سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
سینما و تلویزیونگوناگون

مرد آزاد و پیرمرد نابینا به گیشه هجوم آوردند (باکس آفیس هفته)

[ad_1]

فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز و دنباله‌ی «نفس نکش» به ترتیب رتبه‌های اول و دوم جدول باکس آفیس این هفته را از آن خود کرده‌اند.

طی ماه‌های اخیر فیلم‌های اکشن-کمدی و کمدی-رومانتیک عملکرد خوبی در گیشه داشته‌اند و مرد آزاد (Free Guy) به کارگردانی شاون لوی و با بازی رایان رینولدز، تایکا وایتیتی و جو کری نیز در ادامه‌ی این موج با اقبال خوبی از جانب سینمادوستان مواجه شده است. مرد آزاد طی ۳ روز گذشته با نمایش در ۴۱۶۵ سال در آمریکا ۲۸.۴ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو رقم درآمد بین‌المللی آن را ۲۲.۵ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد اثر جدید والت دیزنی در نخستین آخر هفته‌ی اکران‌اش از ۵۰ میلیون دلار گذر کند.

داستان مرد آزاد، در دنیایی واقعی و درون یک بازی ویدیویی رقم می‌خورد. در بازی ویدیویی شهر آزاد، گای (با بازی رایان رینولدز) جوان شاد و دوست‌داشتنی‌ست که زندگی معمولی و سالمی دارد. او صبح‌ها قهوه می‌نوشد، گوینده بانک است و با بهترین خود در شهر قدم می‌زنند. اما یک روز، هنگام عبور از کنار دختر مولوتوف (با بازی جودی کامر)، در نگاه اول عاشق‌اش می‌شود و اینجا سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است و ناگهان گای شروع به بازنویسی برنامه‌‌ی شخصیت خود می‌کند و در بازی به مرد یاغی و سرکشی تبدیل می‌شود.

تا به این ساعت برای فیلم مرد آزاد در IMDb، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۷۷ از ۱۰۰، ۸۲ از ۱۰۰ و ۶۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد با فیلم اکشن-کمدی معمولی مواجه هستیم که احتمالا به‌خاطر جو سرخوشانه‌اش و وضعیت دنیا در ماه‌های اخیر با استقبال خوبی از جانب سینمادوستان در گیشه مواجه شده است.

«نفس نکش ۲» (Don’t Breathe 2) دیگر فیلم تازه‌وارد این هفته است که با فروشی ۱۰.۶ میلیون دلاری توانسته جایگاه دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا را از آن خود کند. این فیلم در برخی کشورهای اروپایی نیز روی پرده رفته از بازارهای بین‌المللی هم طی ۳ روز اخیر ۳.۴ میلیون دلار کسب کرده است.

اتفاقات فیلم نفس نکش ۲ حدود هفت سال پس از فیلم اول رقم می‌خورد و حالا پیرمرد یک دختر جوان یتیم را که از آتش‌سوزی خانه‌شان نجات یافته زیر پر و بال خود گرفته است. آن‌ها زندگی آرامی باهم دارند تا اینکه چند جوان خلافکار دختر را می‌ربایند. حال مرد نابینا باید برای نجات دخترخوانده‌اش به خانه‌ی آدم‌ربایان برود و این سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است. کارگردانی این فیلم را رودو سایگس برعهده دارد. سایگس در فیلم قبلی در نوشتن فیلم‌نامه با فده آلوارز همکاری کرده بود و حالا در نخستین تجربه‌ی کارگردانی‌اش سکان ساخت نسخه‌ی دوم نفس نکش را در دست گرفته است.

فیلم مرد آزاد و نفس نکش 2

در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به‌ترتیب بر اساس ۱۷ و ۳۵ بررسی امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ و ۵۱ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده که نشان می‌دهد از نظر منتقدان نفس نکش ۲ در قیاس با فیلم نخست، اثر ضعیف‌تری است. اوون گلیبرمن منتقد باسابقه‌ی ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «با وجود تمام لحظات ترسناکِ اُپرایی -و غالبا بی‌ثمرِ- نیمه‌ی دوم فیلم، نفس نکش ۲ به اندازه‌ی فیلم نخست جذاب نیست. اگرچه نفس نکش ۲ در مجموع راضی کننده است، اما ردی از نبوغ و نوآوری در آن به چشم نمی‌خورد.»

فیلم «گشت‌و‌گذار در جنگل» (Jungle Cruise) با بازی دواین جانسون و امیلی بلانت در سومین هفته‌ی اکرانش در آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۹ و ۴۲.۳ فروخته تا مجموع درآمد آن پس از ۱۷ روز نمایش به ۱۵۴.۳ میلیون دلار برسد.

فیلم گشت‌و‌گذار در جنگل بر اساس جذابیت‌های پارک‌های دیزنی ساخته شده است. در این فیلم دواین جانسون نقش کاپیتانِ یک قایق به نام فرانک را بازی می‌کند. داستان گشت‌و‌گذار در جنگل از این قرار است که فرانک به همراه لیلی و برادرش مک‌گرگور مأموریت می‌یابند تا یک درخت جادویی را که قدرت‌های شفابخشی دارد، پیدا کنند. اما این کار چندان ساده نیست و در این مسیر آن‌ها می‌بایست با حیوانات وحشی و رقیب آلمانی‌اشان بجنگند.

تا به این ساعت در IMDb، متاکریتیک و راتن‌تومیتوز برای این فیلم به ترتیب امتیاز ۶۷ از ۱۰۰، ۵۰ از ۱۰۰ و ۶۳ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد عموم منتقدان و سینمادوستان نگاه متوسطی به گشت‌و‌گذار در جنگل داشته‌اند. تیم برایتون منتقد Alternate Ending در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «فیلم گشت‌و‌گذار در جنگل از مفاهیم قابل توجه‌ای صحبت نمی‌کند، اما بخش‌های زیادی از نیمه‌ی ابتدایی آن مفرح و سرگرم کننده‌اند.» در یکی دیگر از نقدهای به ثبت رسیده برای گشت‌و‌گذار در جنگل، آل اسکندر از The Patriot Ledger فیلم را این‌گونه ارزیابی کرده است: «مزخرفی که به‌طرز شگفت‌انگیزی زمان کمی از آن هرز رفته است. این فیلم با بازی جانسون و بلانت دقیقا همان چیزی‌ست که تماشاگر انتظار دارد.»

فیلم درام-بیوگرافی «بزرگداشت» (Respect) با عملکردی مطابق انتظارات توانسته ۸.۸ میلیون دلار بفروشد و در رتبه‌ی چهارم باکس آفیس قرار بگیرد. فیلم به کارگردانی لیزل تامی و فیلم‌نامه‌ای از تریسی اسکات ویلسون بر اساس زندگی خواننده‌ی آمریکایی به نام آرتا فرانکلین ساخته شده است و از میان بازیگران آن می‌توان به جنیفر هادسون (نقش اصلی)، فارست ویتاکر، مارلون ویانز، کارن کلارک شرد، آودرا مک دونالد، مارک مارون، تیتوس برگس، سایکون سنگبلو و هیلی کیلگور اشاره کرد.

آریتا فرانکلین به ملکه‌ی روح شهرت داشت و در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری‌اش ۱۸ جایزه‌ی گرمی برد. فرانکلین در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده مبتلا شد و در نهایت، سال ۲۰۱۷ به‌خاطر این بیماری درگذشت. وی به جز عرصه‌ی هنر، در جنبش‌های حقوق مدنی هم فعال بود.

با وجود عملکرد رضایت بخش فیلم جدید یونایتد آرتیستس و یونیورسال پیچکرز در زمینه‌ی فروش، اما منتقدان و سینما دوستان خیلی بزرگداشت را دوست نداشته‌اند. در هر دو پایگاه راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۰۴ و ۳۴ بررسی امتیاز ۶۳ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده است. البته در این بین برخی منتقدان برخورد بزرگداشت با موسیقی را جالب توجه ارزیابی کرده‌اند و به عنوان نمونه جاناتان دبلیو هیکمن در بخشی از یادداشت خود آورده است: «بزرگداشت به موسیقی احترام می‌‌گذارد. هر اجرای تکی، ممتاز و جذاب است و به داستانِ ملودرامِ محکم فیلم روح می‌بخشد.»

جوخه انتحار و فیلم مرد آزاد

فروش «جوخه‌ی انتحار» (The Suicide Squad) در قیاس با هفته‌ی گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته و با فروشی ۷.۷ میلیون دلاری به جایگاه پنجم جدول رضایت داده است جوخه انتحار به‌عنوان دهمین فیلم از دنیای توسعه‌یافته‌ی DC و دنباله‌ای مستقل برای فیلم جوخه‌ی انتحار محصول ۲۰۱۶ از ده روز قبل در آمریکا روی پرده رفته و به طور هم‌زمان از طریق سرویس آنلاین HBO مکس هم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. عموم منتقدان و سینمادوستان فیلم جدید DC را نسبت به نسخه‌ی قبلی اثر بهتری می‌دانند. برای جوخه‌ی انتحار ۲۰۲۱ تا به این ساعت در IMDb، متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۷۶ از ۱۰۰، ۷۴ از ۱۰۰ و ۹۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

رابی کالین، منتقد تلگراف در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «جوخه‌ی انتحار جدید نسبت به نسخه‌ی قبلی از هر نظر فیلم بهتری است. اگر از تماشای جوخه‌ی انتخار ۲۰۱۶ ناراضی هستید، بد نیست بدانید فیلم جدید دارای جهانی رنگارنگ و خیره‌کننده و در عین حال بی‌رحمانه است که از لحاظ احساسی نکات قابل توجه‌ای در آن وجود دارد». خلاصه‌ داستان رسمی جوخه‌ی انتحار به این شرح است: «خلافکارانی از دنیای DC در زندان به گروه ویژه‌ی مخفی می‌پیوندند تا برای انجام مأموریت جدیدشان آماده شوند، اما برای شروعِ کارِ خود باید آزمایش‌های دشواری را پشت سر بگذارند»

فیلم «اولد» یا «پیری» (Old) به کارگردانی ام. نایت شیامالان این هفته با فروشی ۲.۴ میلیون دلاری سه پله تنزل نسبت به هفته‌ی گذشته به مکان ششم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران آمریکا بسنده کرده است. این فیلم تریلر تا به امروز در بازارهای بین‌المللی هم ۳۱.۶ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود پس از ۲۴ روز نمایش را به ۷۴.۵ میلیون دلار برساند. فیلم اولد با بازی الیزا اسکلن، توماسین مک کنزی، آرون پیر و ابی لی بر اساس رمان گرافیکی «قلعه شن» ساخته‌ی پیر اسکار لوی و فردریک پیترز ساخته شده‌ است. در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده: «خانواده‌ای در یک روز گرم تابستانی برای استراحت به ساحل می‌روند، اما خیلی زود متوجه می‌شوند اتفاقات عجیبی در حال وقوع است و در آن ساحل، با گذشت یک ساعت، آن‌ها چند سال پیر می‌شوند!»

تا به این ساعت برای اولد در IMDb، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۶۱ از ۱۰۰، ۵۲ از ۱۰۰ و ۵۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌هد شیامالان بازهم هوادارانش را ناامید کرده است. کیفیت آثار این کارگردان نامزد جایزه‌ی اسکار که بارها با کارگردان‌های بزرگی همچون استیون اسپیلبرگ و آلفرد هیچکاک مقایسه شده، طی سال‌های اخیر افت محسوسی داشته و انتظارات سینمادوستان را برآورده نکرده است. کریستوفر لوید، منتقد The Film Yap در بخشی از نقد خود برای اولد آورده: «با وجود اینکه شیامالان برای خلق صحنه‌های ترسناک تمام تلاش خود را به کار بسته و بعضی دقایق فیلم جالب توجه شده است، اما متأسفانه در بعضی سکانس‌ها با کمدی ناخواسته طرف هستیم و برخی اتفاقات به‌جای اینکه بیننده را بترسانند، او را به خنده وامی‌دارند!»

فیلم «بیوه‌ی سیاه» به‌عنوان بیست‌و‌چهارمین فیلم از دنیای سینمایی مارول با بازی اسکارلت جوهانسون در نقش ناتاشا رومانوف/ بیوه‌ی‌ سیاه، در کنار فلورنس پیو، دیوید هاربر، او.تی. فاگبنلی، اولگا کوریلنکو، ویلیام هرت، ری وینستون و ریچل وایس از ۳۸ روز پیش روی پرده رفت و طی آخر هفته گذشته در آمریکا فقط ۲ میلیون دلار فروخته و به جایگاهی بهتر از مکان هفتم جدول دست نیافته است. داستان این فیلم در حد فاصل اتفاقات دو فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» رقم می‌خورد. به دنبال وقایع «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، ناتاشا رومانوف در پی نافرمانی از توافقنامه‌ی سوکوویا و کمک به استیو راجرز، تنها شده و تحت تعقیب دولت قرار گرفته است و به شهر بوداپست می‌رود و اتفاقات جدیدی انتظار او را می‌کشد. همچنین در قالب چند گذشته‌نمایی (فلاش‌بک) نکات جدیدی درباره‌ی ریشه‌ی روسی او و آموزش‌های نظامی‌اش در پایگاه اتاق سرخ نشان داده می‌شود.

باکس آفیس موجو مجموع فروش بیوه‌ی سیاه در آمریکا و بازارهای بین‌المللی تا به امروز را به ترتیب ۱۷۸.۱ و ۱۸۹.۶ میلیون دلار اعلام کرده است. این فیلم هم‌اکنون علاوه‌ بر نمایش در سالن‌های سینما از طریق سرویس آنلاین دیزنی پلاس هم قابل مشاهده است و اگر چنین نبود، احتمالا فروش بیوه‌ی سیاه در چهار هفته‌ی نخست اکرانش از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور می‌کرد.

در راتن‌تومیتوز، متاکریتیک و IMDb به ترتیب امتیاز ۸۱ از ۱۰۰، ۶۷ از ۱۰۰ و ۶۹ از ۱۰۰ برای ماجراجویی‌های تازه‌ی بیوه‌ی سیاه به ثبت رسیده که نشان می‌دهند با اثر ابرقهرمانی قابل قبولی مواجه هستیم. آن هورنادای منتقد واشنگتن در بخشی از نقد خود برای بیوه‌ی سیاه آورده است: «به خاطر ساخت فیلم اختصاصی بیوه‌ی سیاه خوشحالم؛ زیرا این شخصیت با بازی اسکارلت جوهانسون لیاقت یک فیلم مستقل را دارد. فیلم در کنار نقاط قوتش، از جمله بازی خوب فلورنس پیو، از ضعف‌هایی هم رنج می‌برد.»

«مرداب» (Stillwater) به کارگردانی توماس مک‌کارتی در سومین هفته‌ی نمایش‌اش با کسب ۱.۳ میلیون دلار از گیشه‌ی آمریکا توانسته در مکان هشتم جدول باکس آفیس بایستد. این فیلم جنایی ۱۴۰ دقیقه‌ای داستان شخصیتی به نام بیل را روایت می‌کند که کارمند یک دکل نفتی است و ناگهان متوجه می‌شود که دخترش به جرم قتل در کشور فرانسه در زندان است. وی به فرانسه رفته و بعد از آنکه دخترش می‌گوید مرتکب این قتل نشده، با وجود نداشتن آشنایی با زبان فرانسوی، نظام حقوقی متفاوت فرانسه نسبت به آمریکا و فرهنگ متفاوت دو کشور، تلاش می‌کند تا بی‌گناهی دختر خود را ثابت کند.

برای مرداب در IMDb، راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز ۶۷ از ۱۰۰، ۷۵ از ۱۰۰ و ۶۰ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد اگر از علاقه‌مندان به چنین فیلم‌هایی باشید، احتمالا از تماشای هشتمین ساخته‌ی توماس مک کارتی، کارگردان فیلم برنده‌ی اسکار «اسپات‌لایت»، لذت خواهید برد.

شوالیه سبز و فیلم مرد آزاد

فیلم درام حماسی «شوالیه سبز» (The Green Knight) به کارگردانی دیوید لاوری با نقش‌آفرینی دو پتل، بری کیوگن، رالف اینسون، و آلیسیا ویکاندر در سومین هفته‌ی اکرانش با نمایش در ۱۷۸۴ سالن در آمریکا ۱.۱ میلیون دلار فروخته تا با ۵۵ درصد کاهش فروش نسبت به هفته‌ی گذشته به جایگاه نهم جدول سقوط کند. باکس آفیس موجو مجموع درآمد این فیلم پس از ۱۷ روز نمایش در آمریکا و بازارهای بین‌المللی را ۱۴.۷ و ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرده است.

این فیلم بر اساس کتاب «سر گاوین و شوالیه سبز» ساخته شده که درباره‌ی مردی جوانی‌ست که در قرن چهاردهم باید با موجودی بزرگ روبه‌رو شود. نقش شخصیت سر گاوین پیش از این توسط لیام نیسون در فیلم «اکس‌کالیبور» محصول ۱۹۸۱ ایفا شده بود. در شوالیه سبز، گاوین به‌عنوان برادرزاده‌ی بی‌پروا و سرسخت شاه آرتور به تصویر کشیده است که به دنبال شوالیه سبز، بیگانه‌ای غول‌پیکر با بازی رالف اینسون می‌رود تا او را شکست دهد. در این راه ارواح، غول‌ها، دزدان و مزدوران چالش‌های بسیاری پیش پای گاوین قرار می‌دهند.

فیلم «هرج‌ومرج فضایی ۲» که در هفته‌ی اول اکرانش با عملکردی فراتر از انتظار جایگاه نخست جدول پرفروش‌ترین فیلم‌ها را از آن خود کرده بود و هفته‌ی گذشته هم با عملکری قابل قبول و فروشی ۴.۳ میلیون دلاری در مکان سوم جدول قرار گرفته بود، این هفته با فروشی ۱.۱ میلیون دلاری به رتبه‌ی دهم جدول رضایت داده تا احتمالاً آخری حضور خود در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران را تجربه کند. هرج‌ومرج فضایی ۲ طی ۳۱ روز گذشته در آمریکا ۶۸ میلیون دلار از گیشه کسب کرده و در بازارهای بین‌المللی هم عملکرد خوبی داشته و ۷۶.۸ میلیون دلار فروخته تا رقم کلی درآمد خود را ۱۴۴.۸ به میلیون دلار برساند.

در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده: «پسر یک بازیکن مشهور بسکتبال (لبرون جیمز) ربوده می‌شود و او برای نجات پسرش حاضر است دست به هر کاری بزند. این بازیکن می‌بایست در یک مسابقه‌ی بستکبال تحت هر شرایطی پیروز شود تا پسرش سالم بماند.»

فیلم هرج‌ومرج فضایی ۲ در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز بر اساس ۴۰ و ۱۴۸ بررسی امتیاز ۳۶ از ۱۰۰ و ۳۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که به‌خوبی نشان می‌دهند اثر جدید مالکوم دی. لی به هیچ‌وجه در کسب رضایت منتقدان موفق نبوده است. ریچارد روپر، منتقد شیکاگو سان-تایمز در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده: «من هرگز چیزی شبیه به این [منظور پایان‌بندی فیلم و بازی لبران جیمز است] ندیده بودم و امیدوارم از این پس هم شاهد چنین تجربه‌ای نباشم و آرزو می‌کنم کاش فیلم هرج‌ومرج فضایی ۲ را هرگز ندیده بودم.»

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
مرد آزاد
Free Guy
۱ ۲۸.۴ ۲۸.۴
نفس نکش ۲
Don’t Breathe 2
۲ ۱۰.۶ ۱۰.۶
گشت‌وگذار در جنگل
Jungle Cruise
۳ ۹ ۸۲.۱
بزرگداشت
Respect
۱ ۸.۸ ۸.۸
جوخه انتحار
The Suicide Squad
۲ ۷.۷ ۴۲.۸
اولد / پیری
Old
۴ ۲.۴ ۴۲.۹
بیوه سیاه
Black Widow
۶ ۲ ۱۷۸.۱
مرداب
Stillwater
۳ ۱.۳ ۱۲.۵
شوالیه سبز
The Green Knight
۳ ۱.۱ ۱۴.۷
هرج‌ومرج فضایی ۲
Space Jam: A New Legacy
۵ ۱.۱ ۶۸

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: BoxOfficeMojo

[ad_2] منبع:دیجی کالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا