سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله فناوری و دانش

بررسی و نقد گوشی HTC 10 evo – اژدهای دریا

مقدمه

برای موفقیت یک محصول بازاریابی هوشمندانه بسیار مقوله‎ی مهمی است. گوشی The HTC Bolt نشان طلایی تبلیغات و بازاریابی را بر دوش خود می‎دید. دونده‎ی مشهور جهان اوسین بولت این گوشی را برای شرکت مخابراتی اسپرینت آمریکایی تبلیغ کرد، یک رویای تبلیغاتی که به حقیقت پیوست. ولی آیا HTC 10 evo نیز چنین اقبالی را داشته است؟ گوشی که همان سخت‎افزار را دارد ولی قدرت ستاره‎ی معروف دنیای ورزش پشت آن دیده نمی‎شود.

این گوشی با توجه به این‎که هیچ قهرمان جهانی سعی در تبلیغ آن نداشته است باید روی پای خود و براساس ویژگی‎هایی که دارد بایستد و این ویژگی‎ها خیلی زود مورد پرسش قرار می‎گیرند چون نگرانی علاقه‎مندان به این گوشی این است که اچ‎تی‎سی الزاما سعی دارد سخت‎افزار سال 2015 را داخل یک گوشی مدل 2017 به فروش برساند. یقینا HTC 10 evo با قیمتی اندکی پایین‎تر از 500 یورو قیمت بالایی ندارد ولی باز هم کاربران این احساس را دارند که حتی با آن‎که درخشش برند اچ‎تی‎سی در سال‎های اخیر از بین رفته است سعی دارد “مالیات” خود را از آن‎ها با فروش HTC 10 evo بگیرد.

ویژگی‎های کلیدی گوشی HTC 10 evo:

  • بدنه‎ی تمام فلزی یکپارچه‎ی محکم، طراحی ضدآب
  • صفحه نمایش 5.5 اینچی SuperLCD3 با رزولوشن 1,440 x 2,560 پیکسل و تراکم پیکسلی 534ppi
  • چیپست اسنپ‎دراگون 810 کوالکام، 4 هسته‎ی Cortex-A57 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز، 4 هسته‎ی A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، پردازنده‎گرافیکی آدرنو 530، 3 گیگابایت رم
  • سیستم‎عامل اندروید 7.0 نوقا به همراه رابط‎کاربریHTC Sense
  • دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فازی، رفع لرزش اپتیکال تصویر، فلاش ال‎ای‎دی دوتایی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با لنزهای f/2.4
  • قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4k و 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوهای اچ‎دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه، ضبط صدا با کیفیت بالا (فرمت 24 بیتی FLAC)
  • حافظه‎داخلی 32 گیگابایت با پشتیبانی از درگاه میکرو اس‎دی
  • پشتیبانی از راه‎های ارتباطی LTE Cat6 (سرعت دانلود و آپلود به ترتیب 300 و 50 مگابیت در ثانیه)، پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.1، NFC، پورت یو‎اس‎بی نوع C (یو‎اس‎بی 2.0)
  • باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3200 میلی‎آمپرساعت

معایب اصلی گوشی HTC 10 evo:

  • چیپست اسنپ‎دراگون 810 کارآمد نیست، سریع داغ می‎شود و سرعت آن برای کاهش دما کم می‎شود
  • حافظه‎داخلی تنها 32 گیگابایت است که 8 گیگابایت آن صرف سیستم‎عامل می‎شود
  • باتری ظرفیت کمی با توجه به نوع چیپست و رزولوشن نمایشگر (QHD) دارد
  • هدفون‎های با پورت یو‎اس‎بی سی هنوز کم هستند و اکثرا از فناوری اختصاصی اچ‎تی‎سی پشتیبانی نمی‎کنند

اجازه دهید نسبت به این گوشی مثبت‎گرایی خود را حفظ و بررسی کنیم که آیا واکنش منفی اولیه درست بوده است یا خیر. سری گوشی‎های Butterfly اچ‎تی‎سی را به یاد می‎آورید؟ این شرکت تایوانی دیگر این گوشی‎ها را درست نمی‎کند ولی HTC 10 evo در واقع یک Butterfly با داشتن نمایشگری شارپ و بدنه‎ی ضدآب، نمایشگر 5.5 اینچی از نوع Super LCD3 با رزولوشن QHD و گواهینامه‎ی IP57 است.

ویژگی بارز دیگر این گوشی دوربین آن است. یک سنسور 16 مگاپیکسلی با قابلیت رفع‎لرزش اپتیکال تصویر با امکان ضبط صدا با کیفیت بالا و مشخصه‎های ممتاز دیگر. سپس به حذف بحث‎برانگیز درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون می‎رسیم که البته دلیل فنی برای این‎ کار وجود دارد.

فناوری HTC BoomSound Adaptive Audio از هدفون‎های خاصی با پورت یو‎اس‎بی سی استفاده و شکل داخلی گوش‎های شما را بررسی کرده و صدا را مخصوص شما تنظیم می‎کند. امکان انجام این کار با کانکتور قدیمی آنالوگ امکان پذیر نیست. اچ‎تی‎سی با افتخار در تبلیغ این گوشی اعلام می‎کند که برای اولین بار در جهان از این نوع طراحی استفاده کرده است.

xgsmarena_002-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.viIh-pkrnhxgsmarena_001-8-210x150.jpg.pagespeed.ic.sN1TK_bqyg

xgsmarena_003-2-210x150.jpg.pagespeed.ic.AfM9DC050j

بیشترین نگرانی کاربران در رابطه با این گوشی جدا از حذف درگاه هدفون، چیپست اسنپ‎دراگون 810 است. پاسخ در رابطه با بد بودن این تراشه پیچیده است و چندین بخش را از جمله عملکرد تا عمر باتری در بر می‎گیرد که در سطور زیر به آن‎ها رسیدگی می‎کنیم.

با ما همراه باشیم تا ببینیم بال زدن این پروانه باعث ایجاد طوفانی در آن طرف دنیا می‎شود یا فقط فنجان چایی به لرزش در می‎آید.

محتویات جعبه‎‌فروش گوشی HTC 10 evo

در بسته‎بندی فروش این گوشی تمامی لوازم مورد نظر دیده می‎شود یعنی یک رابط برق QuickCharge 2.0 (15 وات، 9 ولت 1.6 آمپر یا 12 ولت 1.25 آمپر)، یک کابل یو‎اس‎بی C و یک هدست.

این هدست دارای انتهایی برای درگاه یو‎اس‎بی C است و از هم فناوری BoomSound Adaptive اچ‎تی‎سی و هم امکان تولید صدا با کیفیت بالا بهره می‎برد. این هدست ابتدا یک پروفایل صوتی کالیبره شده ایجاد می‎کند و سپس بالاترین کیفیت صوتی ممکن را ارائه می‎دهد. به یاد داشته باشید که فناوری Adaptive Audio مختص به اچ‎تی‎سی بوده و سایر هدفون‎های مشابه تنها از خروجی صدای با کیفیت بالا بهره می‎برند.

xgsmarena_018-210x150.jpg.pagespeed.ic.FESdfcZ-98

این هدست بهترین کیفیت موجود در بازار را ندارد ولی کابل‎ها پلاستیکی و یکدست هستند و تنها لوگوی اچ‎تی‎سی روی آن‎ها بر روی یک بافت شیاردار (و واقعا باید پذیرفت بسیار زیبا) قرار گرفته است.

جنبه‎ی بد ماجرا عدم وجود یک رابط یو‎اس‎بی C به درگاه 3.5 میلی‎متری هدفون است. بنابراین اگر می‎خواهید از هدفون‎های غیر یو‎اس‎بی استفاده کنید باید هزینه‎ی لازم را در نظر داشته باشید. چیزی که اچ‎تی‎سی می‎گیرد، دیگر پس نمی‎دهد.

نمایی 360 درجه از گوشی HTC 10 evo

ابعاد این گوشی 153.6 در 77.3 در 8.1 میلی‎متر و وزن آن 171 گرم است. جای شگفتی دارد که این گوشی 5.5 اینچی از نظر وزن مشابه با HTC U Ultra 5.7 اینچی و از هر نظر به نسبت آیفون 7 پلاس نیز سبک‎تر و جمع‎ و جورتر است.

سخت‌‎افزار

اچ‎تی‎سی در شرح 10 evo می‎گوید “گوشی که با نور حجاری شده و با صدا نورانی شده است.” در واقع این شرکت از حواس اولیه‎ی ما صحبت می‎کند که در جهان براساس چیزی که می‎شنویم و می‎بینیم مسیریابی می‎کنیم.

این گوشی در دست نیز حس خوبی به همراه دارد. در طراحی این گوشی سطوح اریب با تزئینات سطحی متفاوت دیده می‎شود تا نور جذب و منعکس شود. این طراحی به طور کامل بی‎مانند نیست ولی آنقدر تفاوت در آن دیده می‎شود که چشم را به خود جلب کند و ظاهر مات بدنه‎ی یکپارچه‎ی این گوشی واقعا رضایت بخش است.

xgsmarena_002_1-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.BFLWUK_sgV xgsmarena_013-210x150.jpg.pagespeed.ic.ncmfhrSK1w

طراحی زیبای این گوشی با دکمه‎ی بافت‎دار پاور ادامه پیدا می‎کند ولی نمی‎توانیم بگوییم از منفذ پلاستیکی که در بالای گوشی قرار دارد لذت بردیم. با این‎حال، این گوشی جذبه‎ای در خود دارد که افسانه‎ی اچ‎تی‎سی و خاطرات شیرین ما را با این برند تداعی می‎کند.

بدنه‎ی فلزی یکپارچه‎ی گوشی HTC 10 evo از گواهینامه‎ی IP57 برای ضدآب بودن بهره می‎برد تا امکان فرو بردن آن در آب تا عمق 1.5 متر وجود داشته باشد. بر روی زمین، وجود محافظ‎ صفحه‎نمایش گوریلا گلس 5 باعث می‎شود از یک فاصله‎ی 1.6 متری اگر گوشی بیافتد با آسیب جدی روبرو نشود. این شیشه در طرفین اریب شده است تا تغییر حالت گوشی روانتر به نظر آید.

xgsmarena_020-210x150.jpg.pagespeed.ic.Kba1EKGg1s xgsmarena_019-210x150.jpg.pagespeed.ic.tpELF9Y9Ao

این گوشی در معرض تست‎های مختلف سقوط، خم کردن، خراش و سپس در برابر عناصر مختلف نظیر غوطه‎ور کردن در آب، تست‎های مربوط به شرایط جوی و حتی خوردگی قرار گرفته است. با آن‎که ظاهر فلزی مات این گوشی آن را نشان نمی‎دهد ولی با گوشی روبرو هستیم که در قلب خود تمامی ویژگی‎های لازم برای مبارزه با شرایط مختلف را دارد.

در بحث امکان استفاده از گوشی‎های هوشمند در شرایط سخت آب و هوایی هرچه تعداد قطعات قابل فشار دادن کمتر باشد، بهتر است. بنابراین، وجود کلیدهای خازنی زیر نمایشگر جای تعجب ندارند. حتی حسگر اثرانگشت/ دکمه هوم خازنی هستند (به جای این‎که امکان فشار دادن آن‎ها وجود داشته باشد). دکمه‎ی پاور در یک طرف گوشی قرار گرفته تا پیدا کردن و فشار دادن آن آسان باشد.

xgsmarena_003_1-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.1w2ca4VKBA xgsmarena_006-2-210x150.jpg.pagespeed.ic.4m5oAGe9X1

البته سوالی که مطرح می‎شود نحوه‎ی عمل کردن HTC 10 evo زمانی است که خیس می‎شود؟ یک ژست حرکتی برای باز کردن دوربین، دوبار سوایپ به سمت پایین روی صفحه، زمانی که گوشی قفل است دیده می‎شود، ولی در این شرایط این ویژگی کار نمی‎کند. به همین منظور اکثر گوشی‎های مخصوص شرایط آب و هوایی سخت یک دکمه‎ی اضافی دارند که آن را زمانی که امکان استفاده از کلیدهای خازنی وجود ندارد، می‎توان برای کارهای مختلف تنظیم کرد.

در هر صورت، این گوشی دارای 3 میکروفون با قابلیت لغو فعال نویز است. میکروفون سوم در جلوی گوشی در کنار بلندگوی مکالماتی قرار گرفته است. بلندگوی مکالماتی به داخل شیشه عمیقا فرو رفته است و سریعا گرد و غبار را به خود جلب می‎کند. یک چراغ وضعیت کوچک در سمت کوچک بلندگو و در طرف دیگر آن دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دیده می‎شود.

xgsmarena_003_1-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.1w2ca4VKBA

به پنل پشتی این دستگاه برویم با دوربین 16 مگاپیکسلی که اندکی برآمده است روبرو می‎شویم. بالای آن، نزدیک به لبه‎ی بالایی (البته اگر از ما بپرسید بیش از حد نزدیک)، فلاش ال‎ای‎دی دوتایی است. این فلاش “Vivid Flash” نامیده می‎شود چون یک طیف رنگی مشابه با نور خورشید ایجاد می‎کند تا تصاویر حتی در شب ظاهر طبیعی داشته باشند.

این دوربین هم‎چنین از فناوری‎های فوکوس خودکار تشخیص فازی و OIS بهره می‎برد  که در عرض 0.32 ثانیه بر روی سوژه فوکوس می‎کند، دو ابزاری که در شرایط نوری کم به کمک دوربین 10 evo می‎آیند.

xgsmarena_016-210x150.jpg.pagespeed.ic.Ez1_y4t-_a xgsmarena_014-210x150.jpg.pagespeed.ic.LDRmXu2EGN

در پشت دو میکروفون دیگر نیز پیدا می‎شوند. یک میکروفون نزدیک دوربین و دیگری نزدیک به بخش انتهایی گوشی. تمامی این سه میکروفون را می‎توان برای ضبط صدای استریو با کیفیت بالا با امکان کاهش نویز استفاده کرد.

HTC 10 evo دارای دو شیار سیم‎کارت است، یکی برای کارت‎های با قطع نانو و دیگری برای میکرو اس‎دی. اچ‎تی‎سی هنوز مدل دو سیم این گوشی را اعلام نکرده است. افسوس حافظه‎داخلی تنها 32 گیگابایت است.

xgsmarena_008-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.-lC53NAvCQ xgsmarena_009-1-210x150.jpg.pagespeed.ic.GI1BR-aQnr

 

یک میکروفون اضافی در پایین دیده می‎شود که بلندگو است. در یک طرف آن پورت یو‎اس‎بی C و اسپیکر قرار دارند. این تنها اسپیکر گوشی است، برخلاف گوشی اچ‎تی‎سی 10 این بلندگوی مکالماتی  به عنوان یک توویتر یا یک اسپیکر ثانویه عمل می‎کند.

1 index

نمایشگر

HTC 10 evo مجهز به یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن QHD است. این پنل نمایش از نوع Super LCD3 با تراکم پیکسلی 534ppi بوده و برای مقاومت نسبت به خراش، لک و انعکاس نور از گوریلا گلس 5 استفاده شده است. متاسفانه، قسمت برآمده‎ی اطراف دکمه‎ی هوم سریعا با خراش‎های بسیار ریزی پوشانده شد و ما حتی موفق شدیم روی نمایشگر خراش بزرگی بیاندازیم. برای این گوشی ما استفاده از یک محافظ صفحه‎نمایش را پیشنهاد می‎کنیم.

حداکثر میزان روشنایی این پنل نمایش 525 نیت است تا امتیاز بسیار خوبی به دست آورد. یک حالت تنظیم میزان‎ روشنایی به صورت خودکار نیز دیده می‎شود ولی در محیط‎های بسیار روشن مقدار روشنایی بیشتر از حد معمول بالاتر نمی‎رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا