ستاره های رقص دنیا در فستیوال باله Miami
یکی از بهترین حس هایی که همیشه در طول فستیوال بین المللی *باله Miami، احساس
میشود، لذت تماشای ستارگان جوان است، [ امسال در نمایش بیست و سوم آن ]، که بزودی
اسطوره های این هنر کلاسیک خواهند شد.
در فستیوال امسال، ( شنبه در تئاتر Fillmore Miami Beach Jackie Gleason Theater؛ یکشنبه در
Miami-Dade County Auditorium )، آقای Brandon Lawrence، رقص زیبایی را با Celine Gittens،
اجرا خواهد کرد:
” رومئو و ژولیت “، طراحی شده توسط Kenneth MacMillan، موسیقی از Sergei Prokofiev,
آهنگ ” Aurora’s Wedding “، از ” Sleeping Beauty “، با طراحی رقص توسط Sir Peter Wright، میباشد.”
هر دوی این رقصنده ها با کمپانی Birmingham Royal Ballet ( یکی از کمپانی های باله در انگلستان )
در ارتباط هستند. این کمپانی در کنار کمپانی The Royal Ballet و English National Ballet یکی از
سه کمپانی برتر رقص باله در بریتانیای کبیر هست.
Lawrence، گفت:
” رومئو و ژولیت یکی از آن نقش هایی هست، که هر رقصنده باله ای میخواد اونو اجرا کنه. من
همین تازگیا با Cline, این رقص و کردم و تجربه باورنکردنی ای بود. مثل یک گردش طولانیه،
نه تنها از لحاظ فنی، بلکه از لحاظ احساسی هم همینطوره. اثر MacMillan، حقیقتا برجسته و
نمونه اس و رقصیدن باهاش برای IBFM، لذت بخشه، ولواینکه، فقط یک رقصه دو نفره تو لژ هستش.
آهنگ ’Aurora’s Wedding’ از ” Sleeping Beauty “، در ضمن یکی از حیرت انگیزترین کارهای کلاسیک است،
که زیبائی و ظرافت از آن میتراود.”
ما گفتیم فیزیک او برای رقص مدرن مناسب است و او گفت:
” واقعا بله، من از رقصیدن هر دو سبک لذت میبرم. کلاسیک و مدرن. شخصا باور دارم یک رقصنده باید
بغایت همه فن حریف باشه. همیشه یکسری رقص های باله کلاسیک مثل ‘Swan Lake’، هستش، که خیلی
مورد علاقه بیننده هاس. ولی اینکه بخشی از آینده رقص باشی و حرکات و ایده های جدیدی خلق کنی،
هم مهمه.”
یک زوج رقصنده اصلی دیگر که به فستیوال Miami، می آیند، از کمپانی باله ای از آن سر دنیا هستند، آنها از
کمپانی Ballet Manila، در فیلیپین می آیند.
Katherine Barkman، [( بالرین امریکایی و در حال حاضر رقصنده اصلی کمپانی مانیلا )، که مدال نقره
را در Jackson، برد] و Joseph Phillips به عنوان نمایندگان این کمپانی به فستیوال دعوت شده اند.
آنها رقص دو نفره ای را از “Don Quijote”، “Le Corsaire” و “The Distance Between” را با طراحی
Simon Hoy، اجرا خواهند کرد.
Lisa Macuja Elizalde، کمپانی Ballet Manila، را در سال 1995 فقط با 12 عضو تاسیس کرد.
Elizalde، گفت:
” وقتی همه اون مسئولیت ها رو دیدم، مجبور بودم، چون رقصنده اصلی هم بودم، تصمیم گرفتم
از کارگردان و طراح رقص فیلیپینی Eric V. Cruz، دعوت کنم تا کارگردان هنری و یکی از موسسین
ما باشه. Cruz، هم این مقام رو تا سال 2003 که بازنشته بشه، در دست داشت و بعد اون من به عنوان
کارگردان و مدیر عامل باله کار کردم و کمپانی جوری رشد کرد که تو خوابمم نمیدیدم.”
این رقصنده ها همچنین توسط Osias Barroso، تعلیم داده میشوند و برای طراحی رقص باله، با اساتید
موسسه Vaganova، واقع در سنت پیترزبورگ روسیه ملاقات میکنند.
Elizalde، گفت:
” گرچه کمپانی Ballet Manila، خیلی جاها بخاطر رقص های کلایسک باله اش شناخته شده هستش،
ولی باید با افزودن، رقص های مدرن فیلیپینی به مجموعمون رشد کنیم. هرفصل در طول جشن ها،
ما توسط طراحای فیلیپینی، کارایی رو اضافه میکنیم، که شامل حرکات و جنبه های دیگری از رقص های
محلی و بومی هستش. البته ما 400 سال مستعمره اسپانیا بودیم و نمیتونیم از اشاره به این میراث تاریخی
خودداری کنیم. بخصوص رقص های قبل از قرن 20.”
اگه به این فستیوال برید:
1.فستیوال بین المللی باله میامی
2.برنامه IV: Etoiles Classical Grand Gala, هشت، شب. شنبه در تئاتر Fillmore Miami Beach Jackie Gleason،
خیابان 1700،Washington
3. برنامه V: جشن اختتامیه ستارگان روز یکشنبه ساعت 5، بعد ازظهر، واقع در Miami-Dade County Auditorium, 2901 W Flagler St.
*باله= نوعی رقص صحنهای است. حرکات باله نیاز به حد بالایی از ورزیدگی بدن رقصنده دارد. با وجود اصالت این هنر
در فرهنگ ملل مختلف، ریشه باله را شاید بتوان در ایتالیای دوره رنسانس یافت.
اما در فرانسه و روسیه بود که باله فرم و شکل امروزی را به خود گرفت. واژگان و نام حرکتها
در رقص باله به زبان فرانسه است.
رقص باله به 4 نوع تقسیم میشود: 1. باله رومانتیک 2. باله کلاسیک 3. باله نئوکلاسیک 4. باله مدرن ( معاصر )
از مراکز مشهوری که به نمایش آثار باله در تاریخ اختصاص داشتهاست میتوان باله بولشوی
(تالار بولشوی ) و باله مارینسکی در روسیه، باله ملی پاریس و باله ملی انگلستان را نام برد.
امروزه بسیاری از کشورها دستکم یک سازمان ملی باله برای به نمایش درآوردن برترین استعدادهای
خویش دارند. از ایزادورا دانکن، بالرین فرانسوی – آمریکایی به عنوان مادر رقص مدرن یاد میشود.
سرکیس جانبازیان را (که تحصیلکردهلنینگراد بود) را بهعنوان پدر باله ایران یاد میکنند.