سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار استانها

قول و قرارهای کشوری برای برق خوزستان بحران‌زده

57437751

بحران قطعی آب و برق، گذشت اما در این میان بازهم وعده‌ها و قول و قرارهایی برای نیازمندی‌های استان خوزستان آنهم از قول وزیر و معاونان وزارت نیرو عنوان شد تا با این اقدامات دیگر شاهد چنین بحران‌هایی در استان نباشیم و حداقل، تبعات کمتری در شرایط بحرانی وقوع ریزگردها برای مردم ایجاد شود.

 استان خوزستان دارای فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی است اما به همین اندازه که نعمت‌های بزرگی به کشور ارزانی می‌دارد، از نبود برخی از امکانات رنج می‌برد که بعضا این امکانات حیاتی هستند.

بنا به گزارش مسئولان متولی در استان، حدود 70 پست برق موقت و سیار در خوزستان وجود دارد که آمارها نشان می‌دهد بیشترین پست‌های برق موقت و ناپایدار کشور در خوزستان وجود دارد و در مهلکه اخیر مسئولین به این تصمیم رسیدند که باید در اسرع وقت این پست‌ها دائمی شوند هم‌چنین اعلام شد که 8500 کیلومتر خطوط برق در خوزستان وجود دارد که یک سوم این خطوط در معرض آسیب قرار دارند.

وزیر نیرو در سفر خود به خوزستان دستور داد که خارج از مراحل قانونی و تشریفات و بدون اتلاف وقت حدود، 50 تا 60 مگاوات ظرفیت برق اضطراری در مراکز مختلف استان در مدت یک ماه تا 45 روز ایجاد شود.

هم‌چنین مقرر شد که با اولویت مقره‌های حساس برق، تا اردیبهشت سال آینده 30 درصد از مقره‌های خوزستان یعنی حدود 30 هزار زنجیره مقره به سیلیکون رابر تبدیل شود.

مسئولان مقرر کردند که با خریداری 15 دستگاه مقره شوی، تعداد دستگاه‌های مقره شوی خوزستان به 20 دستگاه برسد. این موارد همگی اقدامات کوتاه مدتی هستند که در سفر روز شنبه وزیر نیرو به خوزستان تصویب شدند.

همچنین مقرر شد که همه پست‌های برق جدید در خوزستان جی آی اس شوند و پست‌های موجود به ترتیب با جی آی اس جایگزین شوند. پوشش عایقی و مسقف کردن ایستگاه‌های برق نیز از دیگر اقداماتی است که در میان مدت باید انجام شود.

 در نشست‌ها و جلسات بر تعویض نزدیک به 30 هزار زنجیره مقره، پوشش عایقی برای 24 پست حساس و آسیب پذیر و خرید 15 دستگاه مقره شوی که نیازمند تامین اعتبار به میزان 100 میلیارد تومان است، تاکید شد که این اعتبار با دستور وزیر نیرو تصویب و مقرر شد که تخصیص یابد.

بنابراین باید مقره‌های برق در مناطق آسیب پذیر استان خوزستان تعویض شوند که این موضوع در دستور کار قرار گرفت. سقف‌گذاری روی پست‌های برق 132 کیلو ولت نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در میان مدت با برنامه ریزی در خوزستان انجام شود.

همچنین مقرر شد که در اسرع وقت مناقصه خرید 15 دستگاه مقره شور انجام شود و از آنجایی که بدهی بانکی برق خوزستان به یکی از بانک‌ها 132 میلیارد تومان است مقرر شد این بدهی را تضمین شود تا برق خوزستان بتواند وام 180 میلیون یورویی معادل 800 میلیارد تومان را از بانک توسعه اسلامی اخذ کند.

این‌ها قول و قرارهای مسئولان در بحران روز گذشته خوزستان بود اما مردم خوزستان عمل می‌خواهند و نه صرفا حرف زدن و اکتفا به معذرت خواهی. زیرا همواره اعتبارات اختصاص داده می‌شود و از این اختصاص‌ها سخن گفته می‌شود در حالی که باید عملا تامین اعتبار شود. نباید تنها در زمان بحران ارقامی به عنوان اختصاص اعتبارات بیان شود.

از این قول و قرارها که بگذریم باز هم به ریزگردها می‌رسیم، باز هم عدد و باز هم خلف وعده مسئولان؛ انتقاد نماینده اهواز از عدم تامین اعتبارات مقابله با ریزگردها و گوش‌هایی که بدهکار نیست: در سال ۹۳، ۲۴۵ میلیارد تومان اختصاص داده شد اما تنها ۱۹میلیارد تومان محقق شده است؛ موضوع اصلی خروج نیروگاه‌های برق از مدار نیست، بلکه این ریزگردها هستند که موجب بروز مشکل در نیروگاه‌های برق استان خوزستان شدند. باید این سوال مطرح شود که چرا باید در خوزستان ریزگرد وجود داشته باشد؟

و این سوال تمام مردم خوزستان است؛ چرا خوزستانی‌ها و مشکلاتشان از هر نوعی که باشد، جدی گرفته نمی‌شود؟

مردم و رسانه‌ها بارها و بارها از ریزگردها گفتند و نوشتند اما پس از چند سال کسی کار نکرد. انتظار مردم استان این است کاری برای حل ریزگردها شده و مسئولان حداقل از قطعی آب و برق جلوگیری کنند.

 انتظار می‌رود مسئولان کشوری فقط در پای مهلکه و بحران از وعده و وعید و تزریق اعتبارات حرف نزنند همانا که مردم خوزستان زیاد وعده‌ شنیده‌اند اما همواره بردبار بوده و آنچه از آن‌ها در برابر این مشکلات دیده‌ایم، فقط بردباری بوده است. پس وعده‌ها را عملی کنید زیرا مردم خوزستان از بحران و امیدهای تکراری و بی سرانجام خسته‌اند و عمل می‌خواهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا