا آمدم و حالا مدیر خلاقیت و نوآوری هستم.»
آپوستولوس استایکاس، خبرنگار یورونیوز گزارش خود را اینگونه ادامه می دهد: «از دنیای جادویی بازی های ویدویی و یوبیسافت که فرصت های شغلی زیادی در بلغارستان ایجاد کرده خارج می شویم و به سراغ شرکت بلغاری «والتوپیا» Walltopia می رویم که محصولاتش را به بیش از پنجاه کشور جهان صادر می کند. آماده بالارفتن هستید؟»
تولید ناخالص داخلی بلغارستان در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵۰ میلیارد یورو و رشد اقتصادی در این کشور ۳.۶ درصد گزارش شده است. سرمایه گذاری در بلغارستان سال گذشته با رشدی ۳.۸ درصدی همراه بود و میزان صادرات به بیش از ۲۵ میلیارد یورو رسید.
والتوپیا در سال ۱۹۹۸ به عنوان نخستین سازنده جهانی دیوارهای سنگ نوردی تاسیس شد. این شرکت بیش از ۱۸۰۰ پروژه در پنجاه کشور جهان را راه اندازی کرده است. والتوپیا با بیش از ۶۰۰ کارمند حرفه ای در سراسر جهان تاکنون میلیون ها متر مکعب دیواره سنگ نوردی تولید و مونتاژ کرده است.
راز موفقیت شما چیست؟
ایرینا استانوا، مدیر سرمایه گذاری شرکت والتوپیا: «شور و اشتیاق، تولید و افراد.»
والتوپیا اینک طیف وسیعی از وسایل تفریحی و سرگرمی را طراحی و تولید می کند. کارخانه و مرکز تولید محصولات والتوپیا در شهر لتنیتسا، در دویست کیلومتری دفتر اصلی این شرکت در صوفیه واقع شده است.
استراتژی کنونی شما برای رشد و توسعه چیست؟
ایرینا استانوا، مدیر سرمایه گذاری شرکت والتوپیا: «ما همه چیز را اینجا در داخل انجام می دهیم.. طراحی، مهندسی و معماری همینجا انجام می شود. ما تولید، صادرات و نصب همه محصولات را برعهده داریم. بنابراین کل فرایند، تحت نظارت است و ما در هر مرحله از فرایند کیفیت را کنترل می کنیم. وقتی شما با شرکت های سراسر جهان کار می کنید این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است.»
چرا باید در بلغارستان سرمایه گذاری کرد؟
ایرینا استانوا، مدیر سرمایه گذاری شرکت والتوپیا: «بلغارستان به خصوص در سالهای اخیر محل مناسبی برای سرمایه گذاری است زیرا همه چیز امیدوار کننده و رو به توسعه است. شرکت های بسیاری در اینجا در حال رشد و گسترش هستند. جدا از منافع اقتصادی، محیط مناسبی هم برای زندگی است. زیرا افراد می توانند کارهای بسیار خوبی انجام دهند. اینجا در مقایسه با دیگر کشورها زیاد از بوروکراسی خبری نیست. مالیات نیز پایین است، حدود ۱۰ درصد بر روی هر چیز. بنابر این فکر می کنم موقعیت ایده آلی است.»
سرمایه گذاران معتقدند: بدون ریسک، موفقیتی در کار نخواهد بود. استفان بوریسوف مسئول بخش آموزش می گوید: «ما به دنبال شرکت هایی هستیم که ایده هایی نو دارند و محصولات جدید تولید می کنند. والتوپیا در این زمینه نیازهای من را برآورده می کند زیرا همیشه چالشی در میان هست و باید محصول جدیدی تولید کرد.»
در پایان گزارش آپوستولوس استایکاس، خبرنگار یورونیوز آمده است: «با ورود شرکت های خارجی، بلغارها فعالیت خود را گسترش می دهند و بازارهای جهانی را فتح می کنند. بلغارستان به بستری مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل شده و در راه افزایش نرخ رشد قدم برمی دارد.»