سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
گزارش

چرایی پیدایش اتحادیه اروپا، دلیل لزوم وجود اتحادیه، سنجش آینده این اتحادیه

مقدمه

به گزارش نسیم ورد ، یکی از مهم‌ترین اتحادیه‌هایی که در سطح دنیا وجود دارد، بدون شک اتحادیه اروپا است که در حال حاضر شامل تعداد زیادی از کشور‌های اروپایی می‌باشد. در این مقاله بحث‌هایی را در مورد این اتحادیه ارائه کرده‌ایم.

Capture

اتحادیه اروپا

زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید. برخی از سازمان‌ها به دنبال ایجاد اتحاد در میان کشور‌های اروپایی بودند تا جنگ و خونریزی میان این کشور‌ها از بین برود. در طی جنگ جهانی دوم کشور‌های اروپایی خسارات زیادی دیدند و تجربه‌ای که از این جنگ بدست آوردند، بدین شکل بود که تنها با ایجاد اتحاد و دوستی بین کشور‌های اروپایی است که کشور‌ها در اروپا می‌توانند روند پیشرفت و توسعه خود را دنبال کنند. سازمانی با نام “زغال سنگ و فولاد اروپا” آغازی برای اتحاد میان کشور‌های اروپایی در زمینه اقتصادی و سیاسی بود که با هدف حفظ صلح در میان کشور‌های عضو به وجود آمد. کشور‌های تشکیل دهنده این اتحاد شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ و هلند بودند. بعد از آن اعتراضات علیه رژیم کمونیستی شوروی افزایش یافته بود. معاهده‌ای در رم ایتالیا با نام “اتحادیه اقتصادی اروپایی” بسته شد که کشور‌های دانمارک و ایرلند نیز به آن پیوستند.

در همین دوران بود که انگلستان سه بار تلاش کرد به این اتحادیه بپیوندد اما موفق نشد چرا که ژنرال دوگول رئیس جمهور فرانسه با وتو کردن، اجازه پیوستن انگلستان به این اتحادیه را نمی‌داد. در سال 1973 ژنرال دوگول استعفا کرد و در آن زمان بود که انگلستان توانست به این اتحادیه ملحق شود. بعد از این دوران و در اوایل دهه 80 میلادی کشور‌های دیگری مانند یونان، اسپانیا و پرتغال نیز به این اتحادیه پیوستند. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کشور‌های اروپایی به دنبال ایجاد شرایطی رفتند که همگرایی را در اولویت سیاست‌های خارجی خود قرار دهند.

سرانجام در تاریخ 1991 و با امضای قرارداد ماستریخت، اتحادیه اروپا تشکیل شد . امروزه این اتحادیه شامل 28 کشورشامل آلمان، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلوواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، بلغارستان، بریتانیا، جمهوری پرتغال، جمهوری چک، دانمارک، رومانی، سوئد، فرانسه، فنلاند، قبرس، کرواسی، لاتویا، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، هلند و یونان است . انگلستان اخیرا بعد از یک همه‌پرسی از اتحادیه اروپا خارج شده است.

دلیل لزوم وجود اتحادیه اروپا

زمانی که به صورت دقیق‌تر به این اتحادیه نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که در حال حاضر این اتحادیه تنها به صورت یک گردهمایی و پیمان منطقه‌ای مانند آ س ان ، نفتا و …. نیست . این اتحادیه دارای یک همگرایی منطقه‌ای است در این مورد اتحادیه اروپا را می‌توان منحصر به فرد دانست . در این اتحادیه ضمن این که کشور‌ها به هم نزدیک می‌شوند و با هم همکاری نزدیکی دارند اما همواره استقلال سیاسی خود را حفظ کرده‌اند. حتی در قانون اساسی این اتحادیه نیز استقلال سیاسی اعضا به رسمیت شناخته شده است. اتحادیه اروپا تنها یک اتحادیه اقتصادی و یا بازار مشترک نیست این اتحادیه کشور‌های اروپایی را به نوعی یکپارچگی اقتصادی، سیاسی و استراتژیک هدایت می‌کند. این روند می‌تواند اروپا را به گونه یک موجودیت و یا هویت ژئوپلیتیک جداگانه و متمایز نسبت به ایالات متحده آمریکا در بیاورد. بدیهی است که این اتحادیه افزون بر تصمیم در زمینه اتحاد پولی، در راه اتحاد نظامی و دفاعی نیز مصمم بوده است. یکپارچکی نظامی اروپا را می‌توان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های وجود این اتحادیه دانست. در حال حاضر سایستمداران اتحادیه اروپا به دنبال یکپارچگی هرچه بیشتر نظامی کشور‌های عضو هستند. تا بتوانند در برخورد با مسائل امنیتی کشور‌های عضو به بهترین شکل عمل کنند.

2

آینده اتحادیه اروپا

در آینده رشد و توسعه اتحادیه اروپا می‌تواند به افزایش صلح و دموکراسی کمک کند. جنگ‌هایی که در بین کشور‌های اروپایی به وجود می‌آمد بعد از جنگ جهانی دوم با تاسیس این اتحادیه به پایان رسیده است. کشوری مثل ترکیه نامزد پیوستن به این اتحادیه است و اگر این کشور می‌خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، باید بسایری از سیاست‌های دیکتاتور مآبانه خود را کنار بگذارد برای مثال قضیه کرد‌ها در ترکیه یکی از مسائلی است که قبل از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا باید به آن پرداخته شود. پس در آینده اتحادیه اروپا کشور‌هایی را که قصد پیوستن به اتحادیه اروپا را دارند، مجبور خواهد کرد تا بسیاری از قوانین حقوق بشری را رعایت کند. همانطور که در زمان گذشته وقتی یونان ، اسپانیا و پرتغال به این اتحادیه پیوستند، مجبور شدند دموکراسی را در کشور‌های خود برقرار کنند. در آینده نیز اتحادیه اروپا باعث خواهد شد کشور‌هایی که برای پیوستن به این اتحادیه نامزد هستند، استاندارد‌های تعریف شده این اتحادیه در مورد دموکراسی و حقوق بشر را رعایت کنند. پس این اتحادیه می‌تواند نقش مثبتی در توسعه صلح و دموکراسی در دیگر کشور‌های اروپایی داشته باشد. اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر به دنبال افزایش نفوذ خود در شرق اروپا بوده است و قصد دارد عضویت تعداد دیگری از این کشور‌ها را نیز قبول کند. پیش‌بینی می‌شود که این اقدامات منجر به افزایش ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشور‌ها شود. با توسعه اتحادیه در شرق اروپا پذیرش کشور‌های جدید‌تر ممکن است جنجال‌هایی را برای اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد. البته ورود این کشور‌‌ها می‌تواند نیروی کاری ارزان را برای اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد که می‌تواند در پیشرفت اقتصادی این اتحادیه سهم بسزایی داشته باشد. در مجموع پیش‌بینی‌ها برای آینده اتحادیه اروپا مثبت می‌باشد و کارشناسان اعتقاد دارد این اتحادیه در آینده نه تنها به عنوان یک قدرت اقتصادی باقی خواهد ماند بلکه پتانسیل این را دارد که به یک قدرت نظامی سطح اول در جهان تبدیل شود.

نتیجه‌گیری

فلسفه تشکیل اتحادیه اروپا که به دنبال نزدیکی هرچه بیشتر کشور‌های یک منطقه است در عین حالی که استقلال سیاسی این کشور پا بر جا مانده است، می‌توانند به عنوان الگویی مناسب برای دیگر مناطق جهان باشد. این فلسفه می‌تواند یک نظام چند قطبی در جهان ایجاد کند که در فکر رقابت با یکدیگر نیستند و اهداف خود را با استفاده از همکاری متقابل به دست می‌آورند.

گزارش و مقاله فوق گردآوری شده می باشد لذا هیچ مسئولیتی در مورد محتوا بر عهده گرد آورنده نیست .

منابع: ژئوپلیتیک – آزاد  ، فارس نیوز، ویکیپدیا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا