سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
دانستنی و اطلاعات عمومیگوناگونمجله هفتگیمطالب جالبمقالات

فر برقی یا گازی؛ یا برق و گازی؟ بهترین فر برای آشپزخانه شما چیست؟

فر برقی یا گازی؛ یا برق و گازی؟ بهترین فر برای آشپزخانه شما چیست؟ قبل از پرداختن به بررسی این موضوع که کدام یک از فرها برای آشپزخانه شما مناسب است، ابتدا قصد داریم نگاهی به تاریخچه ظهور فر بین…

قبل از پرداختن به بررسی این موضوع که کدام یک از فرها برای آشپزخانه شما مناسب است، ابتدا قصد داریم نگاهی به تاریخچه ظهور فر بیندازیم. در سال ۱۴۹۰ اولین فر در فرانسه با استفاده از آجر و کاشی ساخته شد. امروزه در آشپزخانه‌های مدرن، دیگر خبری از گازهای مبله قدیمی نیست. با رایج شدن گازهای رومیزی، فر‌ها نیز به صورت مجزا در کنار وسایل آشپزخانه قرار گرفته‌اند. در ادامه مطالب بیشتری درباره فرها بیان خواهیم کرد، جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

معرفی انواع فرها

فرها از لحاظ نوع نصب در بازار به دو دسته فرهای توکار و مبله تقسیم بندی می‌شوند. اکنون فرهای مبله، جای خود را به فرهای توکار داده اند. زیرا این فرها زیبایی آشپزخانه‌های مدرن را چند برابر می‌کنند. فرهای توکار نیز خود به سه دسته فر گازی برقی، فرهای گازی و برقی تقسیم بندی می‌شوند.

 فرهای توکار گازی و برقی

عملکرد فرهای توکار گازی و برقی به این گونه می‌باشد که در قسمت بالا یعنی همان گریل، المنت برقی قرار دارد و در قسمت پایینی فر، شعله پخش کن گازی تعبیه شده ‌است. هنگام کار با این نوع فرها، می‌توانید از گاز یا برق برای پخت غذا استفاده کنید. برای پختن مرغ می‌توانید با شعله های گازی مرغ را بپزید و برای برشته کردن مرغ از المنت‌های برقی استفاده کنید. لازم به ذکر است شما نمی‌توانید هنگام پخت از دو آپشن برق و گاز به صورت همزمان استفاده کنید.

معایب فر تو کار گازی و برقی

  • هنگام کار با این نوع فر می‌بایست ۱۰ دقیقه قبل از کار فر را روشن کنید، این کار باعث طولانی تر شدن روند پخت غذا می‌شود.
  • پخته نشدن غذا به صورت یکسان یکی دیگر از معایب این نوع فر به شمارمی‌رود.
  • با توجه به برقی و گازی بودن این نوع فر می‌بایست هنگام پخت غذا درون محفظه فر اکسیژن وجود داشته باشد. با توجه به نوع فر و جای‌گذاری آن در یک محفظه بسته، اکسیژن لازم به فضای داخلی نفوذ نمی کند و امکان خاموش شدن دستگاه وجود دارد.

فرهای توکار گازی

این نوع فرها گازی هستند و با تنظیم درجه حرارت به راحتی می‌توانید انواع غذاها، کیک و پیتزاها را بپردازید. فرهای گازی با اتصال به گاز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک کابل برق نیز برای روشن شدن لامپ‌های داخل فر و فندک و فن تعبیه شده ‌است. این نوع گاز نسبت به فرهای برقی بسیار ارزان‌تر هستند.

مزایا و معایب فر تو کار گازی

برخی از مزایای این فر شامل موارد زیر می‌شود:

  • در صورت خاموش شدن، فر به سرعت خنک می‌شود.
  • هزینه تمام شده گاز مصرفی نسبت به برق در کشورمان بسیار پایین‌تر می‌باشد، از این رو فر گازی از لحاظ هزینه مصرفی بسیار ارزان‌تر است.

برخی از معایب این فر عبارتند از:

  • هنگام استفاده از این نوع فرها می‌بایست تمامی نکات ایمنی را رعایت کنیم، زیرا با نشت گاز به داخل گاز و وجود برق داخل آن ممکن است حادثه‌ای نا خوشایند رقم بخورد.
  • فرهای گازی به وسیله شعله پخش کن‌هایی که در پایین فر تعبیه شده‌ا ست، فرآیند پخت را تکمیل می‌کنند. به دلیل وابسته بودن فر گازی به شعله دما در درون فر ثابت نمی‌ماند. در نتیجه پخت به صورت یکسان انجام نمی‌شود.
  • فرهای گازی نمی‌توانند مانند یک فر برقی محیط را خشک کنند و به دلیل کمبود انرژی، داخل محفظه فر امکان خاموش شدن آن بسیار بالا می‌باشد.

فر های توکار برقی

اکثر مورخان فردی به نام  توماس آهرن کانادایی را اولین مخترع فر برقی در سال ۱۸۸۲ می‌دانند.  به دلیل نبود فناوری‌های نوین توزیع برق برای تامین انرژی وسایل برقی استفاده از آن‌ها به صورت امروزی رایج نبوده‌ است. فرآیند پخت غذا در فرهای توکار برقی به وسیله المنت‌های برقی که در این فرها تعبیه شده ‌است، صورت می‌گیرد. امواج تولید شده توسط این المنت ها باعث تولید حرارت و پخت غذا می‌شوند. این نوع فرها دارای برنامه پخت بیشتر نسبت به فرهای گازی هستند.

شما هیچ گونه محدودیتی در پخت غذا هنگام استفاده از فرهای توکار برقی ندارید. کافیست برنامه مد نظر خود را انتخاب و غذا یا کیک را در طبقه مورد نظر تعیین شده قرار دهید. یکی دیگر از المان‌های مهم فرهای برقی توکار توجه به لیبل سطح مصرف انرژی می‌باشد برخی از مشتری‌ها این باور هستند که هزینه برق مصرفی در این فر بسیار بالا است و مقرون به صرفه نمی‌باشد.

مزایای فر توکار برقی

  • تمیز کردن خودکار هنگام بالا بودن درجه حرارت
  • ثابت بودن میزان درجه حرارت هنگام پخت غذا
  • عدم نیاز به لوله کشی گاز

معایب

  • هر شش ماه یک‌بار درصورت مصرف بالا از این نوع فر نیاز به تعویض المنت دارد.

فر توکار برقی بهتر است یا گازی؟

در ادامه قصد داریم به بررسی چندین نکته بپردازیم تا مشتری بتواند انتخابی درست مابین فرهای توکار برقی و گازی داشته باشد. یکی از شاخصه‌های برتری فرهای برقی نسبت به فرهای تو کار گازی، تمیز کردن فر برقی نسبت به فر گازی آسان‌تر می باشد. در فرهای برقی نیاز به لوله کشی گاز نداریم. لوله کشی گاز به دلیل اینکه می بایست از روی سرامیک انجام شود، باعث می‌شود، جلوه زیبایی نداشته باشد و در چیدمان و نحوه قرار گیری کابینت‌ها نقش مهی دارد.

مشکل خاموش شدن ناگهانی شعله، در فرهای برقی وجود ندارد. درجه حرارت فرهای توکار برقی نسبت به فرهای توکار گازی بسیار بالاتر است. فرهای توکار برقی هنگامی که درجه حرارت بالایی دارند به صورت خودکار قابلیت تمیز کنندگی خودکار پیدا می‌کنند. فرهای برقی توکار گزینه  مناسبی برای پخت انواع کیک و نان و شیرینی محسوب می‌شوند. کنترل درجه حرارت در فرهای برقی نسبت به فرهای گازی بسیار دقیق می‌باشد و این امر باعث می‌شود درجه حرارت در فرهای برقی ثابت باشد و پخت یکسان داشته باشیم.

شما میتوانید همچنین ادامه این متن را با ورود به لینک پایین مطالعه بفرمایید

منبع : http://akhavanjam.com/electric-or-gas-oven/

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطلب مفیدتون
    برای خرید فر هایی توکار شما کدام برند رو پیشنهاد می کنید ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا