سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار رسانه ایرانیاخبار رسانه و تلویزیوناخبار سینمااخبار فرهنگی و هنریاخبار مشاهیراخبار مشاهیر ایرانی

داوود رشیدی درگذشت

داوود رشیدی از دهه 1340 فعالیت در تئاتر را آغاز کرد و از دهه 50 بازی در فیلم‌های سینمایی را آغاز کرد. بازی او در فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران مانند «فرار از تله»، «کندو»، «کمال الملک» و البته حضور در نقش مفتش شش انگشتی در سریال «هزاردستان» هرگز از یادها نمی‌رود.

داوود-رشیدی (2)رشیدی که در سال‌های اخیر به دلیل آلزایمر بیشتر در خانه بود، به گفته دخترش لیلی رشیدی صبح امروز 5 شهریور بر اثر ایست قلبی درگذشت. مراسم تشییع پیکر او روز یکشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

رشیدی که در ژنو تحصیل کرده بود، در دهه 1340 به تهران بازگشت و در اداره تئاتر استخدام شد. او گروه تئاتر «امروز» را تاسیس کرد و بازیگرانی مثل پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی در آن عضو شدند. او از دهه 50 به تلویزیون رفت و مدیر گروه نمایش شد و کار در سینما را نیز از اوایل همین دهه آغاز کرد.

مهم‌ترین فیلم‌های او در دوران پیش از انقلاب «فرار از تله» (جلال مقدم، 1350)، «خروس» (شاپور قریب، 1352)، «کندو» (فریدون گله، 1354) بودند. او بعد از انقلاب در سینما فعال‌تر شد و در فیلم‌هایی مثل «اعدامی»، «جایزه»، «کمال‌الملک»، «خانه عنکبوت»، «گل‌های داوودی»، «تاتوره»، «بی‌بی چلچله»، «راه افتخار»، «تکیه بر باد»، «ملاقات با طوطی» و… بازی کرد.

آخرین حضور او بر پرده سینما در فیلم «اکباتان» بود که در سال 1390 ساخته شد.

داوود رشیدی در تلویزیون هم آثار مهمی بازی کرد؛ از دهه 1340 بای در تله تئاترهایی بر اساس نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی به عنوان کارگردان و بازیگر را آغاز کرد و اواخر دهه 50 در سریال به یادماندنی «هزاردستان» مقابل دوربین رفت. «کوچک جنگلی»، «گرگ‌ها»،‌ «عطر گل یاس»، «امام علی»، «گل پامچال»،‌ «آوای فاخته» و «ولایت عشق» از جمله کارهای او بودند. او در سریال «تنهاترین سردار» مهدی فخیم‌زاده نقش عمروعاص را بازی کرد.

فیلم نت نیوز، ضایعه درگذشت این بایگر قدیمی و معتبر را به خانواده رشیدی و سینمای ایران تسلیت می‌گوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا