سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار سینماسینمای ایران

پایانِ باز فعالیت کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی

image_13960515604_765490001

با پایان یافتن مهلت اعلام شده از سوی وزیر ارشاد برای تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی و در حالی که رسانه‌ها و سینماگران منتظر ارائه گزارش رسمی از سوی سازمان سینمایی بودند، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اعلام پایان کار کمیته بازبینی، مصاحبه دو هفته پیش خود را گزارش کار این کمیته توصیف کرد. ابراهیم داروغه‌زاده در آن مصاحبه درباره برخی از فیلم‌های توقیفی اظهار نظر کرده بود. اما همچنان تکلیف برخی از فیلم‌ها روشن نشده است.

داروغه‌زاده امروز به خبرگزاری ایلنا گفته است: « بعد از نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی و تاکید محمدمهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی)، کمیته‌ای با حضور نماینده‌ای از طرف خانه سینما، یکی از کار‌شناسان سینما و من به عنوان ۳ عضو ثابت تشکیل شد. در صورت لزوم و در مواردی از کارگردان یا تهیه‌کننده نیز برای گفتگو دعوت می‌شود.»

این نخستین بار است که به ترکیب کمیته بازبینی اشاره می‌شود،‌ هرچند که هویت نماینده خانه سینما و «کارشناس سینما» مشخص نیست.

داروغه‌زاده در ادامه توضیح داده است: «همانطور که پیش از این اعلام شده بود در جلسات این کمیته حدود ۱۲ فیلم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فیلم‌هایی همچون خانه پدری، آشغال‌های دوست داشتنی، عصبانی‌ نیستم، نازنین بهاره تینا، خانه دختر، پارادیس، صد سال به این سال‌ها و چند فیلم دیگر مورد بررسی قرار گرفتند.»

او در ادامه به نظر می‌رسد به انتقادهای یکی دو روز اخیر درباره پایان زمان اعلام شده از سوی وزیر ارشاد اشاره کرده است: «وظیفه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان سینمایی و به طبع به کمیته محول شده بود حتی زود‌تر از زمان مقرر انجام شده و جمع بندی نظرات در مصاحبه رسانه‌ای دو هفته قبل به سمع و نظر اهالی سینما رسیده است و از این هفته شورای پروانه نمایش بازبینی مجدد فیلم‌های مذکور را در دستور کار خود قرار خواهد داد.»

نکته جالب آن است که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مصاحبه روز 27 تیر خود با ایسنا را جمع بندی نظرات کمیته بازبینی خوانده است. مرور دوباره آن گفت‌وگو نشان می‌دهد که داروغه‌زاده بیشتر نظر شخصی خود درباره فیلم‌ها و رویه ممیزی جدید را توضیح داده بود. بر اساس گفته‌های او، فیلم «ارادتمند نازنین،‌ بهاره، تینا» رد شده و امکان نمایش ندارد، فیلم «خانه پدری» باید با رده بندی سنی اکران شود و «آشغال‌های دوست داشتنی» با تغییرات جدی در داستان و حذف قسمت‌های مربوط سال 88 می‌تواند اکران شود.

نکته دیگر آن که شورای پروانه نمایش باید درباره فیلم‌ها تصمیم بگیرد و به نظر می‌رسد بر اساس اخبار روزهای اخیر، فیلم‌های «خانه دختر» و «صد سال به این سال‌ها» هم می‌توانند اکران شوند. هرچند که سکانس مهمی از فیلم «خانه دختر» هم تغییر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا