مقدمه
به گزارش نسیم ورد ، امروزه در دورههای زمانی مختلف شاهد بحرانهای اقتصادی در قسمتهای مختلف دنیا هستیم. در این مقاله در مورد بحرانهای کلان اقتصادی بحث میکنیم و درادامه چندین راهکار برای کسب و کارها در زمان بحران اقتصادی ارائه میکنیم.
بحران اقتصادی
در مرحله اول بحران اقتصادی زمانی اتفاق میافتد که ما شاهد اضافه تولید در بازار باشیم. در پی وقوع این مسئله ما شاهد این هستیم که بازار از کالاهایی پر میشود که مردم قدرت خرید آنها را ندارند. زمانی که مردم قدرت خرید کالاهای موجود در بازار را نداشته باشند و به عبارت دیگر در بازار مشتری برای کالاهای تولیدی پیدا نشود، طبیعی است که تولید به شدت تحت تأثیر این موضوع قرار میگیرد و کاهش چشمگیری را تجربه میکند.
در مرحله بعد زمانی که تولید کاهش پیدا کرد کارخانههای تولیدی مجبور میشوند برای پایین آوردن هزینههای خود تعدادی از کارکنان خود را از کار اخراج کنند. و حتی کاهش تولید میتواند، باعث به تعطیلی کشاندن کارخانهها شود. زمانی که این مسئله اتفاق میافتد تعداد زیادی از کارگران کارخانجات مختلف از کار خود برکنار میشوند و همین امر باعث افزایش بیکاری و فقر در جامعه میشود. در نتیجه فروش کالاهای موجود در بازار از قبل هم سختتر میشود و تعداد مشتریان روز به روز کاهش پیدا میکند. این موضوع باعث عمیقتر شدن بحران میشود، سیستم اعتباری سرمایهداری از کار میافتد، بدهکاران دیگر نمیتوانند اقساط بدهی خود را پرداخت کنند، سهام شرکتها و کسب و کارهای مختلف به شدت شاهد کاهش ارزش خواهد بود. و در نهایت ما شاهد ورشکستگی موسسات سرمایهداری خواهیم بود.
در گام اول این بحران با یک مشکل ساده شروع شد که آن هم وجود کالای اضافه در بازار است. اما همین مشکل ساده یک سیر تکاملی را طی میکنند و باعث به وجود آمدن بحرانی میشود که میتواند آسیبهای جبران ناپذیری را بر پیکر اقتصاد وارد کند.
برای مثال در بحران اقتصادی بین سالهای 1929 – 1933 حجم تولید در جهان به 44% رسید که این میزان کمتر از نصف میزان قبل از بحران بود. در طی این سالها کشورهای سرمایهداری بزرگ از نظر حجم تولید به سطح 20 تا سال30 پیش از بحران برگستند. 40 میلیون کارگر بر اثر این بحران از کار بیکار شدند که خود باعث شدت گرفتن مشکلات شد. هزاران موسسه به ورشکستگی رسیدند. زیانهایی که این بحران به اقتصاد جهانی وارد کرد، بیشتر از خسارات ناشی از جنگ جهانی اول بود. در زمان بحرانهای اقتصادی کارگران، تولیدکنندگان و سرمایهداران کوچک بیشترین آسیب را میبینند.
تاریخچه
بحرانهای اقتصادی جهانی در تاریخهای مشخصی به وجود آمدهاند. بزرگترین بحران اقتصادی جهان را میتوان بحران بزرگ اقتصادی انگلستان در سال 1825 دانست که بعد از ان هر 8 تا 12 سال تکرار شده است و کشورهایی را که وارد مرحله سرمایهداری شده بودند را درگیر کرده است. هر دور باز تولید سرمایهداری را میتوان به چهار فاز تقسیم کرد بدین صورت که: 1- بحران 2- رکود اقتصادی یا کسادی 3- آغاز رونق نوین 4- رونق
راهکارهای کسب و کار امن در بحران اقتصادی
همدلی
مدیران باید با کارمندان صحبت کنند و شرایط سخت به وجود آمده را توضیح دهند و از آنها درخواست همدلی و همکاری برای عبور از این بحران داشته باشند.
ترمیم و تغییر در روند تولید.
مدیران میتوانند رویههای تولید را بازبینی کنند سپس به شناسایی نقاط ضعف بپردازند. با این اقدامات آنها این امکان را خواهند داشت که محصولات با کیفیتتری را در زمان کوتاهتر تولید کنند.
کاهش هزینههای جاری
کاهش هزینهها در بعضی از موارد که ساده هم به نظر میآیند، بسیار کمک کننده است برای مثال کاهش هزینههای برق یک شرکت و استفاده کمتر از وسایل گرمایشی یا سرمایشی، کاهش هزینههای ایاب و ذهاب، پرهیز از برگزاری سمینارها و مراسم…. تنها بعضی از مواردی است که میتواند باعث صرفهجویی در هزینههای جاری یک شرکت و یا کسب و کار شود.
تعدیل نیرو
همانطور که گفته شد در شروع هر بحران اقتصادی اولین اقدام شرکتها برای کاهش هزینهها تعدیل نیرو است. این کار باعث میشود در هزینههایی مانند حقوق، مزایا و بیمه، صرفهجویی کنید. اما بهتر است این کار را در مرحله اخر انجام دهند در زمانی که دیگر قادر به ایجاد توازن بین هزینه و درآمد شرکت نیستند. فراموش نکنید که بعد از عبور از بحران جایگزینی نیروهای جدید با نیروهای کارآمد و با تجربه قدیمی که اخراج شدهاند بسیار وقتگیر و پر هزینه میباشد. راه حل دیگری که برخی از کسب و کارها در مواقع بحران از آن استفاده میکنند، کاهش حقوق و مزایای کارکنان میباشد. این کار مسلماً اشتباه است چرا که کاهش حقوق و مزایای کارکنان به صورت غیر منطقی باعث از بین رفتن انگیزه آنها و درنتیجه کاهش کیفیت کار کرد آنها میشود. این کار تنها به مشکلات اضافه میکند ان هم در زمانی که نیاز به تولیدات با کیفیتتر حس میشود.
استفاده از تولید توزیع شده
به احتمال زاید مدیران در زمان بحران میتوانند شریک یا شرکایی را در بازار پیدا کنند که بخشی از تولید را به آنها بسپارند. معمولاً در هر بازاری میتوان شرکتهای کوچک اما با انگیزهای را یافت که حاضرند بخشی از تولید محصولات را بر عهده بگیرند. با این کار میتوان هزینههای تولید را کاهش داد و در عوض بخشی از درآمد را به آن شرکتها داد.
بازریابی اصولی بهترین علاج
برای اینکه شرکتها و کسب و کارها بتوانند در طول بحران به فعالیت خود ادامه دهند و درنهایت از آن خارج شوند باید به بازاریابی در این دوران توجه ویژهتری داشته باشند . کسب و کارها برای موفقیت در این مقوله باید از تبلیغات بروز و جذاب استفاده کنند. همچنین انها میتوانند در دوران رکود که پیدا کردن مشتری در بازار بسیار سخت شده است از تخفیفات برای فروش محصولات خود استفاده کنند. بهتر است این تخفیفات در بازههای زمانی محدود ارائه شود تا افراد بیشتری را جذب کند. روشهای بازاریابی بسیار متنوع میباشند که خود به تنهایی بحثی طولانی لازم دارد. به طور کلی در دوران بحران تمامی شرکتها و کسب و کارها باید مناسب با زمینهای که در آن فعالیت میکنند از روشهای متنوع بازاریابی سود ببرند تا بتوانند برای تولیدات خود مشتری پیدا کنند.
در نهایت مدیران باید در این دوران تمرکز خود را حفظ کنند چرا که به آنها اجازه میدهد با دید بهتری به آینده نگاه کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.
نتیجهگیری
بحرانهای اقتصادی نتایج ویرانگری بر بازارهای مالی دارد. در صورت وقوع بحرانهای اقتصادی تنها کسب و کارهایی میتوانند به فعالیت ادامه دهند که تصمیمات درستی بگیرند.
گزارش و مقاله فوق گردآوری شده می باشد لذا هیچ مسئولیتی در مورد محتوا بر عهده گرد آورنده نیست .
منابع : رای ورز، بانکی، ویکیپدیا