سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
سینمای ایران

پاسخ تهیه کننده «اکسیدان» به یک اشتباه عجیب سخنگوی کمیسیون فرهنگی

روز گذشته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، در مصاحبه‌ای به انتقاد از کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی پرداخت و تشکیل این کمیته را غیر قانونی نامید. او از «اکسیدان» به عنوان فیلمی یاد کرد که سه سال توقیف بوده و امسال به نمایش درآمده است. این درحالی است که فیلمبرداری این فیلم سال گذشته انجام شد و چند ماه بعد هم اکران شد. در واکنش به حرف‌های این نماینده مجلس، منوچهر محمدی تهیه کننده «اکسیدان» معتقد است که نمایندگان مجلس باید اطلاعات خود در مورد مسائل مربوط به سینما را بیشتر کنند.

image_13960522783_43538164

احد آزادی خواه درباره تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی گفته بود: «اگر فیلمی مجوز پروانه ساخت را داشت و در مرحله صدور پروانه نمایش ماند و مورد تأیید اعضای شورای پروانه نمایش نبود، آن فیلم، یک فیلم توقیفی محسوب می‌شود و این تعریف دقیقا بر اساس قانون به یک فیلم اطلاق می‌شود. بعضا دیده شده که در مرحله ساخت فیلم، فیلم‎نامه دست‌خوش تغییراتی شده و شورای صدور پروانه نمایش وظیفه‌اش تطبیق فیلم‌نامه با محصول نهایی است. این اقدام کاملا در جهت قانون بوده و در این میان اقدام غیرقانونی تشکیل کمیته‌ای برای بازبینی فیلم‌های توقیفی است که محلی از اعراب ندارد.»

او همچنین در ادامه تاکید کرد که کمیته باز بینی فیلم‌های توقیفی غیر قانونی است:« اگر دکتر صالحی امیری وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیت کمک به فیلم‌های توقیفی را دارند که ایرادی هم ندارد باید از شورای صدور پروانه نمایش درخواست می‌شد که این فیلم‌ها در شورا بررسی شود نه اینکه در کمیته‌ای غیر قانونی.»

آزادی خواه با بیهوده خواندن تشکیل این کمیته، نتیجه اینگونه اقدامات غیرقانونی را اکران فیلم‌های توقیفی مانند فیلم «اکسیدان»عنوان کرد که بعد از سه سال توقیف به نمایش درآمد و اعتراض‌هایی را هم به همراه داشت.

اما در واکنش به صحبت‌های آزادی‌خواه، منوچهر محمدی تهیه کننده «اکسیدان» با تأکید بر اینکه این فیلم هیچ وقت توقیف نبوده است، به ایسنا‌ گفت:‌ «تشکیل کمیته بررسی فیلم‌های توقیفی اقدام مدبرانه‌ای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای ایجاد یک فضای روانی امن برای سینماگران موثر بوده است.»

این تهیه‌کننده سینما که این روزها فیلم «اکسیدان» را بر پرده سینما دارد در پی اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده گفت: «فیلمبرداری «اکسیدان» به گواه و استناد مدارکی که در سازمان سینمایی موجود است، بهمن و اسفند سال 95 به پایان رسید و سپس برای دریافت پروانه نمایش ارائه شد که با انجام اصلاحاتی در تاریخ 16 خردادماه سال 96 پروانه نمایش گرفت. به این ترتیب اینکه گفته شده است فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده از اساس غلط است چرا که سه سال پیش این فیلم اصلاً تولید نشده بود که بخواهد توقیف شود.»

او با تأکید بر اینک انتظار می‌رود نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس و در مقام سخنگو فعالیت می‌کنند در طرح مسائل از بیان مواردی که شبهاتی را ایجاد می‌کند دوری کرده و اطلاعاتشان را کامل کنند، توضیح داد: «در صحبت‌های سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به تشکیل کمیته‌ای برای فیلم های توقیفی اشاره شده که این اقدامی برای رسیدگی به وضعیت فیلم‌های بلاتکلیف و در حال توقیف بود. من به عنوان یک سینماگر معتقدم این اقدام ارزشمند جناب وزیر از جمله کارهای مثبت و قابل قدردانی است. چون ده‌ها میلیارد تومان از سرمایه بخش خصوصی در بلاتکلیفی به سر می‌برد و طبیعی است ایشان (صالحی امیری) در جایگاه خود وظیفه رسیدگی به شکایات سینماگران را دارند.»

اما در حالی که وزیر ارشاد بارها اعلام کرد که پس از تایید کمیته فیلم‌های توقیفی، این فیلم‌ها باید مجوز اکران خود را از شورای پروانه نمایش، دریافت کنند، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، مدعی شد تنها شورای پروانه نمایش می‌تواند رسیدگی به اکران فیلم‌های توقیفی را به عنوان تنها مرجع قانونی بر عهده بگیرد.

محمدی در رابطه با این بخش از صحبت‌های سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «تشکیل این کمیته به هیچ وجه رافع جایگاه شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی نیست چون تنها مرجع برای صدور پروانه نمایش همین شورا است اما طبیعی است در مواردی که اختلاف نظر و دیدگاه پیش می‌آید که کم هم نبوده‌اند برای حل مشکل چاره‌جویی شود.»

او همچنین با اشاره به اینکه در یک دولت فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا (به رنگ ارغوان) توقیف شد اما در دولت بعد مجوز اکران گرفت و مشکلی هم پیش نیامد، درباره اظهارات این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «تعداد موارد اینچنینی زیاد است و واقعیت این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر کرده تا فضای روانی امنی برای سینماگران به وجود آید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا