سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
پیشخوان افغانستان

“اگر طالبان آتش‌بس نکنند عملیات در برابر آنان ادامه خواهند یافت”

وزیر خارجۀ امریکا نیز از این تصمیم حکومت افغانستان استقبال می‌کند و می‌گوید که واشنگتن در کار سهل ساختن گفت وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان کار می‌کند.

attack tt

در اوج نبردها، حکومت افغانستان در آستانه فرا رسیدن عید قربان برای دومین بار با طالبان آتش‌بس اعلام کرد – آتش بسی‌که این بار مشروط به اعلام آتش‌بس نیز رعایت آن از سوی طالبان است.

هرچند رییس جمهور، مدت این آتش‌بس را سه ماه اعلام کرد، اما تاکید ورزید تا هر زمانی که طالبان به این آتش‌بس متعهد بمانند، این آتش‌بس از سوی حکومت ادامه خواهد یافت.

اما، اگر طالبان به گونۀ رسمی آتش‌بس را با حکومت افغانستان اعلام نکنند، واکنش حکومت چی خواهد بود؟

هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس جمهور در این باره گفت: «دستور داده شده است به عملیات‌ها و در همین امروز و شب گذشته در چهار و یا پنج ولایت عملیات‌ها ادامه داشته است.»

به گفتۀ آقای چخانسوری، در صورت پذیرفته شدن آتش‌بس از سوی طالبان، قرار است که حکومت یک مرکز هماهنگی ۲۴ ساعته را برای نظارت از چگونگی عملی شدن آتش‌بس ایجاد نماید و کمیسیونی به رهبری معاون دوم رییس جمهور در بارۀ آتش بس کارش را آغاز کند.

حکومت در عید ماه رمضان نیز در برابر طالبان آتش‌بس اعلام کرده بود. در مدت سه روز آتش‌بسی که طالبان به آن پاسخ مثبت داده بودند، در هیچ بخشی کشور درگیری‌یی رخ نداد و شهروندان در فضای امنیت عید را تجلیل کردند.

اکنون نیز هرچند شماری از شهروندان از اعلام آتش‌بس حکومت خرسند استند، اما نگرانی‌‍هایی هم دارند – این‌که نشود طالبان با استفاده از این فرصت به بزرگ شهرها وارد شوند و برای حمله‌های گسترده زمینه سازی کنند.

انوارالحق احدی، رهبر جبهۀ ملی نوین افغانستان می‌گوید: «آتش‌بس و صلح یکی از خواست های دیرینه مردم افغانستان است و خواست مردم این است که این آتش بس دوامدار باشد تا مردم در یک صلح و آرامی زنده‌گی کند.»

با این همه، حکومت افغانستان از طالبان می‌خواهد که فهرست زندانیان شان را برای رهایی از زندان به حکومت بفرستند.

این در حالی است که حکومت امروز ۴۴۴ زندانی را آزاد ساخت. حکومت می‌گوید که در میان این زندانیان، اعضای گروه طالبان نیست و آنان بر بنیاد دستور رییس‌جمهور به مناسبت عید آزاد شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا