سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله پزشکی و سلامت

سرطان، انواع سرطان و راه‌حل‌ها و درمان‌های نوین که هنوز بستر همگانی ندارد.

مقدمه

به گزارش نسیم ورد ، یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها که هر ساله تلفات جانی زیادی در سرتاسر جهان به جا می‌گذارد، سرطان است که به طور حتم شما هم به دفعات اسم این بیماری را شنیده‌اید و ممکن است کم و بیش اطلاعاتی نسبت به آن داشته باشید در این مقاله به این بیماری و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم و در پایان چند راه‌حل درمانی جدید که هنوز در بین عموم بیماران عمومی نشده‌اند را ارائه کرده‌ایم.

سرطان چیست؟

ساختمان بدن موجودات زنده از سلول تشکیل شده است. سلول را می‌توان کوچکترین عضو زنده در بدن دانست چرا که در هر سلول یک ساختار ژنتیکی وجود دارد که سرعت رشد، تقسیم و زمان مرگ آن را تعیین می‌کند. به طور طبیعی در بدن سلول‌هیا جدیدی با سلول‌های فرسوده جایگزین می‌شوند و فرآیند رشد و تجدید سلولی با نظم در بدن اتفاق می‌افتد. سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌ها در بخشی از بدن توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که این سلول‌ها قسمتی از بافت بدن را تسخیر، تخریب و یا فاسد کنند. از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های سالم در یک بافت توده‌ای به اسم تومور ایجاد می‌شود. حال اگر این توده سلولی محدود باشد و به دیگر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت نکند تومور خوش خیم محسوب می‌شود اما اگر این تومور گسترده شود و به دیگر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت کند، تومور بدخیم بوده و موجب بیماری سرطان می‌شود. برخی از انواع سرطان دارای خصوصیت متاستاژ می‌باشند، بدین معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن سرایت می‌کند و تومور‌های مشابه را در قسمت‌های دیگر بدن ایجاد می‌کنند.

Capture

انواع سرطان

سرطان انواع مختلفی دارد و ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود به طوری که تا به حال بیش از 100 نوع سرطان شناسایی شده است که می‌تواند این احتمال را به وجود بیاورد، هر قسمتی از بدن انسان مستعد مبتلا شدن به سرطان باشد. در سال 2005 بیش از 13% از کل مرگ و میر‌هایی که در سطح جهان رخ داده است به دلیل سرطان بوده است. مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور‌های کم درآمد بیشتر اتفاق می‌افتد. همانطور که گفته شد سرطان در قسمت‌های مختلفی از بدن ممکن است به وجود بیاید اما از نظر شایع بودن سرطان‌های مختلف با هم تفاوت‌های زیادی دارند.

Capture4

آمار نشان می‌دهد که در سطح جهان 5 نوع سرطان در مردان بیشتر شایع می‌باشد و این 5 مورد عبارتند از :ریه – معده- کبد- کولورکتال و ارفاگوس (مری)  و همچنین 5 نوع سرطان در سطح جهان در زنان شیوع بیشتری دارد این 5 مورد هم شامل سرطان‌های: سینه- ریه- معده- کولورکتال و سرویکس است. همچنین عللل مختلفی برای سرطان‌ها نام برده می‌شود که از مهم‌ترین‌ آن‌ها استعمال دخانیات است که به عقیده کارشناسان یکی از مهم‌ترین علل انواع سرطان در سطح دنیا می‌باشد.

برخی از سرطان‌های شایع و دلایل مهم به وجود آمدن آن‌ها

سرطان ریه: مهم‌ترین علت سرطان ریه استعمال دخانیات است البته دلایل دیگری مانند مواد رادیو اکتیو و معدنی نیز می‌توانند در به وجود امدن این سرطان موثر باشند.

سرطان معده: این نوع سرطان بیشتر در مردان دیده می‌شود پس جنسیت در آن تأثیرگذار می‌باشد همچنین عوامل دیگری مانند تغذیه نا مناسب علل گوارشی و ارثی نیز دیگر عوامل مهم به وجود آمدن این نوع از سرطان است.

سرطان روده: کمبود مصرف سبزیجات و میوه‌ها در مقابل مصرف زیادچربی‌های حیوانی می‌تواند عامل مهمی برای این نوع از سرطان باشد، البته ارث و علل داخلی نیز در ایجاد این سرطان نقش دارند.

سرطان کبد: مصرف دارو‌های حاوی استروئید و همچنین مصرف الکل تاثیر زیادی در ایجاد این نوع از سرطان دارد البته وجود هپاتیت مزمن هم می‌تواند نقش زیادی در این نوع سرطان داشته باشد.

سرطان استخوان: تشعشع و مواد شیمیایی و همچنین عفونت‌ها می‌توانند این سرطان را در بدن ایجاد کنند البته این نوع از سرطان می‌تواند به دلایل مادرزادی نیز به وجود بیاید.

سرطان سینه: این نوع سرطان در زنانی که بعد از 30 سالگی حامله می‌شوند و یا زنانی که هرگز حامله نمی‌شوند شایع‌تر است. عامل دیگری که برای این نوع از سرطان شناخته شده است، اشعه یونیزان می‌باشد.

5

درمان سرطان

همانطور که سرطان علل و انواع مختلفی دارد درمان آن نیز متنوع می‌باشد. رایج‌ترین درمان‌ها عبارتند از

1- جراحی  2- رادیوتراپی    3- شیمی درمانی     4 هورمون درمانی   5- ژن درمانی

بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن پزشکان از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌کنند، در طی سال‌های اخیر علم پزشکی شاهد پیشرفت‌های زیادی در درمان انواع مختلف سرطان بوده است و شاید بتوان ادعا کرد که این بیماری دیگر به اندازه گذشته کشنده نمی‌باشد، اما همانطور که گفته شد هنوز هم یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر‌ها در سطح جهان همین بیماری سرطان است. روش‌های درمانی جدیدی نیز کشف شده‌اند که در آینده می‌توانند، کمک زیادی به بهبود بیماران سرطانی کنند. در ادامه این مقاله تعدادی از روش‌های نوین برای درمان سرطان آورده شده است.

تعدادی از جدید‌ترین روش‌های درمان سرطان

داروی 014BIND-

تعدادی از دانشمندان و پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد اعلام کرده‌‌اند که داروی ضد سرطانی با نام bind-014 تأثیرات امیدوار‌کننده‌ای در درمان تومور‌های متراکم سرطانی داشته است. این دارو را می‌توان اولین نانو داروی برنامه‌ریزی شده در سطح جهان دانست که در دوره‌های آزمایش‌های بالینی انسانی به کار گرفته شده است.

ربات سایبر نایف

سایبر نایف رباتی است که این توانایی را دارد که تومور‌های سرطانی را درمان کند که قبلاً امید کمی به درمان آن‌ها وجود داشت. این ربات به عنوان جایگزینی مناسب برای عمل‌‌های جراحی باز شناخته می‌شود. در حال حاضر مراکز درمانی در آمریکا و اروپا وجود دارند که از این روش نوین استفاده می‌کنند اما متاسفانه این روش هنوز در اکثر کشور‌های دنیا فراگیر نشده است.

درمان اپی ژنتیک

پزشکان و دانشمندانی که در حوزه درمان سرطان فعالیت می‌کنند، همواره به دنبال راهی بودند که تومور‌های سرطانی را با استفاده از روش‌های مختلفی از بین ببرند. اما با استفاده از روش اپی زنتیک پزشکان و دانشمندان به دنبال این موضوع رفته‌اند که راهی پیدا کنند تا سلول‌های سرطانی به حالت اول برگردند. مطالعات اپی ژنتیک توانسته است به نتایجی برسد که می‌تواند در آینده تحول عظیمی در بحث درمان انواع سرطان‌ها به وجود بیاورد.

نتیجه‌گیری

علل وقوع سرطان تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بر می‌گردد. پس می‌توان گفت بهترین پیشگیری برای این بیماری الگوی زندگی خود فرد است. پزشکان اعتقاد دارند با عدم مصرف دخانیات، داشتن تغذیه و انجام فعالیت‌های بدنی می‌توان از به وجود آمدن نزدیک به نیمی از سرطان‌ها جلوگیری کرد.

گزارش و مقاله فوق گردآوری شده می باشد لذا هیچ مسئولیتی در مورد محتوا بر عهده گرد آورنده نیست .

منابه: پزشک، الو دکتر، بیتوته، تبیان، فردا نیوز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا