سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
پیشخوان اروپادانستنی و اطلاعات عمومیسبک زندگیمجله پزشکی و سلامت

6 علامت عجیب و غریبی که نشان می دهد آهن کافی دریافت نمی کنید.

آهن یکی از مهمترین مواد مغذی در رژیم شماست ، زیرا به پروتئین های مختلف کمک می کند اکسیژن را به بدن شما برسانند. اما حقیقت این است که بسیاری از مردم  جهان به اندازه کافی از این ماده معدنی ضروری برخوردار نیستند.

کلی پریچت ، Ph.D. ، R.D.N. ، استادیار تغذیه ورزشی در دانشگاه واشنگتن مرکزی توضیح می دهد: “کمبود آهن رایج ترین کمبودها در سراسر جهان است.” در حقیقت ، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که تقریبا نیمی از 1.62 میلیارد مورد کم خونی در جهان دلیلش کمبود آهن است. “

طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) ، اکثر ما در دریافت آهن کافی از طریق رژیم غذایی شامل محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز ، ماهی و طیور مشکل زیادی نداریم.

عدم دریافت به اندازه کافی آهن یک نگرانی بزرگ است ، اما به طور عمده در زنان باردار ، کودکان خردسال ، زنانی که دوره های پریودی شدیدی دارند ، افرادی که اغلب خون اهدا می کنند و گیاهخواران یا گیاهخواران اتفاق می افتد.

با توجه به بررسی های انجام شده در سال 2013 ، تقریباً 10 میلیون نفر در ایالات متحده فقر آهن دارند و این در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

پریچت می گوید ، کمبود آهن واقعی در سه مرحله رخ می دهد که شدیدترین آن کم خونی ناشی از فقر آهن است ، در این حالت آهن کافی در بدن شما برای ایجاد هموگلوبین وجود ندارد – پروتئینی که مسئول رساندن اکسیژن به بافت های شما است. این باعث می شود تعداد گلبول های قرمز خون شما کاهش یابد ، که معمولاً منجر به خستگی ، سرگیجه ، رنگ پریدگی پوست یا تنگی نفس می شود.

وقتی آهن  بدن شما به شدت کم است بدن شما می تواند کارهای عجیب و غریب انجام دهد. فراتر از علائم رایج ، در اینجا شش علامت غیرمعمول کمبود آهن وجود دارد که باید مراقب آنها باشید .

a hand holding a frog: iron deficiency pica

 1: شما اشتیاق عجیبی برای چیزهایی که غذا نیستند دارید:

اگر در کودکی خاک می خورید ، ممکن است دچار کمبود آهن باشید. به گفته موسسه ملی قلب ، ریه و خون ، افرادی که دچار فقر شدید آهن هستند اغلب به دنبال مواد غیر خوردنی مانند خاک ، رس ، نشاسته ذرت ، تراشه های رنگ ، مقوا و مواد تمیز کننده هستند.

این بیماری پیکا نامیده می شود و عمدتا  مردم شرم می کنند که اعتراف کنند  این اعتیادات عجیب را دارند. این به طور معمول در کودکان خردسال یا زنان باردار اتفاق می افتد ، اما مطالعات موردی نشان می دهد که افراد مسن نیز می توانند پیکا را تجربه کنند. اگر از این ولع مصرف مواد غیر غذایی رنج می برید ، در صورت وجود کمبود ، افزایش مصرف آهن می تواند به شما کمک کند. 

2:ناخن های شما شکننده یا قاشقی شکل است:

اگرچه به نظر می رسد که ناخنها با بقیه بدن شما ارتباطی ندارند اما ناخن های شما می توانند در مورد سلامتی شما چیزهای زیادی بگویند. همراه با ناخن های ضعیف و شکننده ، ناخن های قاشقی – که کوئولونیشیا نیز نامیده می شود – می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی در دریافت آهن باشد.

3:لبهای شما خشک و ترک خورده است:

 افرادی که دچار فقر آهن هستند ممکن است نوع خاصی از ترک خوردگی به نام cheilitis زاویه ای در گوشه دهانشان داشته باشند.

آن گوشه های ترک خورده غذا خوردن ، لبخند زدن یا حتی فریاد زدن را دشوار می کند. محققان در تحقیقی که روی 82 نفر دارای این ترک خوردگی ها انجام دادند ، دریافتند که 35 درصد آنها دچار فقر آهن هستند. در این موارد ، درمان با کرم یا پماد – کمکی نمی کند. شما باید کمبود آهن زمینه ای را درمان کنید تا ترک ها برطرف شوند. 

4: پاهایتان هرگز بی حرکت نیستند:

اگر  روی صندلی نشسته اید و دائماً پاهایتان را تکان می دهید ، تصور می کنید که سندرم پای بی قرار (RLS) است و افرادی که RLS دارند ، این احساس را همیشه دارند. این احساس مثل سوزش ، سوزن سوزن شدن یا احساس خزیدن حشرات در اطراف پاهای شما توصیف شده است.

پزشکان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این بیماری می شود ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن می تواند یک مشکل اساسی باشد. در حقیقت ، یک مطالعه در سال 2013 بر روی 251 نفر مبتلا به کم خونی  و فقر آهن به این نتیجه رسید که  RLS  در آنها تقریباً 24 درصد (یا نه برابر) بیشتر از حد طبیعی است.

5:زبان شما به طرز عجیبی متورم است:

یکی دیگر از علائم نه چندان واضح کمبود آهن ، گلوسیت آتروفیک است که به آن زبان متورم هم می گویند. زبان تا حدی متورم می شود که برجستگی های معمول سطح از بین رفته و صاف به نظر می رسد. تورم می تواند باعث مشکلاتی در جویدن ، بلع یا گفتگو شود.

در یک مطالعه در سال 2013 بر روی 75 فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، محققان دریافتند که نزدیک به 27 درصد آنها مبتلا به گلوسیت آتروفیک ، همراه با خشکی دهان ، احساس سوزش و سایر مواردی هستند که بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارند.

6:شما دائماً یخ می خورید:

طبق یک سری گزارشات منتشر شده در مجله Pediatation Hematology and Oncology ، میل به خوردن یخ نوع خاصی از پیکا به نام پاگافاژی است و یکی از رایج ترین علائم کمبود شدید آهن است.

اگرچه دلایل این ولع مصرف مبهم است ، اما برخی از کارشناسان نظریه پردازی می کنند که جویدن یخ باعث افزایش هوشیاری در افراد کمبود آهن (که به طور معمول خسته هستند) می شود  یا زبان متورم آنها را آرام می کند.

چگونه آهن کافی بدست آوریم:

اگر چندین مورد از علائم بالا را داشتید ، زمان آن رسیده است که به دکتر خود مراجعه کنید – فقط بخاطر داشته باشید که اینها علائم عجیب و غریب مرتبط با فقر آهن هستند. اگر متوجه شده اید که بیش از حد معمول خسته شده اید ، هنگامی که از پله ها بالا می روید یا ورزش می کنید ، دچار سرگیجه می شوید یا غالباً احساس ضعف می کنید یا سخت نفس می کشید ، سطح آهن شما پایین است.

اگر شما جز گروه های پرخطر هستید  مشکوک به این هستید که به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنید ، از پزشک خود بخواهید آزمایش خون انجام دهد. تا زمانی که کمبود را تأیید نشد قرص آهن مصرف نکنید آهن زیادی می تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی ناخوشایندی مانند درد معده ، استفراغ ، یبوست یا حتی مشکلات جدی سلامتی مانند آسیب کبدی ایجاد می کند. 

در ضمن ، مطمئن شوید که غذاهای غنی از آهن می خورید. زنان 19 تا 50 ساله باید حداقل 18 میلی گرم در روز (در صورت بارداری 27 میلی گرم) آهن دریافت کنند ، در حالی که مردان می توانند تا 8 میلی گرم  دریافت کنند.  با خوردن محصولات حیوانی مانند صدف ، گوشت قرمز ، ماهی و مرغ می توانید به راحتی میزان مصرف خود را افزایش دهید.

پریچت می گوید ، آنها را با غذاهای غنی از ویتامین C (مانند چکاندن یک لیمو روی سالاد خود) مرتبط کنید تا جذب آهن را افزایش دهد. اگر شما یک چایی خور یا قهوه خور هستید ، سعی کنید قهوه یا چای یک ساعت قبل از غذا تمام کنید ، زیرا قهوه و چای  هر دو توانایی بدن شما را برای جذب آهن کاهش می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا