سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سریال و تلویزیون

نقد و بررسی سریال The Little Drummer Girl

پس از موفقیت سریال مدیر شب (The Night Manager)، کمپانی تهیه کننده آن سریال به رهبری پسران جان لوکاره (John le Carre) تصمیم به ساخت مینی سریالی جدید از روی یکی از رمان های جاسوسی مهیج پدرشان گرفته اند. The Little Drummer Girl براساس رمانی به همین نام نوشته لوکاره در سال ۱۹۸۳، یک پکیج معتبر پرزرق و برق و با هنرنمایی بازیگران بین المللی به رهبری مایکل شنون (Michael Shannon)، فلورنس پیو (Florence Pugh) و الکساندر اسکارشگرد (Alexander Skarsgard) است. کارگردان کره ای پارک چان ووک (Park Chan-wook کارگردان فیلم اولدبوی (Oldboy)) اولین کار تلویزیونی خودش به عنوان کارگردان را تجربه می کند.

MV5BZDJiMzRmMjAtMjI2YS00MWRlLTllMWMtNTFhZmZkYWNmNmRmXkEyXkFqcGdeQXVyMTExNDQ2MTI@._V1_SY1000_CR0014991000_AL_-780x405

با پخش ۲ قسمت از این سریال ۶ قسمتی برای منتقدین، مشخص شد که The Little Drummer Girl از کمبود جذابیت مدیر شب رنج می برد. لوکشین های بین المللی عالی بوده و جلوه های بصری نیز باشکوه هستند، اما برخی بازیگران نقش اصلی درست انتخاب نشده اند، و همچنین گاهی اوقات به نظر می آید داستان بی جهت کش آمده است. دیالوگ ها نیز گاهی اوقات عجیب به نظر می رسند، شاید به این دلیل که پارک انگلیسی زبان نیست و برخی نکات ظریف درباره زبان انگلیسی را نمی داند.

little-drummer-girl-650x457

سریال در دهه ۷۰ در اروپا و در نقطه اوج عملیات های تروریستی روایت می شود. ستاره بریتانیایی در حال اوج یعنی پیو (بازیگر فیلم های Lady Macbeth و Outlaw King) نقش Charlie Ross یک بازیگر جوان را بازی می کند که در تئاتر لندن زندگی سختی را می گذراند. Charlie خارج از صحنه یک ایده آلیست چپ گراست که با جنبش فلسطینیان نیز همدردی می کند، که او را مورد توجه گروه های انقلابی و ماموران جاسوسی مخفی با انگیزه های مبهم قرار می دهد.

در همین حین در غرب اروپا، یک گروه تروریستی فلسطینی در حال کشتن شهروندان یهودی است. جاسوس اسرائیلی Martin Kurtz (با بازی شنون) این گروه را زیرنظر دارد اما به دنبال هدف مهم تری است، و هدف اصلی او بمبگذار مهمی به نام Michel (با بازی Amir Khoury) است و می خواهد شبکه وسیع او را نابود کند.

وقتی یک خیرخواه مرموز از گروه تئاتر Charlie دعوت می کند برای یک نمایش خیرخواهانه به یونان بروند، این سفر به مهم ترین تست بازیگری او در عمرش تبدیل می شود. یک غریبه به شدت جذاب به نام Becker (با بازی اسکارشگرد) به Charlie پیشنهاد یک تعطیلات باشکوه را می دهد، و او را با حیله به یک قرار شبانه در آکروپولیس می کشاند. فضای باشکوه دو قسمت اول The Little Drummer Girl و مخصوصا سکانس ملاقات این دو یادآور مهارت بالای پارک در خلق جلوه های بصری فوق العاده است.

download-1-650x366

انگیزه های مبهم Becker زمانی آشکار می شود که او Charlie را به Kurtz می سپرد، جایی که Kurtz به او پیشنهاد بزرگترین نقش آفرینی عمرش را به او می دهد: مامور مخفی شدن به عنوان یک طرفدار سیاسی و نفوذ به گروه تروریستی فلسطینی. Charlie ابتدا خشمگین شده و سپس از این نقش خوشش می آید، و برای ایجاد صلح در خاورمیانه این نقش را می پذیرد. اولین ماموریت او بردن یک مرسدس بنز پر از مواد منفجره به شرق اروپاست.

The Little Drummer Girl در ۲ ساعت ابتدایی خودش هیجانات و پیچش های خوبی را ارائه می کند. اما به نسبت سریال مدیر شب بیشتر به رمان اصلی وفادار می ماند، بنابراین فیلمنامه Michael Lesslie و Claire Wilson بخش های مهمی از جنبه های اخلاقی و سیاسی رمان لوکاره را خارج می کند، آن هم بدون اینکه المان های مهیجی که باعث شد سریال مدیر شب با بازی تام هیدلستون (Tom Hiddleston) آن قدر جذاب باشد را به این سریال اضافه کند.

MV5BMTU3NjY5NDI4NF5BMl5BanBnXkFtZTgwNDUwMzM0NjM@._V1_SY1000_CR0014991000_AL_-650x434

پیو، که در فیلم Lady Macbeth خیلی پولادین و خونسرد بود، هرگز در نقش زن ایده آل گرایی که کل زندگی‌اش را به نقش آفرینی پرداخته اصلا قابل باور نیست. اسکارشگرد، که معمولا از جذابیت ظاهری‌اش هم استفاده می شود، در نقش یک شخصیت خیلی خونسرد بیش از حد تقلا می کند. اگر قرار باشد جرقه ای عاشقانه بین این دو زده شود، احتمالا در قسمت های بعد شاهد آن خواهیم بود.

پارک و فیلمبردارش Kim Woo-hyung با استفاده از پراگ به عنوان فضاسازی آلمان و اتریش اروپای دوران جنگ سرد را در قابی هنرمندانه و جذاب به نمایش می گذارند. طراح تولید Maria Djurkovic که قبلا در اقتباس دیگری از لوکاره یعنی Tinker Tailor Soldier Spy کار کرده بود، از فضاهایی مشابه همان فیلم برای نمایش اروپای دهه ۷۰ بهره می برد.

The Little Drummer Girl به عنوان یک پکیج فنی، جلا داده شده و باشکوه است. اما به عنوان تمرینی برای روایت داستانی به صورت سریال، آن جذابیت سریال های عالی جاسوسی اخیر یعنی آمریکایی ها (The Americans)، کشتن ایو (Killing Eve) و البته مدیر شب را ندارد. حالا این سوال به وجود می آید که آیا این سریال در قسمت های آینده می تواند این مشکلات را برطرف کند؟ ما امیدواریم این اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا