سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
پیشخوان اروپادانستنی و اطلاعات عمومیمجله پزشکی و سلامت

تحقیقات جدید نشان می دهد گروه خونی ممکن است در ابتلا به COVID-19 نقش داشته باشد.

تحقیقات جدید ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا را نشان می دهد – اما این امر نحوه درمان بیماران را تغییر نخواهد داد.

مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که گروه خونی ممکن است در خطر آلوده شدن به ویروس کرونا یا ایجاد عوارض تهدید کننده زندگی در این بیماری نقش داشته باشد.

اما این بدان معنا نیست که هر گروه خونی منفردی در برابر ابتلا به COVID-19 مقاوم یا خطرناک تر باشد ، و شواهد در واقع ممکن است سوالات بیشتری نسبت به پاسخ ایجاد کند.

دو مطالعه در مورد این موضوع روز چهارشنبه در مجله Blood Advances ، نشریه انجمن هماتولوژی آمریکا منتشر شد.

در اولین تحقیق ، محققان در دانمارک اطلاعات 473654 نفری را که از فوریه تا ژوئیه تست COVID-19 دادند ، بررسی کردند. بیشتر نتایج منفی بودند. فقط 7،422 تست مثبت اعلام شد.

 محققان دریافتند گروه خونی ، به عنوان یک تفاوت کلیدی بالقوه بین دو گروه نقش دارد. 

نویسندگان این مطالعه نوشتند: “گروه خونی O به طور قابل توجهی با کاهش  ابتلا به  SARS-CoV-2 مرتبط است” ، به این معنی که به نظر می رسد افرادی که دارای گروه خونی O هستند کمتر مبتلا می شوند. SARS-CoV-2 ویروسی است که باعث ایجاد COVID-19 می شود.”

یافته های این مطالعه محدود است زیرا اطلاعات مربوط به گروه خونی فقط برای 62٪ از کسانی که آزمایش شده بودند ، در دسترس بود. 

همچنین توجه به این نکته مهم است که افرادی که دارای گروه خونی O هستند می توانند مبتلا شوند و  می شوند.

دکتر روی سیلوراستاین ، رئیس  کالج پزشکی ویسکانسین ، گفت: “این مطالعه نشان می دهد اگر شما گروه خونیتان O است، خطر ابتلا به ویروس در شما کمتر است.” او با بیان اینکه درصد ابتلا گروه خونی به ویروس  برابر با 0٪نیست ، گفت: “اما احتمالش کم است. “

علاوه بر این ، سیلوراستاین اشاره کرد ، تحقیقات جدید تغییری در نحوه درمان  بیماران COVID-19 ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: پزشکان قرار نیست کسی که گروه خونی اش O است را متفاوت تر از گروه خونی A درمان کنند.” 

با این وجود ، به نظر می رسد دومین مطالعه کوچکتر نیز که روز چهارشنبه منتشر شد ، این یافته ها را تقویت می کند. محققان در کانادا داده های 95 بیمار COVID-19 در ونکوور را از فوریه تا آوریل بررسی کردند. همه آنقدر بیمار بودند که در بخش های مراقبت ویژه بستری شدند.

باز هم محققان تفاوت در گروه های خونی را یافتند. این بار ، به نظر می رسد گروه خونی خاصی با  وضعیت بدتری همراه هستند.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: “بیشتر بیماران COVID-19 با گروه خونی A یا AB  در مقایسه با بیماران با گروه خونی O یا B وضعیت بدتری و اقامت طولانی تری در ICU داشتند.”

گروه خونی A و AB نیز به احتمال زیاد به نوعی دیالیز نیاز دارند که به کلیه ها کمک می کند بدون فشار زیاد به قلب خون را تصفیه کنند.

پیش بینی های مهمی وجود دارد که باید در تحقیقات جدید مورد توجه قرار گیرد. احتمالش صفر هست که بشه به طور قاطع گفت  که یک نوع گروه خونی کاملاً محافظت کننده است یا یک گروه خونی دیگر خطر ابتلا به ویروسش بالا است. 

مقامات بهداشت عمومی می گویند که افراد با هر گروه خونی باید همان اقدامات احتیاطی مانند زدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی و شستشوی مداوم دستها را انجام دهند. این مطالعات فقط ارتباط بین گروه های خونی و نتیجه COVID-19 را نشان می دهد ، نه علت و معلول.

هنوز هم ارتباط بین گروه خونی و شدت بیماری ها چیزی ناشناخته نیست. به عنوان مثال ، افراد با گروه خونی O نسبت به سایر گروه های خونی بیشتر به بیماری وبا مبتلا می شوند. وبا نوعی عفونت باکتریایی است که روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد.

سیلور استالین گفت :شاید با مطالعه بیشتر، بتوان به رویکردهای جدید برای پیشگیری یا درمان رسید. اما در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم اگر گروه خونی تان O است حتما از کرونا در امانید. ” 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا