سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار بین الملل

اردوغان رسما در انتخابات ترکیه پیروز شد

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان با کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۴ تیر در یک نشست خبری با اعلام این که تا این لحظه ۹۷.۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده، گفت که براساس نتایج، رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است.

 

 



محرم اینجه: نتایج اعلام شده از سوی خبرگزاری دولتی درست نیست، تنها ۳۷ درصد آراء شمارش شده است

XL_Atch_31_bovsofs2c4j

محرم اینجه، رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان در حساب توئیتری خود ضمن درخواست از ناظران خود در شعب شمارش آرا برای حفظ روحیه و عدم ترک صندوق های رای نوشته است که خبرگزاری آناتولی و تلویزیون دولتی ترکیه نتایج انتخابات را به صورت اشتباه و دستکاری شده نشان می دهند و اردوغان را پیشتاز می‌خوانند.

این نامزد انتخاباتی از حزب جمهوری‌خواه خلق افزوده است که با وجود اینکه بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات ترکیه تنها ۳۷ درصد آراء شمارش شده است، تلویزیون آرای شمارش شده را ۸۵ درصد اعلام می‌کند.

از سوی دیگر مرال آکشنر، رهبر «حزب خوب» نیز در حساب توئیتری خود خبرگزاری آناتولی را به دستکاری در اعلام نتایج متهم کرده و از ناظران خود در شعب شمارش آراء خواست تا تمام شدن روند شمارش، صندوق های رای را ترک نکنند.

حزب کرد «دموکراتیک خلق ها» نیز این خبرگزاری دولتی را به فریب مردم در اعلام نتایج متهم کرده است. این حزب در حساب توئیتری خود نوشت «ما تا آخرین لحظه از رای خود محافظت می‌کنیم.»


سخنگوی حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه: انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می‌شود

در حلیکه خبرگزاری دولتی آناتولی رجب طیب اردوغان را پیشتاز نتایج انتخابات نشان‌ می‌دهد، رقبای اصلی وی می‌گونید که نتایج اعلام شده نادرست است و بر اساس اطلاعات ناظران آنها، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

بولنت تزجان، سخنگوی حزب چپ‌گرای خلق جمهوری خواه در کنفرانس خبری اعلام کرد که آرای آقای اردوغان کمتر از حد نصاب لازم است و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.


سخنگوی دولت ترکیه: اردوغان پیروز انتخابات است

سخنگوی دولت ترکیه در حساب توئیتری خود از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خبر داد. بکر بوزداغ در حساب توئیتری خود نوشت: «مردم ترکیه اردوغان را به عنوان اولین رئیس جمهور (تحت سیستم سیاسی جدید) انتخاب کردند. مردم ترکیه با انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری گفتند: به پیش!»


ساعت 12:27 بامداد

اعلام پیروزی در انتخابات از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان طی سخنرانی اعلام کرد که بر اساس «نتایج غیر رسمی» از سوی مردم ترکیه به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

آقای اردوغان گفت: «نتایج غیر رسمی انتخابات مشخص شده‌است و بر این اساس من توسط ملت به‌عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدم.»

وی همچنین گفت که ائتلاف جمهور شامل حزب عدالت و توسعه و حزب راست‌گرای حرکت مردم اکثریت را در پارلمان این کشور به دست آورده‌اند.

رجب طیب اردوغان در این سخنرانی گفت:‌«ترکیه با ۹۰ درصد مشارکت در انتخابات به جهان درس دموکراسی می‌دهد.»


شادی هوادارن حزب دموکراتیک خلق‌ها از به دست آوردن حد نصاب پارلمان

حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در حساب توئیتری خود ضمن اعلام کسب حد نصاب لازم برای رود به پارلمان از ناظران خود خواست با وجود خوشحالی از این موضوع، صندوق های رای را ترک نکنند.

  • در وان ترکیه طرفداران حزب کرد دموکراتیک خلق ها به خوشحالی پرداخته و گذارش های از درگیری پراکنده پلیس ترکیه با طرفداران این حزب وجود دارد . ( دولت اردوغان نسبت به کردها و حزب مذکور دارای زاویه شدید می باشد )

پیام‌های تبریک زودهنگام رهبران برخی کشورها به اردوغان

به گفته رسانه‌های دولتی ترکیه، رهبران چند کشور پیام به رجب طیب اردوغان بابت پیروزی در انتخابات تبریک گفتند.

در میان این رهبران از تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، ادی راما، نخست وزیر آلبانی، عمر البشیر، رئیس جمهری سودان، شوکت میر ضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان نام برده شده است.


رهبر حزب «حرکت ملی»: آنهایی که منتظر بحران بودند نا امید شدند

دولت باحچلی، رهبر حزب راست‌گرای «حرکت ملی» که در انتخابات پارلمانی با حزب رجب طیب اردوغان (عدالت و توسعه) ائتلاف کرده بود، انتخابات روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ترکیه را باعث افتخار خواند.

وی همچنین با اعلام پیروز ائتلاف جمهور (مردم) گفت که کسانی که منتظر بحران آفرینی بودند، ناامید شدند.


خبرنگار مطرح ترکیه: محرم اینجه شکست را پذیرفته است

خبرنگار شبکه فاکس ترکیه، در برنامه زنده تلویزیون ویژه انتخابات پیامی را که به گفته او از طریق پیام رسان واتس‌آپ توسط محرم اینجه برای وی فرستاده شده بود خواند.

به گفته اسماعیل کوچوکایا خبرنگار مطرح ترک، آقای اینجه برای وی نوشته است: «این مرد برنده شد». به گفته این خبرنگار اشاره این نامزد انتخابات به رجب طیب اردوغان بوده است.

این در حالی است که حساب توئیتری محرم اینجه، نامزد رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که وی پس از اعلام نتایج رسمی از سوی کمیته عالی انتخابات ترکیه، بیانیه رسمی خود را اعلام خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا