سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سریال و تلویزیون

نقد و بررسی سریال The Chilling Adventures of Sabrina: سریال ترسناک جدید نتفلیکس

سریال جدید The Chilling Adventures of Sabrina محصول نتفلیکس (Netflix) اقتباس شده توسطRoberto Aguirre-Sacasa از روی کامیک بوکی به همین نام، داستان به روز شده‌ی Sabrina the Teenage Witch است که هنوز هم برخی از آن تم های اصلی کامیک های Archie را در خود دارد. فقط اینکه این بار داستان به شکلی تاریک، بامزه و جالب درآمده که کاملا مناسب فصل پاییز و تعطیلات هالووین است.

در The Chilling Adventures of Sabrina کرنان شیپکا (Kiernan Shipka) نقش جادوگر نوجوان و یتیم یعنی Sabrina Spellman را بازی می کند، که در کنار عمه های شگفت انگیزش Hilda (با بازی لوسی دیویس (Lucy Davis)) و Zelda (با بازی میراندا اتو (Miranda Otto)) و همچنین پسرعمه اش Ambrose (با بازی چنس پردومو (Chance Perdomo)) زندگی می کند که در حبس خانگی به سر می برد. سریال درست قبل از تولد ۱۶ سالگی Sabrina آغاز می شود، که نه تنها تحت تاثیر یک جشن سنتی، بلکه تحت تاثیر یک سنت قدیمی است: غسل تعمیدی زیر نور ماه خونین جایی که Sabrina روح خودش را به ارباب تاریکی تقدیم می کند. اما Sabrina اصلا از این کار مطمئن نیست. او فقط نیمه جادوگر است (از طرف پدری)، و کل عمرش در خانه با جادوگرها زندگی کرده و با انسان ها به مدرسه رفته است. در مدرسه Baxter High او دو دوست صمیمی (Roz با بازی Jaz Sinclair و Susie با بازی Lachlan Watson) و دوست پسری به نام Harvey (با بازی Ross Lynch) دارد. پس چه عجله ای برای پیوستن به ارباب تاریکی وجود دارد؟

chilling-adventures-of-sabrina-image-11-650x434

اما با این حال Sabrina مجبور به عجله می شود، مخصوصا توسط عمه Zelda و همچنین کشیش اعظم Father Blackwood (با بازی Richard Coyle) که هردوی آن ها مشتاقند Sabrina هرچه زودتر به این محفل بپیوندد. به طرز شوکه کننده ای این داستانی نیست که در طول این فصل بیان می شود، بلکه فقط یکی از پیش بینی های سریال است. این آغاز ماجراجویی Sabrina است، نه پایان آن، جایی که او موفق می شود راهی برای احترام به هردو بخش انسانی و ماورایی خودش پیدا کند.

این دوگانگی در طول این فصل ۱۰ قسمته کاملا آشکار است (The Chilling Adventures of Sabrina برای فصل دوم هم تمدید شده)، که در آن Sabrina و دوستانش با مشکلات مختلفی از جمله قلدری و تسلط های شیطانی در دنیای انسانی و جادویی روبرو می شوند. در این سریال از لوکیشن ونکوور خیلی عالی بهره برده می شود، و Greendale به یک پس زمینه ترسناک، تاریک، اما درنهایت دنج برای این ماجراها تبدیل می شود. تقریبا در همه اتاق ها آتش روشن است، و همه دکورها پر از وسایل خانگی و دکوری هایی جالب هستند که باعث می شوند خودتان را در دنیای Sabrina تصور کنید. شیپکا تقریبا در همه صحنه ها حضور دارد و نفس کشیدن سریال به حضور او بستگی دارد. فیلمبرداری تار و خارج از فوکوس سریال را از نظر بصری به حالت بی تعادلی می رساند، و این قضیه در روش نمایشی داستان هم آشکار است که خیلی لذت بخش به نظر می رسد. این نمایشی بودن با حضور Otto و Davis و بقیه گروه بازیگران بزرگسال قوت می گیرد که همگی هنرنمایی های فوق العاده ای از خود نمایش می دهند،  هنرنمایی‌ای که گاهی باعث می شود بازی کمی ضعیف تر گروه بازیگران نوجوان نادیده گرفته شود.

chilling-adventures-of-sabrina-image-5-650x434

همه چیز درنهایت به هماهنگی سریال می انجامد، که شامل ریتم عالی سریال هم می شود. اگر یک لحظه سرتان را برگردانده و به گوشیتان نگاه کنید، ممکن است نکته ای کلیدی را از دست بدهید، و در عین حال به نظر نمی آید سریال در روایت داستان زیاده روی کرده باشد. سوال اصلی این است که آیا Sabrina بالاخره مسیر روشنایی را انتخاب می کند یا مسیر تاریکی را، و هر قسمت به صورت مجزا این مسئله را بررسی می کند. یکی دیگر از نکات مثبت سریال آشکارسازی های مناسبش است. وقتی نیاز باشد چیزی را بدانید سریال آن را به شما توضیح می دهد،‌ بنابراین هیچ چیز گیج کننده نیست. سریال همچنین در عمق و بعد دادن به شخصیت هایش عالی عمل می کند، مخصوصا آن هایی که در ابتدا انگیزه هایشان مشخص نیست، مثلا دستیار شیطان خانم Wardell (با بازی Michelle Gomez)، که برای دسترسی به Sabrina خودش را به شکل یک معلم در مدرسه Baxter High درمی آورد. همکلاسی های Sabrina در مدرسه جادوگری جدیدش مثل Prudence (با بازی Tati Gabrielle) – یکی از خواهران عجیب، که او را اذیت می کنند – نیز حالتی خاکستری دارند که نشان می دهد نمی توان به راحتی فرق قهرمان و ضدقهرمان را در این سریال متوجه شد.

البته Sabrina بدون شک یک قهرمان است. او مانند یک ابرقهرمان برای کسب عدالت و برابری می جنگد، چون واقعا چه کسی جز یک نوجوان ۱۶ ساله جرات دارد شیطان را به چالش بکشد؟ اگرچه Sabrina اغلب پیروز می شود، اما گاهی هم باید با عواقب رفتارهای خودسرانه اش روبرو شود. او همیشه با انرژی و مثبت اندیشی بی نهایتی با مسائل روبرو می شود. این مثبت اندیشی در مقابل چنین داستان تاریکی، وظیفه اصلی را در بخش شوخی های سریال دارد، که به فراوانی هم دیده می شود. این شوخی ها بیشتر حیله گرانه هستند، اما لحظات جالبی هم وجود دارند که در آن ها Zelda مدام Hilda را می کشد (که دوباره زنده می شود)، یا اینکه شیطان بچه های کباب شده را دوست دارد اما از پیاز متنفر است. با این حال The Chilling Adventures of Sabrina درنهایت بیش از آن که هوشمندانه یا بدبینانه باشد یک سریال شایسته است. شخصیت ها از اشتباهات خود درس می گیرند و تصمیم های جالبی می گیرند. در یکی از بهترین اپیزودهای این فصل، خانواده Spellman به بندگی یک شیطان خیالی درمی آیند، که عمیق ترین ترس های آن ها را در کابوس هایشان آشکار می کند. این یک استعاره رایج است، اما در این جا یک پیچش جدید و ترسناک به آن داده شده است. هیچ آه از روی راحتی یا بغل کردن گروهی در هنگام پایان یافتن مشکلات وجود ندارد، اما این حس وجود دارد که این آشکارسازی ها درنهایت به شکل دهی داستان به روشی واقع گرایانه کمک می کنند. شاید دنیای Greendale مانند شخصیت هایش پر از تاریکی و جادو باشد، اما روابط آن ها با یکدیگر کاملا ملموس و واقعی است.

rs_1024x465-180916205533-1024x465.sabrina-kiernan-shipka-michelle-gomez-lp.91618-650x295

چیزهای زیادی در این دنیا برای کاوش وجود دارد، و افسانه های زیادی که مدام آشکار می شوند، و لایه های جدیدی از جادویی که Sabrina در حال یادگیری برای کنترل آن است. با این حال هیچ کس در زندگی انسانی او از این قضیه خبر ندارد، مخصوصا دوست پسرش Harvey. در این لحظات رابطه Sabrina با Harvey خیلی به ریشه های کامیک های Archie شباهت دارد، و آن قدر معصومانه است که نمی توان پیش بینی کرد در صحنه بعدی باید شاهد آدمخواری یا قربانی کردن یک نفر باشیم.
در مورد جنبه تاریک The Chilling Adventures of Sabrina لحظات ترسناک واقعی و ترس های ناگهانی خوبی در سریال وجود دارند، اما برای یک سریال در ژانر وحشت کافی نیستند. در این سریال شاهد استفاده از جلوه های عملی و گریم های واقعی زیادی برای نمایش مسائل ماورایی هستیم، که باعث می شوند این دنیا کاملا واقعی و ملموس به نظر بیاید. این قضیه درباره حیوانات نیز صدق می کند، مانند سریال Salem در این سریال نیز Sabrina با موجودات مختلفی ارتباط برقرار می کند. او در واقع با آن ها صحبت نمی کند، اما مانند بقیه شخصیت های سریال بخش مهمی از داستان را تشکیل می دهد. سریال به همه این شخصیت ها فرصت خودنمایی می دهد و به آن ها اجازه می دهد خط داستانی خود را داشته باشند که درنهایت به داستان Sabrina متصل می شود،‌ و با این حال این کار اصلا به سریال آسیبی نمی رساند.
درنهایت برای کسانی که نگران بودند این سریال بیش از حد شیطانی است، دنیای اخلاقی حول Sabrina است که برای سریالی که درباره ستایش ارباب تاریکی است کاملا غیرمنتظره است. اما اتفاقات شوکه کننده‌ی زیادی در The Chilling Adventures of Sabrina وجود دارد، که اولین سریال پاییز امسال است که ارزش تماشای کامل و پشت سرهم را دارد. این یک سریال لذت بخش و دقیق است، و ترسناک ترین چیز درباره آن این است که یک سریال عالی است.

فصل اول سریال The Chilling Adventures of Sabrina در ۲۶ اکتبر به صورت کامل از نتفلیکس پخش می شود.

MV5BMTk3NTYxMjM4OF5BMl5BanBnXkFtZTgwNzMzNjY0NjM@._V1_SY1000_CR006741000_AL_-1-539x800

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا