سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
بیوگرافی

بیوگرافی دیوید لینچ (David Lynch)

دیوید کیث لینچ (David Keith Lynch) (زادهٔ ۲۰ ژانویه ۱۹۴۶ در ایالت مونتانا) کارگردان معاصر آمریکایی است.اگرچه فیلم‌های Lynch موفقیت بزرگی در گیشه کسب نکرده‌اند ولی همیشه محبوب منتقدان و فیلم‌دوستان بوده‌اند. در سال ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی که از منتقدان فیلم در سراسر دنیا توسط روزنامهGuardian انجام گرفت، David Lynch به عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زندهٔ دنیا برگزیده شد. فیلم‌های وی پر است از نمادهای سورئالیستی، سکانس‌های رویاگونه و نظایر آن. وی در نقاشی و مجسمه سازی و موسیقی نیز آثاری دارد.

 

 

پدرش دونالد محقق بخش علمی سازمان کشاورزی آمریکا و مادرش معلم زبان انگلیسی بود. او دوران بچگی را در کارولینای شمالی گذراند و همیشه دوست داشت یک هنرمند شود و به همین دلیل به مدرسه هنر کارکوران در واشنگتن رفت و بعد از آن در مدرسه هنرها در بوستن ثبت نام کرد.در سال ۱۹۶۶ لینچ به خاطر پیوستن به آکادمی هنرها در پنسیلوانیا به رفت و یک سال بعد اولین مکانش‌اش را برای فیلمبرداری انتخاب کرد. خانه‌ای کوچک در فیلادلفیا که بعدها به موزه تبدیل شد. در همان وقت او مشغول فیلم برداری فیلم کوتاه Six Men Getting Sick بود که جایزه سالانه آکادمی هنرها را به دست آورد.

 

 

فیلم کوتاه بعدی لینچ الفبا بود و بعد از آن مادربزرگ را ساخت که جایزه ۵ هزار دلاری را از اتحادیه فیلم‌های آمریکایی را به دست آورد.در سال ۱۹۷۱ لینچ به لس آنجلس رفت و اولین پروژه فیلم بلندش به نامEraserhead را شروع کرد اما ساختن این فیلم تا سال ۱۹۷۷ طول کشید. Eraserhead توجه تهیه کننده Mel Brooks را به لینچ جلب کرد و لینچ را برای کارگردانی فیلم The Elephent Man استخدام کرد فیلم بعد از اکران موفقیت بزرگی را کسب کرد و در ۸ رشته در آکادمی اسکار از جمله بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه نامزد شد و جایگاه لینچ را به عنوان کارگردانی با استعداد محکم کرد.

 

 

لینچ ۳ بار نامزد دریافت اسکار برای فیلم‌های The Elephent Man و Blue Velvet و Mulholland Drive شده است و از جشنواره های ونیز و کن هم جوایزی را کسب کرده است. لینچ بعد از ساخت فیلم Blue Velvet و سریال موفق تلویزیونی تویین پیکس شهره خاص و عام شد.در سال ۱۹۹۷ لینچ فیلم بزرگراه گمشده را روی پرده سینما برد. در سال ۲۰۰۵ در فستیوال فیلم کن لینچ اعلام کرد که در حال ساختن اولین پروژه دیجیتالش به نام Inland Empire است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ اکران شد و منتقدان از آن استقبال کردند.لینچ همانند Woody Allen طرفداران زیادی در فرانسه پیدا کرد. Inland Empire و Mulholland Drive وLost Highway توسط تهیه کننده‌های فرانسوی تهیه شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا