
مه ۲۰۲۵، یک فروند بوئینگ ۷۸۷ متعلق به شرکت آل نیپون که از توکیو به هیوستون پرواز میکرد، به دلیل تلاش یک مسافر برای باز کردن درب اضطراری، مجبور به فرود اضطراری در سیاتل شد. خوشبختانه، این اقدام توسط خدمه و سایر مسافران متوقف گردید و جان کسی در خطر نیفتاد.
متأسفانه، رفتارهای ناهنجار در میان مسافران در حال افزایش است، و برخی از این رفتارها به تلاش برای باز کردن دربهای اضطراری ختم میشود. با این حال، تقریباً تمام این تلاشها ناموفق مانده است. در حالی که کابین تحت فشار است، تصور باز شدن درب هواپیما در حین پرواز بسیار ترسناک است، زیرا در گذشته، افت فشار در کابین منجر به حوادث فاجعهبار شده است.
هواپیماها در حین پرواز تحت فشار قرار دارند. اگرچه از نظر فنی هیچ قفلی مانع باز شدن دربها نیست، اما فشار کابین به شدت مانع از این عمل میشود. در داخل کابین، هوای فشردهای وجود دارد که نیروی زیادی را به در وارد میکند. تلاش برای باز کردن درب در چنین شرایطی معادل کشیدن چند تن وزن خواهد بود. در واقع، احتمال کنده شدن دسته درب بیشتر از باز شدن آن است.
علاوه بر فشار داخلی، نیروهای آیرودینامیکی نیز مؤثرند. درهای خروجی هواپیماها معمولاً ابتدا به سمت داخل و سپس به سمت بیرون باز میشوند و در حین پرواز با سرعتهای بالا، باز کردن آنها تقریباً غیرممکن است. به بیان دیگر، باز شدن درب در این شرایط با قوانین فیزیک و آیرودینامیک همخوانی ندارد.
در مراحل برخاست، صعود و فرود، سرعت هواپیما کمتر است و در این شرایط ممکن است دربهای خروج اضطراری باز شوند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۳، یک مسافر هواپیمای ایرباس A321 موفق شد درب اضطراری را در حین فرود باز کند و این حادثه به بروز علائم خفیف در برخی مسافران منجر شد.
این تصور که تنها برخی هواپیماها به درهای بدون منفذ مجهز هستند، نادرست است. تمامی هواپیماهای مسافربری دارای کابین تحت فشار از نوعی درب بدون منفذ بهره میبرند. طراحی این درها به گونهای است که تنها در صورتی قابل باز شدن هستند که فشار هوا در هر دو طرف برابر باشد.
در بسیاری از هواپیماهای قدیمی، درهای خروجی به سمت داخل و سپس به بیرون باز میشوند. در مقابل، هواپیماهای جدیدتر از مکانیزمهای متفاوتی استفاده میکنند که امنیت بیشتری را فراهم میآورد. درها به گونهای طراحی شدهاند که در ارتفاع کم، امکان باز شدن آنها وجود دارد، اما در پروازهای معمولی با سرعت و ارتفاع بالا، این امکان وجود ندارد.
تلاش یک مسافر برای باز کردن درب هواپیما در حین پرواز معمولاً شرایط ترسناک و خطرناکی را ایجاد میکند، اما خوشبختانه، طراحیهای امروزی به گونهای است که چنین سناریویی عملاً غیرممکن است و نشاندهندهی ایمنی بالا در صنعت هواپیمایی مدرن است.
در واقع، قوانین فیزیک و طراحیهای مهندسی از بروز چنین حوادثی جلوگیری میکنند و عواقب تلاش برای باز کردن درب در حین پرواز تنها میتواند به عواقب قانونی و امنیتی برای آن مسافر منجر شود.