سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله خانوادهمجله روانشناسی و اجتماعیمجله زنان

پنج چیزی که هیچوقت نباید درباره بدن یک زن به آن ها گفت!

اختصاصی نسیم ورد ؛

داشتن نظری مثبت درباره بدن، به میزان اعتماد به نفس شخص که از قضاوت کردن هم به دور است،بستگی دارد. این جنبش درحال حاضر با بازتاب گسترده ای در شبکه های مجازی همراه است.

اما متاسفانه، بعضی ها هنوز نمیدانند که از چه کلماتی برای توصیف ظاهر یک زن ،چه به صورت رو در رو و چه در صفحه های مجازی استفاده کنند. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که بدن زن ها نباید مورد بحث عمومی قرار بگیرد.

سایت اینسایدر (INSIDER) اخیرا با دو نفر صحبت هایی کرده است، Renee Engeln، یک پروفوسور روانشناسی در دانشگاه Northwest و همچنین نویسنده کتاب “بیماری زیبایی: چطور یک وسواس فرهنگی درباره ظاهر زنان میتواند به آنان اسیب برساند” و Michelle Elman، یک مربی اعتماد به نفس درباره بدن.

Elman و Engeln باور دارند که، چیز هایی هستند که از گفتن آن ها درباره بدن زنان، باید پرهیز کرد، که اینجا به برخی از این مثال ها میپردازیم.

هیچوقت درباره وزن آن ها، نظری ندهید!

اول از همه اگر یکی از همکاران یا دوستان شما، وزن اضافه کرده یا از دست داده در این حالت شما نمیدانید که چرا این کار را کرده! طبق گفته Engeln: شما نمیدانید که آیا او مریض بوده یا مشکلاتی در خوردن غذاهایش دارد یا نمیدانید که شاید این بخاطر استرس های زیادی است که او در زندگی دارد.

او همچنین گفت، تعریف کردن از یک نفر که وزن خود را کم کرده است میتواند به آن ها نیز اسیب برساند، زیرا آن ها گمان میکنند که قبل از اینکه وزن خود را کم کنند، به اندازه کافی خوب یا جذاب نبوده اند.

در کل حرف Engeln این بود که نظر دادن درباره وزن یک نفر، خیلی مفید نیست!

او همچنین اضافه کرد: خیلی چیز ها برای صحبت کردن وجود دارد که به آن ها نمی پردازیم، من فکر میکنم که حرف زدن و نظر دادن درباره وضع ظاهری زنان تبدیل به یک عادت شده است، خیلی از زنان از وضع ظاهری خود با خبر هستند، پس نیازی به تعریف و طرز فکر ما ندارند.

درباره ویژگی های خاص چهره یا بدن آن ها چیزی نگویید

شما هیچوقت نمی دانید که یک نفر درباره یک قسمت از بدنش چه حسی دارد، بنابراین توجه کردن خیلی زیاد به آن بخش میتواند باعث اذیت شدن فرد شود.

Engeln در این باره میگوید: میدانم که چرا یکم وسوسه انگیز است…! ماها وقتی یک علامت یا هرچیزی که به هر نحوی به نظرمان خاص است را در بدن یا چهره یک نفر مشاهده کنیم، دوست داریم درباره ی آن نظر بدهیم اگرچه نمیدانیم که خود آن شخص چه حسی نسبت به این ویژگی دارد یا اینکه چه داستان های پشت آن نهفته شده است.

هیچوقت نپرسید که آیا یک زن حامله است یا خیر!

اگر یک زن بخواهد درباره حاملگی اش با شما حرفی بزند، خودش اقدام میکند، در غیر این صورت وضعیت حامله گی آن هیچ ربطی به ما ندارد!

طبقه گفته ی Engeln با پرسیدن وضعیت یک زن مخصوصا درباره حاملگی آن ها، ممکن است آن ها را در وضعیتی قرار بدهیم که آمادگی لازم برای آن را ندارند یا ممکن است نخواهند درباره ی آن حرفی بزنند. بعلاوه اگه شما نظرتان بر حسب ظاهر بگوید، میتواند بسیار توهین آمیز باشد!
Elman باور دارد که نظر دادن درباره بدن یک زن، خیلی دیدگاه مثبتی به آن ها منتقل نمیکند:

شماها موقع نظر دادن درباره بدن یک نفر، به ندرت وضعیت واقعی او را میدانید. بنابراین اینجور نظر دادن ها میتواند باعث خجالت زدگی آن ها درباره بدن یا سلامتشان بشود.

.

هرگز بر اساس ظاهر فرد، نپرسید که آیا گرفتار به بیماری یا خستگی شده اند! 

سوال کردن درباره احساسات یک فرد نسبت به وضع ظاهری آن ها میتواند به نوعی تلقینی باشد و انجام دادن آن نتایج قضاوت مندانه ای دربر خواهد داشت. اکثرا، خانم هایی که از لوازم آرایشی استفاده ای نمیکنند، مورد پرسیده شدن اینگونه سوال ها قرار میگیرند.

Engeln میگوید: امیدوارم روزی مردم بگویند؛ لوازم آرایشی هیچ ضرورتی برای خانم ها ندارند و استفاده از آن ها انتخاب اختیاری آنان میباشد، اما زمانی که مردم در اولین برخوردشان با یک زن بدون آرایش بپرسند، ایا خسته ای؟! یا آیا بیماری گرفته ای یا اینکه ایا مشکلی برایت بوجود آمده است… خیلی نمیتوان استفاده از لوازم آرایشی را یک انتخاب اختیاری داسنت!

او همچنین اضافه کرد: هیچ دلیلی ندارد که از یک زن بپرسید چرا آرایش دارد یا چرا آرایش ندارد! چیز های بیشتری برای صحبت کردن درباره آن ها وجود دارد!

در تعریف کردن از ظاهر یک زن، مراقب باشید!

خیلی از زن ها حس خوبی نسبت به اینکه یک نفر وضع ظاهری آن ها را مورد بر رسی قرار دهد،مخصوصا در سر کار، ندارند.

وقتی شما میگویید: امروز خیلی جذاب شدی! میتواند باعث اذیت شدن فرد شود. وقتی که شما درباره ظاهر آن ها نظری میدهید، حتی اگر تعریف هم باشد، باعث القا شدن حس فرهنگی میشوید که آنها همیشه باید تمرکز زیادی نسبت به وضع ظاهری خود داشته باشند. بنابراین حتی تعریف کردن از ظاهر یک زن هم میتواند عواقب منفی هم داشته باشد.

زمانی که شما از یک نفر به دلیل لباس پوشیدن خب، موهای مرتب شده یا ارایش کردن، تعریف میکنید، درواقع چیزی که شما با تعریف کردنتان به آنها منتقل میکنید،قدر دانی کردن از صرف وقت و پول زیاد برای ظاهر خوب آن ها است.

البته تعریف کردن از ظاهر زنان میتوان در مواقعی باعث خوشحالی آنها شود:

اگر میخواهید از ظاهر کسی تعریف کنید، باید شرایط را در نظر بگیرید. برای مثال وقتی که آن شخص خوشحال است، یا یک کار بسیار مهم انجام داده یا حتی اگر به تازگی نامزد کرده است، تعریف کردن از ظاهرش میتواند باعث خوشنودی او شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا